the_novice
Forumsvar skapade
-
@Jester 367029 wrote:
En smalare bräda kan ju upplevas lite vingligare än en kortare bräda, och tvärtom så är ju en kortare och bredare bräda mera känslig för hur du står i längsled.
Dock har bredden stor betydelse hur brädan uppför sig när man “guppar” fram då man inte har tillräckligt med kraft för att plana. Här utmärker sig dom bredare brädorna markant.På vilket sätt? Dåligt med styrfart på en bred bräda?
Enligt marknadsföringen så skall ju en bred bräda plana tidigare men jag vet inte riktigt om jag håller med där, jag är skeptisk…. 😉
En kort och bred bräda får ju en ganska kort bit där rockern är platt och det blir en stor bogvåg framför brädan som man måste komma över för att komma upp planing. En small klassisk slalom har ju en längre rak rocker och övergången från icke planing till planing är lite mjukare. Kanske bara är en pumpningsteknik men i praktiken så tror jag det är väldigt lite skillnad på planingströskeln, möjligen så kan en bredare bräda behålla planingen lite längre när vinden dör.
Jag tycker dock att dom modernare designerna har ett mycket större spektrum där dom fungerar hyfsat men kanske aldrig riktigt lika bra som när man väl träffar rätt på en klassiker… 🙂 -
Kul, och grymt bra manual förresten!
Kommer det bli några ändringar till i år, eller kör var och en bakom sin lilla favorit kobbe? -
Det är nog den verkliga volymen jmf med tillverkarnas angivna volym som du kännt av. Volymens fördelning kan kanske påverka själva stabiliteten lite med det är ju bara volymen som påverkar lyftförmågan när man inte har ngn fart. Lite off topic kanske, eller drar du fort…? 🙂
-
Annars så blir det ju i praktiken samma som “höger regeln” på land, så har man bara körkort så bör det ju inte vara så konstigt att komma ihåg. 🙂
Värre verkar det vara med att den i lovart skall hålla undan när man ligger på samma bog. Det är ganska ofta man blir prejad om man försöker ta höjd… -
@Jester 366798 wrote:
Och btw… Så länge inte Bringdal registrerar sig på GPS-speedsurfing.com så har han inget o komma med… 😀
Hahaha, han kör ju med fel GPS 😉 (går inte att föra över data)
Han har ju annars gjort “hyfsat” ifrån sig på Navman speedtävlingarna som väl går på öppet vatten kring Maui…. -
@Knatte 366656 wrote:
Aaaah, bara 7 mil :laugh: :laugh: :laugh: Då behöver man ju knappt värma upp innan 😀
Helst vill man väl ha nordlig eller sydlig vind då, så att man kan ligga och päsa på halvvind hela tiden. Eller skall vi satsa på höga toppfarter, så är det ju sydost eller nordost som gäller.
Knatte som kan passa på att vara kaxig, då jag med stor sannolikhet ändå inte är återställd och fixat/rehabiliterad inför denna utmaning. Jag ser min mest som moralisk support:grin: 😀Har funderat lite till och största problemet tror jag är att segla så länge på en och samma bog (om förhållandena i övrigt är stabila). Har man inte perfekt trim så märkts det väldigt fort. Förutom kramp så är rätt jobbigt för nacken att vara vriden åt ett håll i dryga två timmar eller vad det nu kan handla om. Det blåa spåret i Björlanda på bilden är fö från en formula session i Björlanda med 9.8 segel i 6-8 m/s. Det blev då ca 55km på 2h utan att förta sig (hade dessutom camelback med vatten) där var längsta bogen ca 5km vilket är ganska långt för att vara surf men det är ju inte i närheten av dryga 70km… :tongue:
-
Var tvungen att kolla lite på sjökortet, det är ju “bara” 7 mil från Björlanda (fågelvägen). Men man får nog köra med GPS och way points, man vill inte gärna missa skagen och gå för långt norrut…
-
@Knatte 366412 wrote:
8-10 m/s ute mitt på Kattegatt är ingen lek på något sätt:smile: :tongue:
Haha, ja lite värre en björlanda är det nog ;), men vid 8-10 är det ju bara lite dyning, kan ju inte gärna bli större längre ut än vad det är vid våran kust?
Problemet är väl snarast att vinden hinner ändra sig plus att det inte är så kul att segla åt samma håll en såpass lång sträcka. Men jag seglar gärna över, gäller väl kanske att inte vara för många i ett alltför spritt fält om det bara är en följebåt…
-
Javisst blir det läger i år med, jag pratade precis med Tor om det igår, det blir den 26-27 maj och web-anmälningen kommer snart att vara igång.
/Krister
-
@Stewen 365980 wrote:
Använd inte galge!
Jag har gjort det och nu när dräkten börjar få några år på nacken börjar det bli små sprickor i gummit vid axlarna pga av den konstanta belastningen där.Samma här, har en dräkt från -94 som blivit skadad vid axlarna, den har dessutom krympt… :frown:
-
Z-ride är väl en free-ride med ganska mycket rocker (?), det får man se upp med också (x-cite riden har nog mindre rocker och kanske även större OFO) Vad har du kört som störst på den förut?
Ett 8.5 med mycket drag i (typ twin cammed segel) räcker säkert och är roligare att segla med än 9.5. Sedan är det ju det gamla vanliga med vad man redan har för bom, mast och fenor… -
Jag kör hoppet 85 liter till 62 liter och tycker det funkar helt ok. Man skall nog inte stirra för mycket på volymen utan istället titta på vad man har för segellinje (tex så funkar ju 4.7 helt ok på bägge beroende på vinden).
Hade ett tag 62, 74, 87 men det var lite väl overkill och 74 litarn blev inte använd särskilt ofta, om man nu är ute efter att segla och inte efter att prova en massa olika och kul brädor… 🙂Med en vikt på 67kg så behöver man väl knappast gå ned under 60 liter för vågsegling?
(väger själv ca 68-69)Har inte Lorch haft en vågbräda på typ 58 liter (Kate kör väl på en sån)?
PS. Bra guide förresten men är det bara jag som får känslan av att han driver med Schwarzenegger hela tiden…? :blush:
(får mig att tänka på gamla Saturday night inslag) -
Det var helt okay, lite ojämn vind kanske men ganska varmt i luften och nästan lite sol. 🙂
Toppade 31 knop med 50 litarn och 5.6, har ett 6.1 på gång också som nog kommer bli perfekt till den brädan och våra vindar (i teorin iaf).
Var inte så många vindsurfare ute idag (dvs ingen mer än mig) men rätt många kitare, typ 4-5 stycken. -
Skall “bara” packa bilen och göra lite varm choklad sedan åker jag ned, jag har nog inte varit ute sedan Pelle orkanen…
-
@Rasmus_W 365501 wrote:
En 65-liters vågis med 6.0 konstrar ungefär på samma vis som en 130-liters freeride med 9.5 och så vidare. Nån större skillnad på äldre och nyare brädor är det inte heller i det avseendet.
Nja, det som är viktigt är ju bredden och även bredden OFO (som du ju också påpekade) och där har det ju faktiskt hänt en del den senaste tiden. Brädorna är ju numera kortare och bredare för en viss volym jmf med äldre brädor och det gör ju att dom får ett bredare segel register. Rocker kurvan tycker jag också påverkar rätt mycket, med snabbare rocker så planar brädan tidigare och man kan köra lite större rigg (för en given volym) utan att brädan kör fast.
Jag har förresten kört 5.8 på 62 liters vågis och 9.8 på 96l slalom bräda (HS), och det konstrar inte särskilt mycket men vinsten mot storleken mindre segel är ju ganska liten. 🙂