Forumsvar skapade

Sida 163 av 164
  • the_novice

Medlem
    12 juni, 2003 vid 10:38 som svar på: Formula

Planche Mag. har testat både brädor och segel i år (i maj tror jag) men det är ju lite jobbigt med språket.
    Deras slutsats var bla att prestandan i år är väldigt lika för olika märken och att seglaren spelar stor roll…

• the_novice

Medlem
    6 juni, 2003 vid 17:15 som svar på: Hjälp med nedhal!

Skaffa en nedhalskrok med fyra block i, det är helt underbart. Snabb riggning, inga traslande linor och lätt att hala ned seglet. Enda problemet kan vara mått anvisningarna på förlängaren, blir fel med ca 2 cm om förlängaren inte är tänkt att användas med krok. Skaffar man däremot en förlängare med medföljande krok (Arrows tex) så slipper man även det problemet.

• the_novice

Medlem
    5 juni, 2003 vid 06:48 som svar på: Min uppfinning fungerade inte bra.

Väldigt kul ide’ måste jag säga!
    Har också sett inomhus tävlingar där det varit ett spår i rampen. Funkade väl sådär, kom dom lite fel så gick brädan rakt av vid fenan.
    Tycker kanske att din design ger en fena som sitter alldeles för långt bak, vore bättre om fenan kunde vara fällbar i sin vanliga position men måste man kassera en bräda för att testa.
    Mitt förslag är att ha två fällbara fenor, en på varje sida om brädan vid den normala fenpositionen?

• the_novice

Medlem
    4 juni, 2003 vid 14:20 som svar på: Vind på västkusten nästa vecka!!!!

Jag skulle vilja se den prognos som håller en vecka innan.
    Hoppas däremot på morgondagen, SMHI lovar att det blir lite vind (eller också varnar dom bara småbåtsägare igen, vilket verkar vara favoritsysselsättningen).

• the_novice

Medlem
    3 juni, 2003 vid 13:35 som svar på: Skydd för kastfall

Förstår inte riktigt hur deviatorn får plats om man har masten långt fram?
    Om man trots det lyckas få dit både deviator och mastfot så borde kraften bli väldigt stor på mastskenan vid ett kastfall. Tar hellre en liten skada på nosen än en kasserad mastskena!

• the_novice

Medlem
    3 juni, 2003 vid 10:00 som svar på: Skydd för kastfall

Det finns även bomskydd som går ner en bit och täcker masten, men det bästa är nog att skota in och hänga med på en liten luft tur…

• the_novice

Medlem
    2 juni, 2003 vid 08:13 som svar på: Var seglar man GBG?

Gottskär och Öckerö lär funka, kolla tex GWC hemsida (http://www.gbgwindsurfing.com/)

• the_novice

Medlem
    1 juni, 2003 vid 11:40 som svar på: Bilderna från SM på Öland…

Det verkar inte vara så mycket vind där idag, det blir nog svårt att ha Super-X tävlingen såvida man inte kör med formula grejor…
    Kan nog bli lite knivigt att framåtloopa kanske men spectakulärt blir det ju…

• the_novice

Medlem
    1 juni, 2003 vid 10:26 som svar på: Mitt NaishSegel?

Låter lite konstigt, men om lattorna är spända för mycket så kan det bli konstigt och lattan kan bli S formad inuti lattfickan?
    På Arrows segel skall lattan mycket riktigt spännas tills rynkorna på lattfickan försvinner och man behöver inte lätta på dom när seglet inte används.

• the_novice

Medlem
    1 juni, 2003 vid 10:10 som svar på: Höjdtagning!

Den bakåtsvepta delen gör det lättare att svänga (för en given yta hos fenan), jmf tex med vågfenor som är väldigt bakåt svepta (men med dessa tar man också höjd med kanten på brädan). Race fenor är raka motsatsen, prioriterar höjd och litet motstånd istället för manövrerbarhet. En race fena på 38-40cm borde helt klart hjälpa dig att ta höjd men jag vet inte riktigt hur det passar till din bräda (kolla på bredden one-foot-off tex).
    Brädans uppförande kommer att ändras och passa bättre till att bränna fram och tillbaks med hög fart, vet inte om det är det du är ute efter?
    2cm låter kanske inte så mycket men bör ge en märkbar skillnad (beror väl också lite på hur pass känslig man själv är).

• the_novice

Medlem
    31 maj, 2003 vid 12:36 som svar på: Höjdtagning!

Jag brukar ofta ha lite svårt att ta höjd och en större fena tycker jag hjälper helt klart särskilt om man är på gränsen till under riggad. Man kan då ta hjälp av fenan för att komma igång med planingen och tar sedan även bättre höjd tycker jag (om man kör på fenan och lutar brädan lite åt lä). Till 6.4 segel (utan cambers) kör jag gärna med 40cm fena, och går bara ner till 36cm om jag har ordentligt tryck i seglet.

• the_novice

Medlem
    28 maj, 2003 vid 10:36 som svar på: Hypersonic och 8.5 planingsgräns?

Det beror väldigt mycket på din vikt, fenstorlek och teknik…
    Skulle gissa på 6-7 m/s och tycker inte att HS verkar plana så där jättemycket tidigare än ngt annat men den har väl en hel del andra fördelar…

• the_novice

Medlem
    27 maj, 2003 vid 12:05 som svar på: Hur kul är formula om man inte tävlar!!!!!

Frågan är väl om det räcker med en stor freestyle (ca 150l) och segel på ca 10 m2 för att ha kul i svaga vindar, eller om man lika gärna bör ta steget fullt ut och skaffa formula grejor?

• the_novice

Medlem
    27 maj, 2003 vid 11:41 som svar på: Skall någon ut NU på västkusten? Mån kl.15

Getskär ligger strax norr om Jörlanda och syns nästan på bilden ovan i högerkanten. Stor parkering och riggyta på gräs. Funkar i samma vindar som Jörlanda dvs SV-V. I getskär är det plattvatten vid stranden och innanför ett par låga öar, ngt för er som gör en nysatsnings på slalom? Vid rätt vind har man skyddat vatten bakom låga öarna ända ned till Jörlanda spotten, man får dock se upp med blålera längst in i viken nära kohagarna (det blir hemskt halt på brädan).

• the_novice

Medlem
    22 maj, 2003 vid 09:51 som svar på: freestyle el freeride

Fenan är ju väldigt viktig och kan ju helt ändra karaktären på brädan. Problemet är det finns väldigt dåligt med info om olika fenor och fabrikat. Är det ngn som sett ngr tester av fenor tex?

Sida 163 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums the_novice

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.