the_novice
Forumsvar skapade
-
Nu har jag ju aldrig kört på så smal bräda, är det 30 cm eller ännu mindre?
Jag har bara kört en del på Starboards 50 litare (46.5 bred, 218 lång ) och mitt intryck är att har man bara hyfsat bra vatten så är en lång nos helt onödig. Den behövs bara i riktigt choppigt vatten när man tappar kontroller och behöver noslanda. I plattvatten så gör istället en kort nos att brädan blir väldigt stabil i längsled, man kör helt och hållet på den sista delen av brädan och det finns ingen risk för att nosen skall dippa och sedan hela brädan bromsa som det kan göra med en längre bräda.När det gäller bredden och brett register, så planar jag nog upp i ca 10 m/s (medelvind) med ett 6.7 och 28 cm fena. Enda/största skillnaden mot lite större bräda (typ 85 liter 54 cm bred) är att man inte kan guppa fram i icke planing, men jag väger inte så mycket heller, ca 68kg + 5-7 kg viktväst.
Var håller du till, TT verkar kunna bli bra imorgon…?
-
Vilken riktning är det som gäller, NV?
Har varit där på rent västligt och fått simma…
Det går väl dessutom en färja den vägen? -
Det är just det att ingen annan är där när jag varit där…
-
Ja det “nya” stället käkar ju fenor. Tror inte att någon klarade sig med hel fena idag…
-
@SWE131 408126 wrote:
Vi ska inte göra som i Tylösand och krasha allt innan vi ens kommit ut till start.
Det låter bra, det är ju sandreven i tylösand som är problemet, båstad var ju helt ok 🙂
Jag kör ned imorgon bitti… -
Beror väl lite på vad du har för bräda?
Det är alltid en trade-off mellan lyft och fart som jag upplever det. R19 är väl den som har mest lyft (går att köra väldigt långsamt på kryssen utan att tappa planingen) men den känns lite seg på slören. Drake gör också en variant/kopia av denna fenan till ett väldigt bra pris (och leveranstid på onwater.se) jmf med Deboichet. -
Det var väl mest tänkt som ironi från början men det gör sig väl inte så bra här…
Argumenten mot en slalom serie brukar ju kretsa omkring att det inte är tillräckligt vindsäkert. Men just i år när jag (bland de lättaste formula seglarna i sverige) kör Apollo så har det inte varit många tävlingar med under 10m/s känns det som.De flesta som kör formula har väl också slalom/speed prylar så man kunde kanske kombinerat detta. Dvs blir det för mycket vind för Formula så kör man slalom race istället?
En ren slalom cup där man bara kör slalom vid avsedda tillfällen kan nog bli lite svårt att dra folk till då det nog till stor del är samma som även kör formula och speed, kan bli svårt att då också hinna med en slalom serie.
Helgens prognos (låter perfekt för 62 liters Evo):
Lördag
Väst, 10-14 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 16 m/s
Söndag
Väst, 12-16 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 16 m/s
Måndag -
Prognosen ser ju bra ut :crazy:
Varför har vi ingen slalom cup…?Torsdag
Nordost, 4-8 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s
Fredag
Mellan nord och nordväst, 4-8 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 8 m/s
Lördag
Väst, 10-14 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 15 m/s
Söndag
Väst, 9-13 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 14 m/s -
Kul med lite bilder också, Jona planar tidigt som vanligt…
-
@NIKKE 405103 wrote:
Vad tror ni förresten om prolimits västar för windsurfing jämfört med np:s som sp säljer?
Prolimits västar är helt ok. Man behöver inte full flytkraft i västen, tror nästan att det skulle bli jobbigare då pga av klumpigheten. Det enda som behövs är ju lite extra flytkraft för att underlätta upptryckning av riggen.
Bor du på Hammarö i Karlstad så är det ju bara att kila in till OnWater och prova… 🙂
-
Efter årets tävlingar i Halmstad och Båstad så kör jag numera med dubbla justerbara tampar… 😀
-
North Sting masten är väl dessutom drop-shape?
Det ger inget cambertryck vid bom nivå om man inte shimsar extra mycket… -
Jag tror nog att det största felet är din dator Knatte, det är väl inte bara GPSAR som strular där…? :rolleyes:
Kör GPSAR på både PC och Mac utan problem…
-
Det låter som att det finns potential för en ny gren inom GPS, att samla på konstiga brädor man kört över 30 knop med… 😀
-
VMG står för Velocity-Made-Good (eller ngt liknande) och är ett mått på hur fort man färdas mot vindögat/kryssmärket, högst VMG kommer upp först till märket (på halvind så är alltså VMG=0, oberoende av farten rakt fram).
Seglar man formulan på rätt sätt så går brädan “högre” i vattnet än vad en stor freeride bräda gör och man touchar bara vågtopparna.
Här finns en jättebra guide; http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40129
skriven av regerande Nordiska Mästaren i lättviktklassen, (det blev ingen lättviktklass i år av någon obegriplig andledning)