the_novice
Forumsvar skapade
-
Jag tycker fenan är väldigt viktig även för vågsurfing när man väl har snöat in på ämnet så är man fast.:tongue:
Håller delvis med Ola om att karaktären på brädan nog är som den är, men tycker samtidigt att fenan kan göra en hel del. Är man på gränsen till underriggad i onshore förhållanden tex så kan en lite större fena vara allt som behövs och den går relativt fort att byta, och även att byta tillbaka om vinden går upp och ned vilket den ju alltid gör.
Även när man känner sig överriggad så kan en mindre fena göra att allt funkar bättre, det går liksom inte att köra med både ett lite för stort segel och för stor fena, och kanske även lite för stor bräda, något måste man liksom byta ned och då är ju fenan lätt att byta. 🙂
-
Jag har inte sett Drake R19, men på förra årets Drake R13 så var det samma flex som Deb R13S när jag försökte mäta upp det. Draken var lite tjockare i profilen och är väl inte kolfiber rakt igenom heller.
-
Schysst test!
Frågan är väl hur fort vattnet kommer ur kranen? Är väl mera ett test för en vågfena än en speedfena…
Finns ju kitare som gör 50knop med endast en osthyvel (eller har dom en i varje hörn?) under brädan 🙂 -
Jag var jäkligt nära att köpa en fena av ACD sommaren -05 men det brast på att frakten tillsamans med att skicka en check (!) blev för dyrt. Tyckte det var lite konsigt att man inte kunde föra över pengar direkt till ett konto, det lät lite suspekt och tillsammans med lite konstiga referenser på han hemsida så drog jag mig ur….
Lessacher däremot skickar ju först (överdrivet åt andra hållet kanske) och sedan kan man föra över pengar till hans konto med betydligt mindre avgifter än vad det är för en check.
-
En annan grej, när du nu har en expert till hands, är ju ytfinishen. Skall den vara matt, polerad (men ej fet) eller vaxad (säljs ju speed vax till båtar…) ?
-
@getwet 363880 wrote:
När du skriver att fenan är bredare i basen så undrar jag bara om det är fenans profil i strömlinjen du syftar på?
Ja alltså längre längs strömlinjen, tex som a-c-designs fenor inspirerande av “naturen” av om jag fattat rätt… (undrar lite om alla hästarna är i hagen där…)
Bild från http://a-c-designs.home.att.net/
-
@getwet 363694 wrote:
Vad vi ganska snabbt kom fram till var iaf att Lessachers fenor med “steg” på är teoretiskt sett ren humbug, har ingen som helst effekt, snarare en negativ effekt eftersom vinkeln mot vattnet aldrig kan garanteras. Det är mer en design grej.
De “urgröpningar” (mindre yta) som finns längst upp på fenan, mot botten på brädan, ni vet den där urfasningen i bakkant faktiskt har en teoretisk effekt(troligen också i verkligheten) eftersom avlösningen i det området kommer att bli bättre pga det troligen är där det är mest turbulent, vi vill ju egentligen ha en så smal fena som möjligt eftersom en effektiv avlösning då kommer tidigare. Nu går det ju inte att ha en för smal fena pga andra orsaker, synd men sant. Håkan (som min sänggranne heter) menade på att vad vi verkligen måste göra är att fixa skarven mellan bräda och box. Minsta lilla ojämnhet/springa där så förstör det avlösningen radikalt, då kan urgröpningen vara till en viss hjälp eftersom det finns brister i skarven mellan box och fena. Problemet kvarstå ändå och är bara hjälpt till en viss del.Låter riktigt kul på eran avdelning, ni får kanske se upp så att ni inte blir flyttade direkt till psykavdelningen när fysiken är fixad… 😮
Är det “stegen” på Chameleon fenan du tänker på? Enligt Lessacher så skall dom ge ett lyftande effekt när man fått upp farten, har själv inte testat just dom fenorna.
En fördel annars med “urgröpningen” som jag ser det är att det minskar risken för spinnout i choppigt vatten. Just övergången mot brädan är ju viktigt och jag har för mig att jag även sett designer som gått åt andra hållet dvs fenan är bredare i basen för att få en bättre övergång mot brädan.Ser fram emot ett torsions inlägg! 🙂
(alla som kör/kört formula vet ju hur viktig styvheten på fenan är, i speed kanske det är mindre viktigt…) -
Såg att dem gör ett 12.5 också, go lufflängd på det 6.09m… :shocked:
550 mast plus carbon extender eller? -
Först var jag inne på att spackla igen konkaverna för att se vad det blev för skillnad och då skulle det ju också gå att ta bort det igen utan ngn större skada, men profilen hade nog blivit rätt så tjock då. Jag gick istället lös med grovt vattenslippapper och tunnade ned hela profilen tills konkaverna var mer eller mindre borta. Är säkert inget att rekommendera och ger väl en vekare fena eftersom man slipar av fibrerna, men fenorna verkar vara gjorda i “solit” kolfiber så det var värt en liten chansning. Ytan blir lite porig så det lade jag igen med spackel och färg.
-
Och jag som trodde att SUP var till för när det är smått… Läckert!
Är Jeppe där eller? -
Det stämmer att man betalar först när man fått fenorna, schysst service!
Verkar ha blivit lite missförstånd här, alla hans fenor har konkaver som ligger osymmetriskt på fena men den går lika bra åt båda håll.
På just speedfenorna så kan man även välja att få en fena som är vinklad i sidled i boxen för att brädan skall gå rakt trots att fenan har en anfallsvinkel mot vattnet, och det är nog lite overkill för våra förhållanden…Jag har kört en del med Hyper Duo och är själv inte så förtjust i just konkaverna, urskärningen vid basen tycker jag däremot är bra. Jag har faktiskt slipat bort det mesta av konkaverna på en fena bara för att testa och tycker att den blev bättre efter det (mer direkt känsla och även tunnare profil). Kanske är fel på mig men jag gillar när det är ett destinkt läge där fenan släpper.
-
Lessacher info finns här: http://www.cameraid.com/Lessacher/
Man köper lättast direkt från honom.Jag tycker inte att fenorna seglar särskilt mycket mindre (iaf inte Hyper Duo) än andra fenor om man tänker på hur mycket lyft man får från fenan och det är det som är det viktiga tycker jag. Han har däremot en massa design tricks för att man inte skall få spinnout, cutout vid basen, trubbigt leading edge, tjock profil, och konkaver. Jag tycker egentligen inte att det hör hemma på en slalom fena eftersom den blir mindre direkt men i den kraftiga chop vi ofta har så behöver man ju också en fena som man kan lita på…
Först ut med mycket rake på speedfenor var väl Boggie för drygt ett år sedan (?) och Martin va Meurs snackade då om en liten revolution i fendesign. Australiensarna snackar ju mycket också om drag-buckets dvs man måste lirka fena förbi ett tillstånd med högt motstånd för att komma till ett tillstånd där fenan har mycket mindre motstånd och det går ännu fortare. Då är det lite kul att David (och Steve?) visar att det bara är att hänga på en F1 Falcon och dra iväg…. 🙂
Edit: Slänger in en bild på en speedfena från Boogie, verkar som dom flesta vid Sandy Point kör på dessa…
-
Ok, jag övereagerade och knappade iväg alldeles för snabbt på tangentbordet.
Det var inte meningen att såga varken Johan, butiken eller produkten. -
@Jester 361181 wrote:
Det kommer säkert bli så, men sen är nästa steg att han gör tiderna på en fast utsatt bana (för att få ett godkännt världsrekord, mao). Tror det blir lite svårare så. Men j-vlar vad den snubben kör…
Verkrar lite lo-tech fortfarande dessutom då han kör på 40mm home-made fin in stainless steel.. 😀
Det är nog för att den skall tåla lite grundkänningar, verkar inte vara särskilt djupt där han kör…
(mer info här) -
@Oåxen 360986 wrote:
Något som slagit mig är varför fenorna inte orienterat sig i liknande riktning som seglen, d v s stor yta med tunn profil. Det pratas ju fortfarande fenlängd och inte fenyta, vilket torde vara mer relevant inom alla vs-discipliner.
Deboichet fenorna har ju faktiskt gått i just den riktningen ett tag med större area och tunnare profil, men dom talar inte om hur stor ytan är istället så blir det en ny modellbeteckning (R17, R18 osv). Senaste modellen R19 är en “avkortad” R13 som också gjorts tunnare närmare spetsen.