the_novice
Forumsvar skapade
-
I Gbg är det Askim som gäller på syd… 😉
-
the_novice
Medlem18 oktober, 2007 vid 08:05 som svar på: British Airways förbjuder vindsurfingutrustningVi får väl hoppas att de andra istället ser sin chans att få kunder!
BA har ju helt kassa regler, hur skall man tex få med sig ett par normala skidor i ett paket där Bredd+höjd+längd ≤ 158cm ???
-
Hmmm, bred mastficka och 3 cambers på deras race segel i år…
-
-
Får väl tillägga att det är helt rätt beslut att inte köra denna helgen….
-
ähhh va f…
Jag har bokat nästa helg till annat, så det blir nog bra med vind :smirk: -
Förkylningar får man av att träffa folk, så vintersurf är ett väldigt bra sätt att undvika förkylningar… 😀
-
the_novice
Medlem2 oktober, 2007 vid 20:06 som svar på: Kanske testa speed, vilka grejor ska jag köpa?Välkommen i gänget, du blir inte direkt ensam vågseglare som kör speed, även om det är många formula seglare som även kör speed. Problemet är väl att det är ungefär samma vindstyrkor för speed som det är för vågprylarna dvs ca 10 m/s+. Fördelen är väl bla att man slipper åka så långt för att leta side-shore, men man blir ganska snabbt kräsen inom speed också. TT och Åsa funkar bäst på ungefär samma riktningar så det är ett svårt val ibland, har bara blivit en dag i Åsa under hela året för min del… :crazy:
Kan inte heller kommentera prylarna direkt, är också i en annan viktklass…
-
@Jester 418576 wrote:
Fick rapport från TT precis… Man kan nästan gå torrskodd över till ön idag… Ruggigt lågt vatten mao..
Platt och fint då, men går det alls att köra där idag?
-
AHD har ju sin Seal med trifins, är det någon som testkört den?
-
@kinetic 417796 wrote:
Surfan: Har en NP UXT (kolfiber) förängare, så den e väl likvärdig??? I allafall så har den hållt hittills, men nog knakar det nånstans när de sista 2-3cm åker på (till o med tungt med veven då seglet bara har ett “glidblock” med 3 spår, självklart smörjer jag tamparna med teflonspray…)
Vet inte vem som uppfann “glidblocken” men glider gör det ju inte och det är ju inte ens bra på vågsegel… :tongue:
-
@fredrik.ygge 417741 wrote:
Är det så illa? Jag kör freerace (Gun Booster) i tron att ett riktigt race-segel max skulle ge mig en halv knop till (om jag mot förmodan skulle lyckas trimma det optimalt) till priset av krångel med nedhalsvevar och ofantligt nedhal, vatten i mastfickan vid starter, svårare gippar etc. Skulle väldigt gärna jämföra ditt Code Red 5.6 mot mitt Booster 5.8 en bra dag. Vi kanske kan få till en sådan test under hösten?
Jag har inte kört just Gun Booster och visst beror det väl lite på storleken hos seglet också men på segel kring 7.0 och uppåt så är det stor skillnad tycker jag. Men även i de mindre storlekarna så är det en hel del skillnad på vad som händer när det kommer en vindby, man skall ju inte behöva parera utan det skall ju dra framåt hela tiden. Första gången jag var över 30 knop var med en Gunsails groove 5.3, inga camber alls och det är mycket parerande i byarna. Har efter det gjort 34 knop med 6.7 race segel på samma bräda och tycker nog att det gick lättare…
Vi får väl ta en test session nästa gång det blir bra med vind (väst i TT är bra tex) och köra race segel och tätt mellan fotstropparna ! 😀
-
@J_man 417708 wrote:
Du har säkert helt rätt men jag är osäker på om mina brädor kan göra ett sådant segel full rättvisa (freeride 105L och 125L)?
Det tror jag inte är något större problem, gäller väl mest att kitta upp sig lite med lite olika fenor också…
-
@J_man 417705 wrote:
Ursäkta inbrottet i tråden men har ni några andra bra tips på segel för hobbyspeedande förutom NP’s och Gaastra’s?
De flesta märken har väl ett segel i freerace model, tex Severne power drive, Arrows dragster osv.
Jag kanske har missuppfattat frågan (?) men för mig så är inte hobbyspeedande samma sak som freerace…
Freerace segel har två cambers och mycket buk utan att det är drag i riggen (jmf med inga cambers alls). Detta ger mycket drag i händerna och en tidig planing, men sedan är det slut på det roliga. Ökar vinden så blir det mest bökigt utan att det går så särskilt fort om man kollar med GSP.En modern race rigg planar eventuellt aningen senare, beror mycket på teknik här, men det är sedan det roliga börjar. Stabiliteten gör att man bara vill ha mera vind och köra fortare, blir seglet stort så drar man bara mera nedhal och kör vidare, räcker inte det så tar man på sig viktvästen osv. detta är hobbyspeedande för mig! 😎
-
Det är väl när mjölksyran slår till och man håller bommen med underarmen/armvecket, skulle inte vilja loopa i det läget… 🙂