the_novice
Forumsvar skapade
-
Man får inte glömma att man kan göra väldigt mycket med valet av fenor. Jag har en Starboard quad 77l ifrån 2011 som jag kör med lite större fenor bak (13-14cm) och små 8cm fenor fram. Har även assymetriska och vinklade fenor (Ezzy assym ifrån K4) både fram och bak. Detta ger en väldigt snäv sväng på vågen, med mycket grepp och driv. Men visst är det lite sämre än en single fin om man vill köra fort rakt fram. Fördelen med Quad ligger istället i att den är lugnare i vattnet och att det är mycket lättare att hålla nere kanten (vid front-side sväng). Man kan då köra lite mera volym på brädan jmf med single fin, utan några problem.
Men jag kan hålla med om att det nog är lättare att gå ifrån single fin till en thruster (dvs tre fenor med en större fenan bak). Dessa går också att trimma om till trailer (större fenor fram än centrum fenan där bak) och då får något som har ännu mera grepp och driv i svängen.
Motsvarande kan ju också göras med en Quad, så trim-möjligheterna är väldigt stora. Med två stora fenor fram så får man något som funkar väldigt bra för svängar med hela railen, det blir grymt goa g-krafter när man får till det. 🙂
För egen del så kör jag, iaf för tillfället, gärna twin i lättvind och quad när det trycker på ordentligt.
Jag har nog gett upp att hitta den perfekta brädan, det finns liksom inte, utan mycket av det roliga ligger i att prova sig fram och hitta ett bra trim för dagen och spotten som man är på.. En rejäl uppsättning olika fenor behövs också oavsett brädmodell tycker jag, då kan man hitta sin egen föredragna nisch i trimmet. Fenorna gör ju hela brädan, inte bara när det gäller slalom prylar utan kanske ännu mer när det gäller vågbrädor.
Detta körde jag med senast på Vänern, två små 7cm fenor fram (K4 Ezzy assym. Shark) med extra toe-in. 🙂
-
Ja, du får hänga på nästa gång, Andreas har kört där ett par gånger nu också. 🙂
-
Här är även en still-bild ifrån en head-cam film förra vintern (datum är fel i bilden) som visar lite hur det kan se ut, det är inte så märkvärdigt men det går att göra ett par svängar iaf. 🙂
- Detta svar ändrades 3 år, 3 månader sedan av the_novice.
-
Närmsta stället är väl utanför Västra Skagene, se bild nedan. Man går i vid badplatsen (krysset) och sedan så kryssar man sig ut och kör så nära öar och grund som man vågar… 😉
De inringade områden är där jag brukar köra, det finns några ställen till där som funkar, det beror lite på vattennivån och hur stora vågorna är.
På vindar kring SV så slipper man ren onshore så det är ganska så safe, men det blir ju aldrig vågor som på västkusten. Kan bli upp till bomhögt kanske när det är som bäst men det är kortare mellan vågorna och de är ganska så långsamma, jmf med västkusten. Jag kör numera nästan alltid med både impact väst och hjälm här, jag har blivit spolad över revet en gång på min 62liters bräda när jag gick in framför revet och vinden droppade…
Östra delen av vänern har också ett par bra ställen men då är det drygt 1h resa med bil.
-
Ett litet brev med en luftskruv ifrån Surfers eller Surfspot kan väl inte ta så lång tid?
Är det samma luftskruv på SUP brädor?
I så fall så kanske du kan låna en ifrån koster adventures (på sydkoster)? -
Jag har inga av foil seglen men jag kör mycket med Severne i övrigt. Jag skulle inte rekommendera att köra någon annan mast än Severnes egen, deras master har länge varit hard-top och även om de närmar sig CC så är de nog inte riktigt där ännu. Det finns en viss variation inom CC som syns bättre här; https://unifiber.net/unifiber-masts-selector-2019-v1
Det är inte roligt att ha nya segel och undra om de skulle vara bättre på en annan mast…
- Detta svar ändrades 3 år, 5 månader sedan av the_novice.
-
Färsk Lime-juice är det bästa, funkar bra på gulnande brädor också. 🙂
-
Tyvärr så har väl intresset dött lite här vid varje uppgradering av forumet, det var bättre förr… 😉
-
Det går säkert bra med bägge varianterna, men jag äger inget Convert segel själv. Jag gissar att info på websidan är ifrån en tidigare rekommendation och seglet kanske är relativt oförändrat i designen. Kolla tex i de äldre katalogerna ifrån Severn: https://www.severnesails.com/wp-content/uploads/2020/04/017-severne-online-catologue.pdf
Generellt sätt så blir en 430 mast lite mjukare än en 460 mast, det kan vara skönt om man är lättviktare och nybörjare (kör i lättare vindar) men mindre bra om man är tungviktare och vill sätta speedrekord. Vid 6.7 segel så tycker jag personligen att SDM funkar bäst, jag kör bara RDM kring 5.3 segel och nedåt.
Ta ett snack med butiken, det går säkert bra att byta om det inte är använt ännu.
Här finns också en testrapport på 2017 årsmodellen, 6.7 storleken, testad med 430RDM: https://www.windsurf.co.uk/test/severne-convert-6-7m-2017-test-review/
- Detta svar ändrades 4 år, 2 månader sedan av the_novice.
-
Det är nog bara lite Fransk “humor”…
Det går ju inte alls särskilt fort i videon, så jag gissar att de har skämtat till det hela och använder 3 x 22.39 knop = 67.17 knop 🙂
-
DaKine Contour är bra men som sagt jobbigt att justera för olika säsonger. Dessutom så “ruttnar” plasten med tiden. Det är något i den mjuka delen som påverkar den “hårda” plasten som gör själva stroppen. Det tar kanske i ca 10 år men det är väldigt snopen när det händer…
Detta händer också om de ligger kvar i original förpackningen. Jag hade bunkrat på mig ett extra set när jag var på Oahu men det var sedan “ruttnat” när jag väl öppnade paketet här hemma…
-
Jag har inte riktigt hängt med i de senaste årens utveckling men så här uppfattar jag det:
De “godkända” GPS enheterna använder sig av doppler-effekten (ett shift i bärvågens frekvens pga rörelsen) för hastighetsmärningen, inte av positionen. Denna mätning är mycket noggrannare än positionen och det behövs ingen kontroll av datan för nya PB etc. För att det skall godkännas på GPS-speed så behövs det då en “godkänd” GPS enhet samt en uppdaterad och betald version av GPS-actionreplay (inte så dyr men behöver betalas med jämna mellanrum).
Andra GPS enheter, telefoner etc, loggar positioner och hastigheten kan räknas ut i efterhand utifrån de loggade postionerna. Detta blir då inte så noggrant och det kan uppstå artificiella, orimliga, toppar i hastigheten som egentligen kommer ifrån en osäkerhet i positionen. Stora fel syns tydligt om man studerar data efteråt men mindre fel är lite svårare att se. Avvikelser på 1-2 knop är inte ovanliga och de är lite svårare att hitta.
Så korta svaret är väl att man visst kan börja med en telefon eller klocka för att få en lite uppfattning om hur fort det går, men egentligen så behöver man använda enheter med doppler mätning om man skall kunna lita på mätningen.
- Detta svar ändrades 4 år, 4 månader sedan av the_novice.
- Detta svar ändrades 4 år, 4 månader sedan av the_novice.
-
Njae, det är mycket lättare att dra upp stora segel (ca 7.0 och uppåt, särskilt om det är moderna camber segel.) Om man har en rem som man häktar i kroken på selen så är det bara att luta sig bakåt tills seglet kommer upp ur vattnet. Kan inte bli enklare än så… 😉