the_novice
Forumsvar skapade
-
Kul att det går bra för Per i detta också!
Lite bättre bevakning också jmf med en typisk Formula tävling…
-
Är det ngn som har en direkt link?
-
IKEA?
Jag tycker mera att det liknar Scientologi, eller någon annan konstig sekt…? -
Typ så här?;
-
Det ser ut som att det är veck i själva mastfickan, prova att sätta shims på camberna.
(lattspänningen påverkar inte mastfickan, bara själva segel ytan vid lattorna) -
Shysst action i rak on-shore…
Koster och Campello i loosers final var lite otippat.
-
sailortrash;698162 wrote:Ja det har jag hört att den kan va svår att plana upp frÅn vågorna, sugs liksom ner i vågdalen. Den har ju INGEN rockerline att tala Om, helt rak i häcken.
Den är inte svårare att få igång än tidigare starboard formula brädor (bortsett ifrån Apollon som var/är längre). Det är den korta längden som gör att det krävs lite trixande får att få upp dom ur vattnet, eller snarare över bogvågen, men detta gäller generellt för formula brädor. När brädan (167wide) är uppe i planing så ligger den högt och behåller planingen bra igenom vindhål.
-
LeVieux;698156 wrote:Och vad räknar du som lätt vs. tungt?
Är själv 82kg och har just köpt min första FW med en 12:a.
Med lättviktare tänker jag mig allt under 75 kg, vilket är gränsen för lättviktsklassen i Formula.
Jag väger själv numera ca 70kg (har tyvärr lagt på mig ett par kilo). Om det blåser kring 10m/s så kan man välja mellan att köra formula med en 10.0, eller en 50 liters speedbräda med 6.2 segel, ganska sjukt…
-
Klang;698136 wrote:Boss B1 74cm
Ok, då är det inte där det sitter…
Jag har själv svårt för att få till det med 11.7 segel, jag planar tidigt men tar ganska dåligt med höjd. Jag tror att vi lite lättare seglare helt enkelt har för få kilon att sätta emot för att det skall funka bra. I söndags så körde jag 11.0 och tyckte det bitvis var riktigt bra tryck, medans andra klagade på dåligt drag i sina 12.0.
-
En större och mjukare fena kan nog hjälpa till, vad kör du med nu?
-
Jag kör med rekommenderad mast i mina segel. Tycker inte att en mjukare mast blir något bättre, det ger en mindre buk och mindre släpp i toppen. Visst känns det mjukare i lättvind (och svarar bättre vid pumpning) men samtidigt så blir det mindre stabilt när vinden ökar och det vill man inte ha. Det gäller att inte fega med nedhalet så brukar det funka. Det går inte att se det där sista fintrimmet på land utan man måste segla, trimma om och segla igen för att känna skillnaden.
Som lättviktare är det nog viktigare med en mjuk fena för att få rätt lyft på brädan, sedan så hamnar mastfoten lite längre bak än vad tungviktarna kör med, verkar det som.
-
Sean är ifrån Brisbane, Australien, så när han pratar om swell så är det öppet hav han menar. Det skulle väl motsvaras av att köra formula på danmarks västkust i 10m/s eller mer.
I sverige så har vi mera focus på lättvind, det gäller att plana tidigt och att ha bra vinklar, och där har wide modellen ett övertag. För lite lättare seglare kan man kanske köra 167:an, men för 80 kg så tror jag widen är bättre (jag väger själv ca 70kg). Den breda modellen kräver inte kraftigare fena eller något annat speciellt heller, de har flyttat både fenboxen och “mastboxen” jämfört med tidigare modeller. Detta ger mera lyft ifrån fenan och kompenserar för den extra bredden i bak.
-
Av dem två brädorna så jag har bara seglat 167wide och den går högt och fint i vattnet, skulle helt klart rekommendera den. Den breda tailen är inget konstigt när man seglar i full planing. Den smalare brädan kan nog ha en liten fördel i vindar över 10m/s och stökigt vatten, men det är ju inte så ofta man kör formula då.
-
Jo, jag har kvar EVO 62, jag har svårt att skilja mig från mina favoriter. (Jag har tex även en Hypersonic som jag körde med igår…)
Ja, EVO’n (62:an) kan kännas lite kort men det är just vid noslandningar, tycker jag. Har man full fart i vågridningen så går det bra att lägga vikten långt fram utan att nosen känns kort. Jag provseglade dock förra årets quad, och den var faktiskt snäppet bättre på att behålla farten i bottensvängen, även i ren onshore, så hade det bara funnits lite bättre i vågor i Karlstad så hade jag slagit till direkt…