the_novice
Forumsvar skapade
-
Självklart kan man hyra på plats, om ni har bokat boende så är det bara att googla fram närmsta ställe…
I La Bergerie (filmsnutt här: http://www.youtube.com/watch?v=5SiMsnlWPW4) tex så ligger UCPA och det finns både shop och uthyrning direkt på stranden. Tror att jag gav ca 35€ för tre timmar med valfri bräda (körde hela gojas våglinje…) och North segel. Träna upp franskan innan ni åker bara så får man väldigt bra bemötande!!
-
Formula handlar väldigt mycket om VMG och lätta vindar som jag upplever det (inte helt sant i år om man tittar på tävlingarna men ändå..), dvs man går antingen väldigt högt eller lågt mot vinden. Fördelen är att man kan ta sig någonstans och inte bara köra fram och tillbaka sin lilla vik. Det är stora segel men konstigt nog så håller man dessa väldigt länge (mha brädans bredd bla), det är bara om det är mycket vågor som det kan bli problem.
Slalom handlar mer om ren fart vid vinklar kring halvind, blir lite mera att man kämpar för att höjda åt ena hållet så att man sedan kan få en go snabb slör tillbaka. Blir alltså ganska mycket fram och tillbaka segling…
Tycker faktiskt att en formula med ett segel kring 10 kvadrat är ett riktigt bra allt i allo kit, man kan då segla i planing i vindar på ca 6-10 m/s, vilket det ju är väldigt ofta när SMHI lovat 10 m/s 😉
Slalom tycker jag inte blir riktigt skoj förrän man har bra drag i ett 6.7 dvs över 10m/s…
-
@Knatte 403248 wrote:
När jag ändå håller på och spammar forumet :blush:
I GPS:result så skapade programmet flera små sessioner av en fil Om jag surfade i timma i sträck, så skapades i mitt fall 3 sessioner automatiskt. Varje gång jag tappade kontakten med GPS:en så skapade programmet en nya session.
Det var väl inget smart ?? Blir det för korta snuttar /sessioner så lär det ju vara svårt att få till längre sträckor/tider mm.Ja det är skitirriterande, förut så blev det än ny session enbart när man stängde av GPS’en så det kunde man använda sig av om man ville dela upp i flera session efter segel eller fen byten tex. Numera så verkar den inte bry sig om ifall man stängt av eller inte utan går istället på signalen på ngt skumt sätt. Det går kanske att hacka i originalfilen, men helst så skulle man ju vilja ha en “join” funktion liknande “split” som finns nu…
-
Det låter bra, kan bli en repris på halmstad då kanske?!
Jag drar ned imorgonbitti och tar med en chickenstrap denna gången… 🙂 -
Nej, det där är inga spikar det är bara brus/osäkerhet i mätningen av positionen.
“Spikar” uppstår när GPS’en tappat signalen, brukar normal bara ske om den hamnat under vattnet tex vid en krash… -
Ok, när man håller inne shift-tangenten och klickar på Delete-mjukvaruknappen så deletas punkten bakom där punkten där man står med tids-cursorn. Om man då ställer sig (med slidern eller genom att spela upp och stoppa) där man fick tillbaka signalen så kan man deleta punkt för punkt bakåt tills alla punkter där GPS’en har “gissat” är borttagna. Gör man på detta sättet så behöver man inte vara inne i själva data tabellen…
-
Ok, får erkänna att jag inte har testat att ordagrant följa manualen steg för steg…
Om man först rangordnar efter hastighet (eller acc.) så kan man hitta spikarna genom att bläddra igenom de snabbaste och kolla att spåret är ok. Sedan kan man anteckna nummret på de spikar man hittar. Man rangordnar sedan i tidsordning igen och går igenom varje spik för sig. Genom att kolla på spåret så ser man vilka punkter som skall bort, markera dessa i listan och tryck back-space…
Eller som manualen säger så deletar man punkt för punkt till spåret ser riktigt ut (syns på bilden ovan från manualen), det viktiga är att inte bara deleta tills spiken blir så låg att den inte hamnar högt på listan över maxfart. Lite lägre spikar kan ju påverka medelhastighet och distance om man inte tar bort de på rätt sätt. -
Jag tycker att manualen har “rätt”…
Med din metod så tar du bara bort en enda trackpoint för varje spik i hastigheten?När GPS’en tappar signalen så antar den att man fortsätter raktfram med den farten man senast hade. Antag att man lagt sig i en gipp tex, när GPS’en sedan får tillbaka signalen så blir det ett långt hopp tillbaka den riktiga positionen och detta ger en spik i hastigheten men det är alltså fler än en enda trackpoint som är fel för varje spik som syns i hastigheten.
-
För att rädda filerna på GPS’en så kan du alltid testa med Get7towin.
Konstig dator du verkar ha…
Har du testat att uppdatera/ominstallera Java? -
@andersbq 402088 wrote:
Om det är något som det finns mycket av i Halland och i Varberg i synnerhet, så är det badplatser. Vi på det här forumet behöver väl inte även föra badarnas talan oxå?
Dessutom så är det ganska glest med badare när det blåser bra, (men det gäller nog generellt lite varstans).
Ok, då har ni det bra där nere. I Gbg upplever jag att det ofta är invaderande badgäster (soliga dagar) som fördärvar för några enstaka surfare under övriga delen av året. Se tex på Askim, Hovås kallbad och Björlanda (ingen begränsning ännu med det hänger i luften)… :frown:
-
Förresten, Grattis Knatte!
Såg att du varit ute på vattnet i Björlanda, när kommer recentionen? -
Den här diskussionen dök väl upp när avdelningen infördes också; http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=45332
Själv så har jag lagt in en recension på biltemas silvertejp, den är baserad på många års användning av andra tillverkares tejper i varierande förhållanden och även biltema tejpen testades givetvis i olika förhållanden innan jag till slut skrev recensionen… 😀
-
Jag har kanske missat ngt med var parkerar folk som bara skall bada/sola i Apelviken?
(om södra är camping plats och norra är full med VVK’are, så blir det väl inte så mycket kvar)Fast det kanske inte är några som badar frivilligt i det vattnet…
-
Severne seglen funkar också bra på powerex master. Ang. vågsegel eller inte så är väl ett “freemove” segel att rekommendera medans “power” wave också går relativt bra, men man bör nog undvika rena sideshore segel till freeride segling. Har inte kört 120 litarn själv så jag kan inte ge några direkta fenråd men det är klart att man behöver en lite mindre fena, dock får den inte vara hur liten som helst för då får man inget lyft i brädan…
-
Det finns ju redan väldigt mycket skrivet om hypersonicen här på konfen. 35cm sjögräsfena låter väldigt stort till 6.6…
Det hjälper kanske att komma igång men sedan så bromsar det mest, hypern tar ju väldigt bra med höjd även med en mera lagom storlek på fenan. Till 6.5 har jag max kört med 34cm original fenan (rak) och bäst tycker jag den går med 30cm fena och fullt tryck i seglet.Trimma på! 🙂