Forumsvar skapade

Sida 161 av 164
  • the_novice

Medlem
    29 juli, 2003 vid 06:49 som svar på: Flytväst och försäkring?

Jolle väst funkar väl alldeles utmärkt i början. Det är endast när man använder hängsele som man kan behöva en särskild, lite högre skuren, väst för att få plats med allt (dom har också en rem som sätts fast i selen).
    Det börjar även komma en del nya selar med integrerad väst.

• the_novice

Medlem
    29 juli, 2003 vid 06:43 som svar på: Gipp

Jag antar att du menar går ner i läns?
    Det beror lite på hur mycket fart man har. Om man planar så gäller det bara att carva vidare, medans om man inte planar så styr man mest med riggen. Själva segelflippen kan man göra allra sist, dvs sväng över åtminstånde över till slör på den nya bogen och segla med riggen åt fel håll men med fötterna på rätt sätt för den nya bogen. Vid själva flippen är det också bra att koncentrera sig på vad som händer med brädan mer än seglet. Själva flippen är egentligen väldigt lätt särskilt om man greppar tag i masten (man kan även segla lite med nya framhanden på masten och den nya bakhanden på bommen om det hjäper för att hålla balansen). Ett annat tips är att riggen inte skall rotera kring masten som man nog gjorde förr med trekantsegel, utan seglet skall rotera kring tryckcentrat dvs när man flippar seglet så för man även fram masten (rätta mig om jag har fel?).

• the_novice

Medlem
    28 juli, 2003 vid 06:35 som svar på: Västkusten

Om man ber snällt så kan man få komma in på campingen (funkar ibland) men man kommer inte ända fram till marholmen. Igår gick jag i vid båthamnen vilket inte är så kul men kryssar man sig bara ut lite så är det ju rätt bra ungefär vid kallbadet (vars parkering också har en stängd grind sist jag kollade).

• the_novice

Medlem
    28 juli, 2003 vid 06:24 som svar på: Västkusten

Jag var i Askim vilket räcker för mig, det blir lite vågor att hoppa på vid vindar kring SW. Har inte vågat mig ner till Apelviken än men är sugen på att prova, var ligger förresten Lejet?

• the_novice

Medlem
    27 juli, 2003 vid 21:06 som svar på: Västkusten

Idag kan man väl inte klaga, det har ju varit SW ca 12m/s hela kvällen?
    Var själv ute och hade fullt drag i 5.3, från 7 tiden fram till ca halv tio då det började skymma…
    Hoppas det håller i sig tills imorgon också!

• the_novice

Medlem
    24 juli, 2003 vid 08:55 som svar på: Erfarenheter av Arrows

Jag har ett Dragsters 7.5 (-01) som jag är väldigt nöjd med, kvaliteten är bra och det är väldigt lätt att riga trots 2 cambers. Det har en fin buk och jag tycker framförallt att det funkar väldigt bra på svaga till mellan vindar. Jag har lite svårt när jag blir överriggad med det kan nog vara bristande teknik/feltrim (den konstanta buken gör ju att seglet alltid drar).

• the_novice

Medlem
    24 juli, 2003 vid 08:47 som svar på: Vind i helgen?!

Har inte provat Gottskär själv med det borde gå bra på sydost?

• the_novice

Medlem
    22 juli, 2003 vid 14:30 som svar på: Wizzard 268

Jag håller med, har själv 272:an (125 l) och den känns ganska så snäll och stabil. När det gäller toppfart så brukar det gå att hänga med ganska bra tycker jag, men den känns kanske lite långsam i och med att den är snäll och man får även jobba lite extra för att hålla uppe den på fenan.

• the_novice

Medlem
    15 juli, 2003 vid 11:03 som svar på: Mail från SMHI Båtvädret

Instämmer fullständigt, ser heller ingen anledning att betala för detta. Som ett företag så måste dom ju klara av konkurrensen från andra på en öppen marknad. Dessutom tycker jag det räcker med den avgiftsfria delen (dvs båtvädret ej båtvädret plus). Vad får man extra för 95kr/mån, bättre prognoser?

• the_novice

Medlem
    14 juli, 2003 vid 10:55 som svar på: Foil till surfbrädan!?

Låter kul men det ser lite läbbigt ut att använda snowboardpjäxor och bindningar!?
    Man måste väl då dessutom bogseras igång?
    Till en vindsurf bräda borde det nog gå att sätta lite vingar på en vanlig, hyfsat djup, fena och använda dom vanliga fotstropparna…

• the_novice

Medlem
    12 juli, 2003 vid 04:22 som svar på: Surfa i björlanda i helgen?

Både grinden till campingen och den mot Marholmen är stängda men om man ber snällt kan man få komma in på campingen och gå i därifrån (funkar inte alltid, beror på vem man pratar med och charmen kanske…)
    Idag skall det väl bli västvindar, vridande mot NV, så Askimsviken är nog inte bra idag, det blir hemskt byigt och inga vågor…

• the_novice

Medlem
    12 juli, 2003 vid 04:12 som svar på: Beerlanda

Det är skyltat till båthamnen och man går i på Store Udds sidan längst ut. Observera att det är fågelskyddsområde i viken vid Store Udd (mer info finns även på GWC hemsida).
    Ser lovande ut idag, nu är det ca 11m/s WNW och prognosen är väl att det blir vind hela dagen vridande mot nordväst…

• the_novice

Medlem
    11 juli, 2003 vid 05:52 som svar på: Fanatic Triple X

Ok, du har säker rätt.
    Jag vet att det mesta har provats inom bräd-design, men vad jag var ute efter var att crossen har V-botten och ngt dom kallar manöver kanter, medans XXX då har dubbel konkaver och platta kanter för speed. Eller har jag missuppfattat ngt?
    Tittar man då även tex på F2 och deras senaste speed-skapelse så har den också detta men mera överdrivet typ HS.

• the_novice

Medlem
    10 juli, 2003 vid 19:02 som svar på: Fanatic Triple X

Den är väl även lite HyperSonic inspirerad med dubbla concaver för kontroll och plana kantytor för farten?
    Vilket även F2 har på sina senaste potentiella HS utmanare?

• the_novice

Medlem
    9 juli, 2003 vid 05:43 som svar på: Fenor, fenor, fenor…

Det mesta var väl om bakfoten från Mr Anonym, taskig humor kanske, vad vet jag…

Sida 161 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums the_novice

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.