the_novice
Forumsvar skapade
-
@kinetic 369896 wrote:
Mården: Bra sida! Tydlig skillnad på speed kontra slalom iaf när det gäller bottenkurvan…
Fast dem siffrorna får man nog ta med en nypa salt, jag har då aldrig sett ngn bräda med 0 mm rocker flat och 15mm tail rocker…? :blush:
-
Det blir ju perfekt på hyper sonicen, trodde inte du att körde med segel över 6.5… 😀
-
Ser fint ut Knatte!
Vad är det för storlek? -
Det var väl rätt sunkigt onshore egentligen, men det laddades ändå rätt friskt (av andra än mig själv då) på både bakåt och framåt. Har inte sett det officiellt score-boardet ännu men i heat anteckningarna fanns väl allt från litet backside skutt till halv push och ställd framåt… 😀
-
@Speedjanne 369475 wrote:
Novice kan du inte scanna in lite goa bilder eller bryter du mot lagen då?
PS Vi saknade dig i TT igår,fullt pulver med 7.0.
Jag är i Karlstad denna veckan och har inte ngn scanner. Kan kanske göra ngt till helgen men jag tycker nog att blir lite fel att tex scanna in hela testet och lägga ut det här, tycker man bör stötta dem genom att köpa tidningen. Det är inte många av dem andra blaskorna som tar sig tid att testa både race och speed prylar….
Igår körde jag 9.8 och Formula i Apelviken, jag hade också rätt bra drag 😉
Sedan var det ju KM i VVK men där hade ju inte jag särskilt mycket att hämta…
Kul att se folk ladda både bakåt och framåt så här års. -
Jag tror inte att man skall kolla för mycket på just summan av poängen utan istället försöka utläsa tanken bakom designen och vad seglarna egentligen tyckte om seglen.
Naish verka ha designat ett segel med mycket buk och drag men ändå stabilt (tål negativt uthal), kanske inte ideal för en lättviktare som försöker höjda i ett slalom race men annars är det väl ungefär det som speedarna verkar efterlysa?Finns ju en lång tråd om det här forumet tex, mycket buk och tvist för att kunna gå djupt. Getwet får väl skaffa naish…
-
Ja, det kommer ju från PM test-nummer som jag somnar till på kvällarna… :cool2:
Tyvärr så saknas Severne Code Red R2 och NP RS7 annars hade det varit komplett 🙂
(RS:slalom var testat i en annan avdelning tillsammans med Daytona, Overdrive R2 etc)Tycker annars att samtliga race segel fick rätt höga betyg, men man kan kanske utläsa lite olika karatärer mellan raderna. Vapor (mindre botten drag, lätthanterligt, bra acc., bra top-end) rekommenderas tex till lättviktare och Warp (bra bottendrag men tungt/svårare att hantera, bra top-end) till tungviktare…
Naish verkar ha riktig djup buk (tyngre att hantera än Warp) som kanske inte ger tidigare planing men drar bra genom vindhålen och på djupa slörar.
Simmer fick lite ljumt utlåtande (lättseglat för tyngre seglare men ansågs lite långsammare än övriga) men var testat på en North mast medans övriga var testade på “rätt” mast. -
Det låter bra, jag tar nog med lite större prylar också för säkertsskull…
-
Nae, men jag har några gamla som är lagom inkörda nu…
-
Snyggt!
Ngn som skall ut i Apel idag? verkar ju kunna bli lite vind i eftermiddag…
-
Jag kan byta jämt mot en av dina Deb fenor… 😉
-
Idag låg Planche Mag’s stora testnummer på golvet!
Dom har tom testat lite race prylar 🙂 -
@Malmö Mange 369091 wrote:
Jag har camber segel. Så en fena mellan 50-55 hade passat, tycker du?
M.Ja, men jag har inte kört den brädan så jmf med OFO också. På cambersegel så kan du lätt köra med negativt uthal (justerbart uthal är väldigt smidigt) för att få bättre drag men nedhalet bör vara normalt.
-
60 cm låter väldigt/onödigt stort. På Hypersonicen med 9.8 så tycker jag att 50 cm har varit lagom, har kört med 55cm också och det är ju lite lättare att komma igång men väl i planing så är det onödigt stort. Det beror nog lite på vad du har för sorts segel också, ocambrade segel kräver ju vind för att det skall bli buk och sedan drag. Finns freerace segel med två -tre cambers som har en rejäl buk hela tiden och bättre bottendrag tycker jag.