the_novice
Forumsvar skapade
-
Det här har varit uppe förut, MacGPSBabel (gratis) funkar också bra: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=38914
För att ladda direkt från GPSAR så behövs det lite pyssel (se tex här) men det verka inte felfritt och har inte funkat på min Mac. Jag kan välja GPS och adaptern men får inte över några data. 😮
Om du behöver en adapter till USB som funkar på Mac, dvs Keyspan, så “råkar” jag ha en oöppnad till salu.
(kör med en likadan själv, men lyckades med konststycket att köpa två stycken…) -
@JPS 382821 wrote:
Jag skulle nog tolka régime som förhållanden och haut/bas som hög/låg.
Dvs fritt översatt Uppträdande i hård vind/hårda förhållande/övre delen av vindspektrat resp tvärtom då.
Det stämmer bra tycker jag. Det som är lite konsigt är att dom har en kategori för tidig planing också och det är ju ungefär samma sak som ett undre/lägre register?
Alla får ju dessutom identiska betyg i dom två kategorierna ser det ut som… -
Det var väl lite tidigt på säsongen för att Meltémi (?) skulle vara igång, men det blev som sagt 5 dagars segling av 7 möjliga, varav 2 dagar med vind på lite drygt 10m/s.
Turist säsongen var väl inte helt igång heller vilket var skönt…
Bra arrangemang med brädförvaring vid stranden på hotellet vi bodde på, tog väl 15 minuter att rigga, byta om och hoppa ivattnet.Teknik tips och race-gipp träning med Alain de Gendt (surfgasm.org) som även agerade fotograf.
-
Ja, det var himla kul fast myggbetten kliar fortfarande… :tongue:
Får passa på att tacka Gustav och co. för ett bra arrangemang.
Det röda seglet på bilden är ett Code Red R2 6.1 som jag körde på alla dagar det blev surf… -
Träningslägret är den 26-27/5 och tävlingen är den 15-17/6…
Mer info finns här: http://www.windsurf.se/cms/
Jag kan ev. ge skjuts från Göteborg.
/Krister
-
@getwet 379714 wrote:
Coolt, jag har haft en exakt likadan transit 1969, den engelska varianten som just den på bilden är.
V4an som sitter i är samma som saab hade i sina bilar på 60-70 talet. Mycket mekaniska delar är samma som saab, även vissa bromsdelar faktiskt.
Tycker bilen är kult, riktigt djävla kult! Och…..100ggr
bättre än en folka från samma tidsepok.Visst är det kult i kubik, ångrar fortfarande lite att jag sålde min trotjänare som också var en 69:a…
Har man möjlighet och gillar att meka så finns det mycket personlighet i den bilen. -
@dr Masse 379067 wrote:
Det har testats med räjsriggar, Tush X15 6.4. Följande plankor är med:
F2 Missile XS
Fanatick Falcon Speed
Naish Slalom Pro 91 (med en lam förklaring till varför de inte tog speeden istället)
Tabou Manta 49
Thommen1 SR49Jag kör med Zinio, http://www.zinio.com, där man kan ladda ner tidningarna. Smidigt och billigare! Lite trist att inte ha själva blaskan, dock.
Mantan får “bäst i test” för att den ansågs enklast att köra fort med, även om det är lite chop.
Högst fartpotential ges till Thommen och Fanatic.
Lite snabba betyg (ja, ja, tycker själv att sån’t är larv men va fasen):
Skala 1-10
F2
Ease of use: 4
Ultimate Speed Potential: 8.2 (skönt tysk siffra där…)
Overall speedsailing versatility:5Fanatic
Ease of use: 6
Ultimate Speed Potential: 8.5
Overall speedsailing versatility: 6Tabou
Ease of use: 7
Ultimate Speed Potential: 8
Overall speedsailing versatility: 7Naish
Ease of use: 8
Ultimate Speed Potential: 7
Overall speedsailing versatility: 7Thommen
Ease of use: 4
Ultimate Speed Potential: 8.5
Overall speedsailing versatility: 4Jag blir mest nyfiken på vad det är för slags bräda som skulle kunna nå upp till 10 poäng i speed, alltså hur definierar dom topbetyget???
-
Kolla efter traction pads till vågsurf, finns väl en surfbutik i Åsa tex (kommer inte på vad den heter just nu…)
-
Jag testkörde lite prylar i Hyeres, och skall försöka kitta upp mig lite inför säsongen (eller rättare sagt jag har ingen lust att köra på mina gamla prylar längre… :(). Fick bla testkört F161 och Apollon med Code Red (R1) 11.0 och 10.0, tyckte det var stor skillnad mot mina gaastra nitro IV, och neutron. Framförallt 11.0 tyckte jag kändes väldigt bra och lätt i händerna jmf med mitt neutron 11.5 som jag har haft mycket bekymmer med…
Det låter ju som att du haft för lite nedhal, i byarna så skall det dra framåt och höjdtagningen hade jag inga problem med (även om jag inte hängde med Per).
-
@SWE176 378890 wrote:
Jag har ett segel kvar, så jag är glad för råd och tips.
The_Novice:
4 rullar = 8 trådar = 8 gånger kraften
3 rullar = 6 trådar = 6 gånger kraften
Förlusten blir inte så stor att ta bort ett hjul. Det borde dessutom bli lättare med kullager pga mindre förluster.Ja den logiken borde ju stämma, tänkte först att varje block halverade…
@SWE176 378890 wrote:
Förlängaren är satt på 21,5 cm mellan masten och innerkanten på den blanka metallbiten som håller hjulen. (den som kommer att ta emot när man drar i botten)
På seglet står det 568 cm (18 cm förlängning).
Enligt bilden har jag dragit 21,5-1,5 cm = 20 cm. Bygghöjden är samma på orginal och nya blocken.20 cm är bra/max nedhal med original blocket, mer än det är det ingen vinst att dra med Arrows längare iaf. Har du provseglat?
-
Ja jag skall dit, hoppas på mycket vind och platt speedvatten…
Har hört rykten om att Flyme skall starta upp igen, nu med ännu lägre priser, billigare flygplan och billigare personal… 😀
-
@Jester 378618 wrote:
Ygge: Du har en “orginal”. Starboard har ju replika-varianter av G-sport, Deboichet o några till. Kan ju vara så att dom fungerar sämre pga annorlunda tillverkningsteknik/material.
Enligt Oriana (Deboichet) så har Drake fått rättigheter till att använda outlinen på Deboichet SL2 men den har ju alltså inte samma uppbyggnad i materialet som Deb. fenan. Det är en SL2 “kopia” som följer med isonicen. Materialet är alltså annorlunda och vad man kan se så verkar kopian vara lite tjockare än originalet, möjligen för att behålla liknande styvhet med ett mjukar material (gäller framförallt Deb. “kopian”, på tidigare Sr6b som följde med tex HS -04 så var det tvärtom dvs kopian var tunnare än originalet). Har inte testat Deb. på isonicen själv men det verkar som att SL2 skall ge lagom lyft för att få bra fart på isonicen, och det är den fenan som använts under testning. Tyvärr så verka ju Deb. har väldigt mycket att göra, leveranstiden för formula fenorna ligger väl på ca 6 månader nu…
-
Såg ingen direkt fråga, men ja man tappar ju en faktor 2 i kraften när man har 3 block istället för 4, hur pass nära rekommenderat nedhal kommer du?
På 11.0 så bör man nog ligga på rekommenderat eller ngn cm över/mer. -
Jag var där för ca två veckor sedan tillsammans med en hel hög svenskar och norrmän…
Vet knappt var jag skall börja, tycker det var ett väldigt bra ställe även för nybörjare med långgrund sandstrand som sträcker sig över flera km. Vi bodde på Au grand Sud på östra sidan vid La Bergerie (strandtomt med brädförvaring), det finns också uthyrning på stranden med senaste materialen. UCPA kör också nybörjar skolor här. Har man med sig grejor och bil så kan man lätt byta sida beroende på vindriktning.Det blåste inte så mycket men var ofta åtminstånde ca 6-8 m/s och seglingsbart, tror inte det blåser så mycket mitt i sommaren och tydligen så är det väldigt mycket turister (läs tyskar) där då också. Tidig vår och sen höst är nog att rekommendera.
-
Hmm, så tänkte jag också en gång men jag har för mig att jag ändå åkte på besikningsavgiften…