the_novice
Forumsvar skapade
-
Ja det tycker jag är rätt sätt att mäta på, men problemet är att tillverkarna inte vet hur man mäter, alternativt inte bryr sig…
Märkningen på linor kan därför vara fel med upp till två tum, och det är enklast om man håller sig till en tillverkare eller mäter upp i innan köp. Jag kör numera enbart med justerbara linor med spännremskoppling, funkar riktigt bra och går att justera i farten. Kostnaden är bara en hundring extra och det spara man in genom att inte köpa fel storlek…
-
Det där är väl endast till nytta för rena nybörjare, om ens det?
Segelstorleken blir för liten för mig, i 15 m/s skulle jag enligt guiden köra 3.0 och det har jag aldrig behövt. Blir snarast 6.1-6.7 om det är speed och 4.2-4.7 i vågor… :rolleyes:
Fenstorleken tar inte hänsyn till brädstorlek, etc…
-
Hör med Onwater, jag vet att de har hyrt ut tidigare men också haft problem med att ovana personer glömmer av den långa fenan….
Annars är jag själv i Karlstad med jämna mellanrum.
-
Jag väger ca 68kg, och har kört 11.0 och 10.0 på Apollon. Om man inte skall tävla så tycker jag att 10.0 räcker gott om man är lite lättare. Det skiljer inte så mycket i planingströskel utan största skillnaden blir i vinkel mot och med vinden.
Formula seglas ju normalt inte några längre sträckor på halvvind men det går bra så länge man inte är för nära gränsen för att vara överriggad. Fenans storlek och profil spelar också in här. Vill man köra mycket på halvind så kan man gå ned lite i fenstorlek, typ 66cm, och välja en styvare fena med tunnare profil. Tycker inte att Apollon skiljer så mycket från andra formula brädor på detta. Vindstyrkor är alltid lite lurigt att prata om. Planingströskel ligger väl på ca 4 m/s för bibehållen planing men man behöver ju ofta en liten extra knuff för att komma igång. 11.0 är väl lagom vid vind mellan 5-8m/s och 10.0 vid ca 7-10m/s. Mycket av detta är väldigt personligt och beror på seglingsstil och vikt. Kör man för skojsskull så funkar 10.0 även ned till ca 5m/s men då har inte planing hela tiden.
-
Jag har inte kört 2008 modellen men körde förra året på apollon.
Största fördelen med Formula kontra freeride tycker jag är att man tar bra med höjd och kan gå djupt. En freeride i marginella vindar ger ju mest fram och tillbaka åkning, medans med formulan så kör man i cirklar kring semesterseglare.Apollon med sin 75cm fena upplever jag som lättare att plana tidigt med om man inte har bra pumpteknik, den behöver inte poppas ur vattnet på samma sätt som en standard formula och 70cm fena. När det gäller hårdvinds egenskaperna så är det mycket tekniken som avgör, upp till 10m/s är inga större problem och sedan kör man ju helst något på annat. 😉
Jag har sålt min bräda men du kan höra med Tor om han har någon kvar: http://www.onwater.se
-
@glader 475331 wrote:
The_Novice: Du kör vad jag minns blandat sitt- och midjesele. Märks någon skillnad fottrycksaspekten mellan de två?
Två av de lättare slalomgubbarna i Fiskebäck har börjat köra midjesele och jag har också tänkt testa lite.
Jag har numera gått över till sittsele och viktväst när jag speedar på riktigt dvs plattvatten. Tycker att man får bättre kontroll på brädan och kan hålla större rigg mm.
Till slalom gillar jag fortfarande midjesele, det är lite smidigare och funkar bättre i stökiga förhållanden.För lite vikt på framfoten får jag när nosen ligger för lågt i vattnet, man kan då inte trycka ned med framfoten utan vill helst lyfta hela brädan med den främre foten istället. Kuren för detta tycker jag är att få bort vikten från nosen, det innebär att mastfoten skall bakåt, jag kör oftast längst bak till speed och möjligen någon cm längre fram för slalom. Bomhöjden har liknande effekt, dvs bommen skall upp för att minska trycket på mastfoten/nosen.
Genom att även få bak framstroppen ordentligt så kan man också hålla jämnare tryck på den utan att nosen trycks ned. På en del brädor så krävs det en liten adapter för att få bak stroppen ordentligt:
-
Masfoten längre bak är mitt tips… 🙂
Riggen kommer upp (slipper få bommen i vattnet), nosen blir lättare och man kan då ha tryck på framfoten.
Är du lättviktare?
I så fall hjälper det också att flytta framstroppen ännu längre bakåt mha adaptrar (verkar som att stopplaceringen är gjorda för fullvuxna med eller utan skägg…) -
Härliga bilder!
Blev sedan riktigt bra segling på söndagen. Var nog tur att det inte var några jollar ivägen då….Ser inte Per väldigt liten ut med sitt stora segel? 🙂
-
Blev allt lite sjöbris med hyfsat drag men vi hann inte med något godkännt race. Mycket sol och nygrillade hamburgare blev det. 🙂
-
Det babblas lite mycket i bakgrunden men här är ett försök:
Det verkar som att han inte kör med större segel än med 8 m^2, man får inte ned den extra kraften (från ett större segel) i brädan och skulle vinden ökla så blir man fortare överrrigad . Plat med twist i toppen och mycket buk längre ned i Naish.Det var vad jag kunde få ut, trots att jag haft fransk flickvän… :smirk:
-
@Jester 460047 wrote:
Jag är mest förundrad över att hank lyckas logga in nästan varje gång… Inte illa pinkat…
Ja men han hördes bättre när han körde med capslock!
-
Fick fyra med timmar formula idag, blev helt genomsvett, vad är det för fel med högtryck…?
-
Sämst och sämst, måste man tävla i allt…? :smirk:
Tycker nog att segel har minst lika mycket karatär som brädor och när man fått till trimmet så vill man ju inte skiljas. Jag har bla en surfpartner ray (komplett) med tidsenligt ART fun slalom 5.8 och glasfiber mast, något ratio vågar jag inte ens fundera på… :blush:
-
Har inte seglet på Loftet men Blade modellen är Goa segel 🙂