the_novice
Forumsvar skapade
-
218 cm har jag väl på ett par brädor. Kortare än det låter djärvt, men samtidigt väldigt kul att testa. Jag saknar ibland en längre, traditionell, nos för noslandningar, men annars behövs den nog inte.
Att helt enkelt ta bort tailen, för att slippa att välja rocker där, låter ju som ett riktigt nytänkande… 😀
-
the_novice
Medlem3 september, 2012 vid 19:18 som svar på: NOR – Formula/BIC Techno, Varberg 8-9 SeptemberFörra året kunde man sova i klubbstugan på lördag till söndag, hade ju varit bra om man kunde göra det mellan fredag och lördag också…
-
the_novice
Medlem27 augusti, 2012 vid 19:08 som svar på: NOR – Formula/BIC Techno, Varberg 8-9 SeptemberFörra året var ju jättebra, både arrangemang och seglingar. Jag har anmält mig nu och det blir väl några till ifrån Karlstad, vi får hoppas på riktigt många deltagare och tuffa starter!
-
Det ser ut som att han blir förbannad och sparkar på fenan (barfota) när han kommit iland och sedan får sy foten…
-
Go Uffe!
Eirik spanar in vinden..?
-
Schysst resa, det slår väl “världsrekordet” med att segla till tyskland?
-
Sicket startfält, Micah och Jesper fixar inte top 30, men Sebastian ligger ju bra till direkt efter OS äventyret…
-
Både Code-Red och Reflex seglen är ju rejält bättre än Overdrive modellen, men jag har inte testat med en blueline mast i någon dessa. Reflex seglen har bra bottendrag och är samtidigt väldigt stabila, vilket ger ett väldigt brett användningsområde. Jag har tex gjort drygt 27 knop med årets 9.6:a (Reflex III) utan någon större ansträgning.
En 540 mast är lite udda längd, red-line ligger väl på 530 och 550. Ett alternativ är att sälja seglet med den mast som du har och köpa begagnat mast och segel som hör ihop. Det är inget kul med formula grejor om det inte är rätt mast…
-
Teflonslang eller liknande hård slang går bra. Dela i längdsled så att du får en halv cirkelbåge och gör ett uttag för lattan.
-
Lattspänning och camber tryck är två olika saker. Cambern jobbar mot förliket inuti mastfickan medans lattorna håller monofilmen slät. Om du har för högt tryck på en camber så kan du behöva lägga shims på de andra för att fördela trycket mera jämt.
Trimma först nedhalet så att seglet käns bra när man seglar, trimma sedan in trycket på cambersen för en bra rotation. Äldre segel roterar även generellt sämre än de moderna gör som har en längre camber.
-
sailortrash;693224 wrote:På tal om slalom och vågor så kom jag nyligen över en mistral Switch (okänt årtal) som sägs vara en “slalom-våghybrid”. Jag ser fram emot att pröva den även om det låter som en omöjlig kombination…
Någon som känner till den?Jag har haft en Switch, 87-litarn som ser ut att ligga ute till salu nu. Den är möjligen en wave-freeride hybrid men det är inget slalom i den. Det var det dock i modellen dessförinnan, den hette Flow och den var mycket snabbare, funkade fint att hoppa med i vågor men var inget vidare för vågridning.
Switchen var/är en bra lättvindsvågis, som jag ser det. 4.7-5.3 funkar fint, jag körde även 6.4 på den i riktigt lätta vindar med lite större fena än original fenan som har ganska liten yta.
[IMG]http://www.surfzone.se/ppc_data/12/large/IMG_0113.JPG[/IMG]
-
Jag är i Brisbane och seglar lite formula nu. Här har de kört kite-racing två år, men de kör max 4 personer per race, annars blir det helt omöjligt att gå in med båt när de trasslar in sig i varandra. Och även då så blir det problem om alla lägger sig på samma ställe.
Med Formula och 11.0 segel så går man igång tidigare och tar bättre höjd än vad de gör med kite och race bräda med fyra fenor…
-
Jag har haft lite olika segel ifrån Arrows tidigare, bla Dragster (2 camber) och WB (race segel, 4 cambers). De riggades mycket riktigt på ett annat sätt (men inte som ett vågsegel direkt) dvs masten skall ligga korrekt på cambers hela tiden. Detta krävde minst en gubbe per camber men det är en annan historia…
Moderna segel med bred mastficka är mycket bättre som jag upplever det. Bättre bottendrag samt att de tål mera vind. Att det fanns proffs på den tiden (typ Dunken) som kunde segla med dessa betyder inte så mycket. Utvecklingen har gått mot segel som är lättare att använda och därmed funkar mycket bättre för alla, inklusive proffsen. Rätt mast är också väldigt väldigt viktigt på stora segel, det blir helt enkelt inte bra annars.
-
Vad är det för modell på 9.0 seglet?
Om buken vandrar så är det för lite nedhal, moderna segel (bred mastficka) är väldigt stabila och har ett bredare register.
-
Med GPS action replay så kan man lätt kolla vinklar och hastigheter. Formula är rätt imponerande om man jämför med andra segel farkoster. Här är en med 11.0 segel och 6-7 m/s (om jag minns rätt);