the_novice
Forumsvar skapade
-
Planchemag (Maj 03) har testat en del formula grejor. Min franska är inte så bra, men bland brädor verkar Mistral (Devil 2) vara favorit men även Starboard (147) fick bra betyg. Båda ansågs vara lätthanterliga och därmed klara starkare vindar bra. Excotec (T100), Bic (FW 1.4) och Fanatic (T2) fick bra betyg i lätta vindar men ansågs lite mer krävande och därmed svårare i högre vindar. Mythos fick också bra betyg men ansågs ha lite väl lite volym i fören. Annars är väl slusatsen den att själva prestandan är väldigt lika och att föraren är viktigast, vilket även påpekats av andra här…
När det gäller segel fick förstås NP RS3 höga betyg för sin stabilitet, Gaastra Nitro 4 ansågs lätthanterlig och Gun M8 var bra i lättare vindar (saknar stabilitet i högre vind).
I Sillvik idag var det mycket Starboard och Fanatic men jag såg ingen Mistral…
-
Har för mig att moderna segel inte behöver vinklas tillbaks lika mycket som förr (läst i artikeln i Boards som diskuterar hängselestropparnas placering dvs 1/3 från masten). Dvs man skall inte medvetet täppa till gapet mellan bräda och segel.
Det borde däremot bli lite konstigt att ha allting 5 cm högre än vad som behövs? Tex behöver ju bommen vara 5 cm högre också om man skall få lagom balans i seglet?
Det finns väl brädtillverkare som faktiskt försänker ned hela mast-fästet (Hypersonic 125 tex?) för att få riggen lägre? -
Jag började själv på en surfpartner och tycker nog att den är lite för smal och ranglig för när man är helt ny. Det blir liksom lite mycket på en gång att både dra upp seglet och hålla balansen på brädan. När jag köpte den fick jag höra att man inte tröttnar lika fort på den som med en större bräda, och det är iof sant. Man kan lära sig att använda fotstoppar och fotstyra tex. Den tål även kastfall mm vilket är ett problem med nyare brädor. Jag kan sälja min bräda för en billig penning om du är intresserad, testning innan skall väl också gå bra att ordna i Gbg området.
-
Håller med om att vid rätt nedhal så flyttas inte tryckpunkten, men 1/3 måttet tycker jag hamnar lite väl långt bak. Är det ngn som använder detta eller är det bara tänkt som en riktlinje?
-
Skulle man dessutom inte lyckas med ett trick så måste man tydligen även ramla ordentligt så att hela seglet hamnar i vattnet… (inga halvmesiga räddningar här inte, spektakulär ska det vara)
Att hoppa över hinder och att gå i mål på land lär inte vara särskilt snällt för utrustningen heller, dvs det är väl bara proffsen som har tillräcklig med teknik och reservdelar för att deltaga. Förstår inte hur detta skall göra sporten mer populär, det lär väl snarast öka gapet mellan nybörjare och proffsen? -
Måste tyvärr jobba imorgon och har siktet inställt på torsdag istället.
Var surfar du, Getskär? -
Det finns även fiskarhandskar av diskhandske-typen fast formade med lite böjda fingrar. Dessa funkar bra för mig. Dom är väldigt tunna och man slipper att få kramp. Det viktigaste för att ha varma fingrar tycker jag är att man slipper få in kallt vatten hela tiden som man får med öppna handskar.