Forumsvar skapade

Sida 162 av 164
  • the_novice

Medlem
    8 juli, 2003 vid 15:01 som svar på: Fenor, fenor, fenor…

Mycket prylar blir det…
    Självklart behövs det en uppsättning fenor också. Jag kör med fenor på 36, 40 och 44 cm till ett 7.5 segel. När man känner sig överriggad är man ofta egentligen överfenad (finns det ordet?). Är man lite underriggad kan man ta hjälp av en större fena för att få igång planingen och ta bättre höjd. Medans om man känner sig överriggad och har problem med tailwalking så är det igentligen fenan som är för stor. Mistral borde ha rekommendationer på vilka fenstorlekar som passar till brädan?

• the_novice

Medlem
    7 juli, 2003 vid 16:47 som svar på: Mistral Screamer

Hmm… det här med rätt utrustning är alltid ett problem, men ett roligt sådant.
    Det beror väldigt mycket på hur mycket du seglat förut, och om har tänkt att ha en bräda eller kan tänka dig att kommpletera med en mindre bräda längre fram. Om du är väldigt ny skulle jag rekomendera största modellen för att lättare kunna dra segel och ha en lite stabilare bräda att stå på. Om du inte har några problem med att dra segel så passar nog 117 modellen bättre. Sedan när du blir bättre kan du behålla en av dessa som lättvindsbräda och komplettera med en bräda på ca 90-100l.
    105l modellen går även den att dra segel på men kräver lite mer teknik och det är mycket lättare att vattenstarta en sådan bräda.
    Vet inte om detta var till ngn hjälp men jag tycker nog det är bättre med en för stor bräda i början hellre än en för liten. Med en stor bräda blir det mer segling och när du förbättrar tekniken kan du sedan även skaffa mindre bräda. Jag tror det är lätt att tröttna om man börjar med en för liten bräda, allt blir mycket svårare och det blir mycket badande istället för seglande.

• the_novice

Medlem
    6 juli, 2003 vid 10:05 som svar på: Preminera!!

Förstår inte riktigt vad det är som är problemet?
    Jag har 6 månaders prenumeration på engelska Boards och det gick bra att betala med Visa/Mastercard.

• the_novice

Medlem
    2 juli, 2003 vid 19:04 som svar på: Neoprene allergi?

Detta har det snackats en hel del tidigare om här på konfen och det behöver inte vara allergi utan kan tydligen vara svamp i dräkten!
    Gör en sökning på allergi så får du en hel del tips.

• the_novice

Medlem
    1 juli, 2003 vid 11:08 som svar på: Göteborg i eftermiddag…

Blir väl på parkeringen om man skall gå vid jolleslipen…
    Frågan är om det är värt besväret idag, det verkar vara dåligt med vind och en massa regn?

• the_novice

Medlem
    30 juni, 2003 vid 15:56 som svar på: http://www.surfshop-keppler.de

Samtliga grejor är väl utgående modeller, eller vad betyder annars auslauf?
    Dom grejor jag känner till är från -02 och då kan man ju hitta liknade priser här i sverige. Däremot verkar han ju ha väldigt mycket grejor och det finns ju inte så mycket i sverige av utgående modeller.

• the_novice

Medlem
    30 juni, 2003 vid 12:57 som svar på: Vad skall jag välja??

Vivace är väl en race bräda från mitten av nittiotalet?
    Kan du segla med den så behöver du nog bara byta till en lite modernare wide style design så kommer allt gå mycket lättare och bättre. Med en storlek på ca 120l så får du en breda bräda som är mer lättseglad och ändå går att använda i dryga 10m/s. Alla märken har väl bra modeller i denna klassen men om du vill ha några specifika förslag så finns tex F2 Wizzard, eller Mistral Flow som går att få tag på ganska billigt.

• the_novice

Medlem
    30 juni, 2003 vid 11:12 som svar på: Vad skall jag välja??

Det beror lite på hur duktig du är och vilka ambitioner du har. Jag rekomenderar helt klart en freeride om du vill lära dig använda hängsele, fotstroppar, vattenstart mm. Nästa fråga är storleken, som också beror på dina kunskaper och vikt. 120-130l är en bra storlek tycker jag, går att dra rigg på och även segla i ganska hård vind med (brukar ta segel på ca 6-8 m2).
    Begagnat är helt klart mycket mer prisvärt men man bör då veta någotsånär vad man vill ha för något för att inte bli/känna sig lurad. Det är väldigt svårt att hitta det perfekta kittet och det ändrar sig dessutom hela tiden allteftersom man blir duktigare.

• the_novice

Medlem
    26 juni, 2003 vid 12:00 som svar på: Oljeutsläpp i Göteborg

Det låter vettigt, då borde det mesta ligga i långedrag och fiskebäck!
    Läste annars ngt i Metro igår om att det spritt sig i hela skärgården utanför Gbg. Det verkar inte som dom kan göra så mycket (alt. är det för dyrt) utan väntar bara på att det skall avdunsta/lösa upp sig.

• the_novice

Medlem
    26 juni, 2003 vid 11:54 som svar på: Rigg tips Simmer FZ ’01

Har du provat med mer nedhal (låter som om akterliket är lite tight)? Det kan nog också försvinna så fort du har lite vind i seglet.

• the_novice

Medlem
    26 juni, 2003 vid 08:18 som svar på: Någon som har en susning om analkande lågtryck?

SMHI’s båtväder brukar alltid ta i överkant för att varna småbåtsägare mm och i prognosen för Gbg är det ingen vind under helgen. När det finns ett lågtryck över england eller island så tar det nog ett par dagar innan vi får ngn vind här. Så helgen kan nog ägnas åt sådant man försummade under midsommarhelgen men det är alltid dumt att boka upp sig i förväg, finns det ngt värre än att sitta fast med släkten och se på när träden viker sig i den perfekta vinden…

• the_novice

Medlem
    25 juni, 2003 vid 20:55 som svar på: Ingen bra dag för Speedjanne

Kollade just på AB+ hemsida, den skall tydligen klara 5.8-9.5m2 segel och väga 6.2kg…

• the_novice

Medlem
    25 juni, 2003 vid 20:39 som svar på: Ingen bra dag för Speedjanne

Jag antar att det är AB+ slalom 62 ni pratar om? Såg också en test på franska där dom säger att största segel är ca 9m2, vilket låter väl stort. En annan konstig sak är att dom uppger en vikt på hela 7.6kg, lite mycket på en 110 liters bräda? Särskilt som 58 modellen (95l) bara väger 5.8kg! Verkar annars vara himla goa brädor…

• the_novice

Medlem
    25 juni, 2003 vid 07:43 som svar på: Spots mellan Särö och Askimsviken? Vallda sandö?

Kullavik ser ju rätt bra ut på kartan, längre norrut så är väl vrångö ivägen vid västliga vindar. Askimsviken har väl bara vågor vid SV av samma anledning?
    Var går du i, vid båthamnen?

• the_novice

Medlem
    23 juni, 2003 vid 08:27 som svar på: en mast till segelstorlek 4.0-6.0,

Arrows har väl gjort lite gimmick av detta med en mast till en segel serie. Tex kan man ha 430 mast till Aerial/Zest med segel på 4.0-6.2 eller Trixx 5.2-7.2 med 460 mast. Annars är det nog inte så dumt med två master (+ två mastfötter?) så att man kan ha två segel riggade utan bom som ju är ganska lätt att flytta över om man vill testa en annnan segel storlek?
    Själv drar jag mig alltid lite för att rigga om av rädsla för att vinden skall dö ut under tiden…

Sida 162 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums the_novice

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.