the_novice
Forumsvar skapade
-
Det räcker med en helt vanlig rem som man gör en ögla på i änden för att häkta fast i hängselen.
-
Blasten har jag testat i Garda sjön, den är lite “speciell”, påminner en hel del om Starboards Hypersonic fast utan konkaverna. Tyckte inte att den var något vidare rolig faktiskt, kanske kan det funka på väldigt platt vatten ihop med camber segel. Då är Geckon mycket roligare, särskilt kolfiber varianten med den bättre fenan till.
Futuran har jag inte kört så mycket men den kändes mest som en lite konstig kompromiss mellan en freeride och en race bräda, varken bra på det ena eller det andra…
Jag har inte testat Foxen (verkar få bra betyg i tester), men jag kan rekommendera Goyas Proton, riktigt go race bräda som samtidigt är lätt körd och riktigt go i gipparna.
Bäst är helt klart att testa en bräda innan man köper något, särskilt om du tänker köpa kartong-nytt. Det är väldigt individuellt vilken känsla som man är ute efter i en bräda, och det kan bli mycket pengar i sjön.
- Detta svar ändrades 4 år, 9 månader sedan av the_novice.
- Detta svar ändrades 4 år, 9 månader sedan av the_novice.
-
Lars Petersen till Severne segel och brädor 🙂
Det finns en hel del silly-season info här: continent seven
-
Visst “skall” böjkurvan vara samma, men i praktiken så har jag upplevt att de med låga kolhalter är styvare. Jag har inga Simmer master själv men 60% kol är ganska så lite…
-
Jag har kört med Hybrid sele ett par år nu, tycker att det funkar riktigt bra. 🙂
(dvs en midjesele med remmar så att den inte kanar iväg) -
Pozowinds är bra tycker jag, finns en svenk kille som jobbar där också (Jonas). Vill man ha vågor så seglar man i pozo (babordshopp), annars är det ca 5-7 minuter med bil norrut till plattvatten. Pozowinds har grejor på bägge ställena, jag körde mest Goya segel och brädor men de har även andra märken.
Jag var där en vecka i mars i år med fin vind hela veckan. Pozo är ju världskänt just för att vara vindsäkert med bra hoppramper, jag körde mest med 3.4-3.7 segel och även 3.15 segel den bästa dagen:
- Detta svar ändrades 5 år, 1 månad sedan av the_novice.
- Detta svar ändrades 5 år, 1 månad sedan av the_novice.
- Detta svar ändrades 5 år, 1 månad sedan av the_novice.
-
Det beror lite på vilket segel (och tillverkare) det är. På en del fullrace segel så är det svårt att få på den nedersta cambern, men det går då mycket enklare med bommen monterad och man släpper lite på nedhalet.
-
En “race-fena” har tunnare profil och behöver mera fart för att ge rätt lyft. Så en race-fena i samma längd har mindre lyft än en free-ride fena. Race-fenor är inte alls förlåtande i låg fart, tvärtom är de helt gjorda för maxfart för erfarna seglare.
Som övriga har sagt så är det främst ett större segel som behövs för bättre lättvindsegenskaper, ett 7.8-8.5 segel passar mycket bättre om du inte vill använda stora segel. Fena och segelstorlek går också hand-i-hand så till ett större segel så kan du prova med en lite större fena också.
-
Jag förstår nog forfarande inte riktigt vad du är ute efter här, vilka nybörjarkurser syftas det på?
Jag har skickat frugan på lite kurser medans jag själv seglar (Grekland, Garda sjön och Pozo mm) och nybörjarna har då kört 1-1.5m^2 mindre än mig. Jag har då haft full planing med segel kring 5.0 på en liten vågbräda (ca 85 liter) medans nybörjarna har kört ca 3.5-4.0 segel (berorende på personvikt). Större än så orkar de helt enkelt inte hantera, det handlar om att bygga upp muskelreflexer för skotningen av seglet samt att både kunna slå och gippa. Seglen har varit riktiga vågsegel med fullcarbon rdm master etc. När de kan segla fram och tillbaka så fortsätter man med att lära ut beachstart som är en bra träning inför vattenstarter. Att segla med större segel utan hängsele är helt enkelt för jobbigt och hängselen tar lite tid att lära sig. Man behöver ha en känsla för skotningen innan man börjar med sele, annars blir det nog bara en massa kastfall.
-
Det blåser ifrån norr före lunch och sedan ifrån söder på em och det går bra att hyra och segla på samma ställe. Det är lite mindre vind och plattare vatten på förmiddagen och sedan lite mera vind (oftast) på eftermiddagen.
-
Jag förstår nog inte riktigt frågan…
Moderna nybörjar brädor är inte alls som de gamla smala centerbordsbrädorna ifrån 80-talet, det är nog bara Kona brädan som håller fast vid det.De moderna nybörjar brädorna är istället både bredare och kortare, samt har cut-outs i den bakre delen, precis som än större modern freeride bräda har. Centerbordet används då bara i lättvind, vid mera vind så är det bara att fälla upp centerbordet, kliva i stropparna och plana. I det läget är brädan ungefär som en vanlig freeride bräda, fast lite tyngre då de är starkare byggda och har en mjuk EVA foam över hela däcket.
Så moderna nybörjar brädor är väldigt mycket en instegsbräda till brädor utan centerbord, ungefär som man vill ha det?
-
Blasten har jag provat på Garda sjön, tycker nog att den passar bäst på plattvatten. Då är väl Geckon ifrån Fanatic bättre. Lite typisk freeride med lite mera rocker och lättsvängd etc, det funkar bättre i stökiga vågor.
-
På min passat variant (2008 tror jag ) så kör jag fram framsätet så långt det går, tar bort nackstödet, och fäller ryggstödet bakåt tills det tar emot. Det blir inte helt platt men det räcker hyfsat. 🙂
-
”If you drop the sails more than 5 times each session, stick to no-cam”
Där bör man nog ta med hela slutsummeringen:
“To sum this up; If you lose your sail in the water more than 5 times every session, choose no-cam. The advantages cambered sails offer on the reaches are quickly neutralised by the struggle of handling a heavier sail with a water filled mast pocket.
Do however keep in mind that the larger the sailsize, the larger the advantage of cambers is. On a big board in less wind, you are also less likely to drop the rig that often. The handling issues are restricted to carrying the rig, out on the water a big cambered rig feels smaller and lighter in the hands compared to the no cam sails. For myself I prefer cams in sails from 7.8 and up.”