the_novice
Forumsvar skapade
-
Den som hamnar i problem bör ju givetvis göra det allmänna tecknet för sjönöd…
-
the_novice
Medlem14 september, 2007 vid 08:11 som svar på: Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?@philippos 414778 wrote:
Ja det låter ju väldigt klantigt. Nu glider jag iväg lite från huvudfrågeställningen men det kanske inte gör något.
Jag har ju precis som du skriver inte varit med i förbundet särskilt länge och innan jag blev tillfrågad visste jag väldigt lite om förbundet och dess förflutna. Nu vet jag lite mer om hur det ligger till men långt ifrån allt.
I många andra förbund/föreningar så har man hört om att det kan vara svårt att få igenom beslut om förändring mm. Detta har jag aldrig märkt något av under min tid i SVF. Alla i styrelsen är enligt mig väldigt trevliga och positiva och det känns inte svårt att få gehör för nya idéer. En likhet SVF dock har med många andra förbund/föreningar är svårigheten att rekrytera folk. Många har väldigt mycket åsikter om vad “förbundet borde” göra (tror jag fick ihop till fyra stycken sådana fraser bara i denna tråd) men väldigt få är beredda att ställa upp.
Vid det senaste årsmötet var vi typ 8 pers varav 4 från styrelsen. Innan mötet hade det kommit upp att ungefär hälften av den då sittande i styrelsen hade ställt sin plats till förfogande. Alla dessa är fortfarande med pga att ingen annan verkar visat intresse.
Det allra tråkigaste med dagens situation är att de få som faktiskt engagerar sig, till slut känner att det blir för tungt och därmed slutar. Jag tycker att förbundet känns som “rätt väg att gå” och att det finns mycket som skulle kunna förbättras när det gäller tävlingar, organsiation, sponsring, marknadsföring, träningsläger, ungdomsverksamhet, surfevenemang mm.
Jag känner inte riktigt till vad som gjorts för att rekrytera folk och informera om situationen men här finns det precis som i många andra delar av SVF mycket att göra. Frågan är bara vem som ska göra det?
Man kan ju inte klaga på det jobbet som görs av ett fåtal personer som tagit på sig jobbet för att ingen annan gör det annars. Men samtidigt så finns det nog gränser för när ett förbund slutar att fungera. Som exempel så verkar det i år omöjligt att få veta hur resultat ser ut hittils på svenska cupen, det sköttes iaf ngt så när förra året (det låg iaf resultat ute på hemsidan även om de inte alltid var helt korrekta). Vet inte var felet ligger det kan också vara så att arrangörerna slarvar med att rapportera in..
Jag var själv med som enda formulaseglare på årsmötet förra gången, det blir inte mycket till diskussion om tävlingsformen då… :rolleyes:
-
Blev det några officiella tider/hastigheter på sjömilen?
Det borde i så fall vara nytt svenskt rekord, verkar inte finnas ngt officiellt svenskt rekord där? -
@Rasmus_W 414540 wrote:
MacTS:
För att få in det i västen förespråkar jag en av tre möjliga strategier: 1: Kyl det så det blir flytande. Har sina nackdelar, är inte västen helt tät läcker det ut eftersom flytande helium är ett bose-einsteinkondensat och alla atomerna därmed beter sig som en. Hittar en ut, gör alla det. Dessutom kostar det energi.Fysikbegreppen haglar…
Helium kan man köpa i vätskeform (dvs nedkylt) från AGA, kostar ett par hundra kronor per liter (1 liter är ca 1.5 kg). Heliumet håller då en temp på ca 4K men är inte superflytande förrän man kyler ned det till ca 2K (gäller He4 som är vanligast). Så man kan lungt använda det som en “vanlig” vätska… 😀 -
En allsidig träning ju är givetvis bra, men jag förstår inte varför just gymmet skulle vara det bästa, finns ju andra träningssätt, och varför det skulle behövas just för att köra formula, tycker att slalom och speed är minst lika krävande på tävlingsnivå.
Är det ett fullrace segel på 9.7 och en formula bräda (?) så låter det lite konstigt, det är en relativt enkel/bra kombination. Tycker det sliter mest på ryggen av att bära grejorna till och ifrån vattnet (konstiga lyft), själva seglingen går oftats bra…
-
@Rasmus_W 414346 wrote:
Jag skulle vilja lägga till att det där med att träna hårt är något du absolut bör tänka på. Skaffa ett gymkort om du vill segla formula och börja bygga muskler.
Jag todde vi redan hade avlivat myten om tjurnackade formula seglare…?
Hur mycket formula har du själv kört?
Hur mycket har du tävlat i formula?Det räcker gott med den träningen man får av att segla tycker jag.
-
Jag har kört med vikter till dykarbälten, finns i tex 2 och 3 kg storlekar, i Pro-Limit västen (tror den har en flytförmåga på 8kg, 7kg flyter iaf).
Skall tydligen finnas ngn mjukare variant också, typ blyhagel i en påse men det har jag inte lyckats hitta i Gbg. -
Det är lite synd att det inte finns en kolumn för viktvästen i GPS-speedsurfing. Blir lite konstigt att jämföra vad folk väger näck…
Andrew Daff kör nog bara med 5.5kg verkar det som, och Steve hade tydligen bara 13kg på sig när han satte sin bästa fart (skulle haft mera men hade tydligen inte fått med sig allt).
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=3348
-
Skall man ha en bom för varje vågställe/bog?
Vilken väg är ut i Apelviken…? :smirk: -
Ja, det är absolut inga problem att justera. Det enda som är lite dumt är att man vill ha justeringen hyfsat nära bakhanden för att lätt hitta rätt och justera, men det gör också att det är lite ivägen när man greppar långt bak på bommen…
-
the_novice
Medlem12 september, 2007 vid 09:36 som svar på: Tävlingsformat 2008 -övergripande strukturOj det var mycket att läsa, en liten fråga:
Vad fyller svenska cupen för funktion relativt SM?Som det är nu så är det väl mest kuriosa?
Det går tex inte se att hur man ligger till hitills i år, och cupen blir väl mest ett sätt att få känna på tävling. Används cup resultatet till ngt? -
50 kg är ju väldigt lätt, jag väger “lite” mera (68kg) och har själv varit inne på att köra pro-kids brädan. Jag har testat den med 8.3 segel och 62 fena, visst funkar det bra när det blåser ca 6-7 m/s (hade dock ingen annan formula seglare att jämföra prestandan med), men i lättvind så tror jag det är svårt att hänga med på kryssen (man tappar mycket om man inte kan gå tillräckligt högt), men 50 kg är ju väldigt lätt…
Om du inte kört Formula och stora segel förut så är nog pro-kids brädan en bra väg in i formula, och den kommer ju ge ett brett register också. I riktigt lätt vind och så tror jag att en “vanlig” Formula är mera konkurenskraftig, men den borde o andra sidan fort bli stor. Tror det hänger mycket på hurpass breda brädor du kört tidigare. Om du bor nära Karlstad så är det nog inga problem att testa brädan först.
-
Till helgen kommer vi att köra Formulatävling i Fiskebäck!!!
-
@fredrik.ygge 413522 wrote:
Viktigt också att inte ta den låga vikten som ursäkt för varför jag är relativt långsam. När jag börjar närma mig Steve Thorp (http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=13947&uid=1767) kan jag ju testa väst för att närma mig White…
Vad Steve inte nämner där är ju att han körde med 15kg i västen…
Den helgen jag satte lite nya PB och tyckte att jag lastat på rejält med mina 7kg bly (dett är ju faktiskt drygt 10% av min kroppsvikt…) så körde ju även Surfan med 7kg…
-
@fredrik.ygge 413138 wrote:
Jag har surfat länge och rätt länge kört ungefär samma trim: mast-fot långt bak och bom lite högre än medelhögt. Inför i år bantade jag ner mig 10 kg (från 80 till 70kg). Då ställdes allt på huvudet. Det var kanske inte en helt dum omskakning för jag har börjat åka snabbare i år efter att ha testat massor. (Har samtidigt tränat rätt hårt och är i mycket bättre fysisk form och har snabbare prylar så vad som är vad i denna soppa av parametrar är dock svårt att säga något klokt om.)
Problemet som först dök upp efter viktnedgången var att allt tryck på framfoten försvann. Känns som att alla 10 kg måste försvunnit från just den punkten. Det var en obehaglig känsla. Dels tenderade foten att glida ur stroppen (vilket den gjorde vid ett kritiskt ögonblick så att jag klöv min bräda i resulterande kastfall) och dels kändes det som att det blev för lite tryck på mastfoten så att brädan bara studsade omkring.
Lustigt, jag har gått åt precis andra hållet vad det gäller vikten, jag har inte lyckats gå upp i vikt men kör nu med upp till 7kg i västen och kommer då upp i imponerande 75kg… :tongue:
Jag tror att mycket av problemen med trimmet för oss lättviktare och race grejor är just det att vi väger för lite (tycker inte alls att det är samma problem med vågprylar). Verkar som att allt är designat av/för tyngre seglare. Just brädans läge i vattnet verkar påverkas mycket av vad man väger. Som exempel så körde jag ett tag på en F2 wizzard och hade allting trimmat längst bak, dvs stroppar och mastfot. Bommen körde jag så högt det gick och ändå så fick jag hela tiden lyfta med framfoten för att hålla nosen uppe. När jag sedan sålde brädan till en kompis på 100kg+ så blev allting tvärtom. Han kör istället med allt längst fram och låg bom men har ändå svårt att hålla nere nosen…
Skulle gärna vilja säga att snävare stoppar är en revolution men riktigt så lätt är det inte, men det är helt klart ett steg i rätt riktning tycker jag. Man får lite naturligare stans och man kan ha lite tryck på framfoten utan att nosen ligger för lågt. Har faktiskt tänkt att testa detta sedan länge men var rädd för att det skulle bli konstigt i chop med så snäv stance. Det snackas ju ofta om att en bredare stance skall ge bättre kontroll över brädan och därmed är bättre i chop. Nu har jag bara kört en gång hittils med det men tycker nog att en stor del av förbättringen är i just choppigt vatten. Med mera jämt tryck på fötterna så är det bara att köra på och låta brädan göra jobbet, skall man däremot hela tiden ligga och lyfta med framfoten så kommer man förr eller senare att dra ut foten ur stroppen, eller så missar man att lyfta tillräckligt (tex för att man behöver köra in foten djupare i stroppen) och göra en nosdykning. Lånade ut brädan till en 65kg seglare när vi testade varandras grejor, han har numera också satt på plattjärn för att få bak fotstropparna på sin bräda…
Ett problem med trimmet är ju att allting hänger ihop och det är lätt hänt att man trimmar in sig i ett “hörn” bland parametrarna och sedan inte kommer vidare. Så lite random trimmande skadar nog aldrig! Alternativt så kan det vara bra att inte köra en bräda eller segel på ett tag, för att sedan lättare fatta vad det är som är fel när man inte längre kör på gammal vana.