Forumsvar skapade

Sida 159 av 164
  • the_novice

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 15:41 som svar på: vinterhandskar

Dom med öppen handflata skyddar ju mest bara mot vinden och förutsätter att man inte doppar bommen i vattnet alltför ofta?
    Själv fördrar jag tunna fiskehandskar av typen diskhandskar fast med lite böjt grepp. Med lite silvertejp mot dräkten så kan man segla med torra händer…

• the_novice

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 14:32 som svar på: Vindsurfing i Lidköping (Speed)

Var ligger Båtgården?
    Är det ngn som surfar vid framnäs, borde också kunna ge en del vågor när vinden ligger rätt?

• the_novice

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 12:24 som svar på: Filmer på gippar, slag osv. Finns det?

Kolla tex här; http://www.continentseven.com/ (under moves)
    Visar inte bara avanserade trix utan även lite lättare saker typ olika gippar och slag.

• the_novice

Medlem
    25 augusti, 2003 vid 19:53 som svar på: Hur lagar man våtdräkten?

Håller med, Liquidesole finns väl dessutom i varje litet snabbköp. Har lagat skor med detta utan ngr problem (det höll i alla fall för ca 6 timmars segling i lördags).

• the_novice

Medlem
    19 augusti, 2003 vid 21:41 som svar på: Finns det något bra surfställe i Göteborg?

Det går bra att gå i längst ut i Hinsholmskilen (mindre bra att rigga) och sedan kan du ju segla ned till Fiskebäck, där är det nästan alltid ngn ute. Vattnet är mest choppigt tycker jag men o andra sidan går det väl att segla på allt från syd till nord (via väst).

• the_novice

Medlem
    19 augusti, 2003 vid 21:29 som svar på: Björlanda…

Skor är ett måste oavsätt var man surfar tycker jag. Skar upp foten en gång i Getskär, fick köra hem grejorna med blödande fot och sedan vidare till akuten där dom sydde fyra stygn i stortån. Missade en hel del surf efter det och kör alltid med skor nu för tiden.

• the_novice

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 20:17 som svar på: fet, fetare, fetast

Okej, visst ger en bredare bräda lite tidigare planing men jag tycker att det gör väldigt lite. Av ditt exempel skulle jag dra slutsatsen att dom lyckats bra med designen av freestyle brädan (planar tidigt) och att vågisen är designad för ngt annat än just tidig planing.
    En annan grej som påverkar min åsikt kan möjligen vara att jag inte väger så mycket (64kg). Som exempel; när jag har svårt att plana med 6.5 segel och 93l freeride så visst planar jag lite lättare med en 125l freeride och klarar bättre av vindhålen men det blir inte så himla stor skillnad.
    Alltså, skall man skaffa större bräda tycker jag det är givet att man även skaffar större rigg till denna annars är det väl knappt värt pengarna…

• the_novice

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:43 som svar på: fet, fetare, fetast

Jag håller inte riktigt med tidigare inlägg. Att bara byta upp sig i brädstorlek tycker jag gör väldigt lite skillnad eftersom en större bräda har högre motstånd i vattnet. Bäst är väl att välja segel efter vinden och sedan en så liten bräda som möjligt som klarar segelstorleken och passande fena.

• the_novice

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 07:22 som svar på: Fenstrolek

Ett väldigt grovt ungefärligt mått är ca 5 ggr segelstorleken (tex 6.5×5=32.5cm). Prova även finsize caclulator: http://www.boards.co.uk/kit/accesses.asp
    Max fenstorlek är samma som brädans one foot off bredd.
    Bäst är att prova sig fram, det beror även på om man är nära över eller underriggad samt seglings stil mm.

• the_novice

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 09:51 som svar på: det var bättre förr…

Tackar, nu ser det snyggare ut. Kan dock fortfarande inte lägga in några favorit forum tex.

• the_novice

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 09:01 som svar på: det var bättre förr…

Har inga problem med snabbheten, däremot ser det bara snyggt ut när jag inte är inloggad. Väl inloggad ser det ut mer som förut fast en del inställningar har försvunnit…

• the_novice

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 07:46 som svar på: hjälp med vattenstarten

Problemet för mig är att få riggen i rätt läge, hur gör man tex när riggen ligger rakt upp i lovart?
    Om det är platt vatten kan det ju funka att lyfta vid masttoppen men när det är vågigt är det ju ganska hopplöst, att simma runt riggen till lä är ju ingen höjdare det heller, några tips?

• the_novice

Medlem
    9 augusti, 2003 vid 16:25 som svar på: Väddö-2003-08-08 ett intermesso!

Tur att allt gick bra till slut. Man blir lite nyfiken på vad det var som lossnade/gick sönder?
    Kan vara bra att veta så kan man kanske undvika samma öde själv, jag hoppas det inte var den gängade pinnen på en mastfot från LocalSpirit….

• the_novice

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 08:08 som svar på: Mastmärke

Är det inte en variation i tillverkningen snarare än ett medvetet avikande, dvs dom siktar på 19 och hamnar i närheten?
    Vikten på brädor tex varierar ju också mellan olika exemplar av samma modell.

• the_novice

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 19:09 som svar på: Hur är Freestyle-Wave brädor?

Tack för all information och vettiga synpunkter, det verkar helt klart vara ngt för mig.

Sida 159 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums the_novice

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.