the_novice
Forumsvar skapade
-
Fonten ser ut som den som användes i amerikanska armén…?
-
Det finns ju jättemycket att säga om olika brädor och jag vill bara tillägga att jag inte tycker att det går att läsa sig till detta via tester och annat. Man får i så fall försöka att läsa hemskt mycket mellan raderna. Som exempel kan vi ta Goya One, den ändras mycket i modellen beroende på storlek. De små brädorna är väldigt mycket rena vågbräda medans de större är lite mera all-round, som modellen säger sig vara. Andra märken har liknade “problem”, det är sällan samma designer ens mellan de minsta och största volymerna i en och samma modell linje.
Med åren så har man ju samlat på sig lite olika brädor (kanske för många…) och volymen är endast ett enda mått på brädans egenskaper. Väl i planing så är bredd och rocker nog det som spelar störst roll. Så provsegling är det enda som gäller tycker jag, det är alldeles för personligt vilken känsla man är ute efter. Så prova varandras grejor, det är mitt tips!
En anna sak man inte får glömma av är också att fenan/fenorna har väldigt stor betydelse för hur brädan uppför sig. Så ett par olika bräd-sorter i liknande volym, plus två-tre fenor per bräda är inte så dumt att ha. Det kan kanske tyckas vara svårt att välja rätt vid olika förhållanden, men det är nog snarast tvärtom. Det blir sällan helt fel om man har valmöjligheter.
-
Vi har kört Formula tävlingar där i pålands vind, men det blir ju väldigt byigt i frånlands vind.
5 knops gränsen börjar nog längre in tror jag…?
-
Piraten kör man på fenan precis som vanlig vindsurfing, lutar brädan mot lä och tar fart genom att flyga på fenan. I djup snö så tar man bara en djupare fena. Rockern på brädan finns i nivå med mastfoten och det använder man man vid gippen på snö, vilket ger en riktigt go carving sväng med framfotstryck. Att luta brädan mot lovart och ta höjd den vägen låter inget vidare, det blir lika tråkigt som att ligga och pina höjd med en vågbräda….
-
-
I London var det ju ganska bra filmat och då var det intressant att följa tycker jag, det var förstås planing hela tiden annars blir det ju för trist att se på…
-
Det finns också impact-västar som nog har ungefär samma flytkraft som flytvästarna (ca 7kg). Impact-västar för Kite och vindsurfing passar under midjevästen och hålls därmed också på plats när man drar åt selen. Här är ett exempel;
-
the_novice
Medlem11 juli, 2016 vid 06:43 som svar på: köpte en Fanatic just skate 258 som förstabräda..Det är en väldigt go bräda när man kan segla och vattenstarta, men det är inget för en nybörjare…
Man börjar på en riktigt stor och bred “dörr-liknade” bräda så att man kan lära sig grunderna och segelhanteringen.
-
Har tävlingen fått WM status nu eller är det bara något som Dunken vill kalla den…?
[IMG]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13325471_631983923632480_8599811406666202723_n.jpg?oh=5c6dbd74cb42a0246055af054846ec58&oe=57D36BBC[/IMG]
-
Surfers har monofilms repair som funkar mycket bättre än klisterlappar och packtejp etc.
http://store.surfers.se/vindsurfing/monofilm-repair-20-x-50-cm
-
@Mackan001 739080 wrote:
Finner inte några direkta alternativ i denna genre, finns det (om man inte tittar bakåt en massa år)?
De flesta stora märken har väl någon typ av centerbords brädor och/eller Raceboard modeller?
Tex. Excocet och Bic Techno etc.Jag har provseglat Konan och jag tycker att seglingen är väldigt lik den man gjorde på 80-talet, tycker nog att det faktiskt har hänt en hel del utveckling sedan dess. Det finns ju lite mera moderna alternativ också som nog är bättre/roligare i planing, tänker då tex på Starboards Rio mfl.
-
Jag tycker att det viktigaste är krokens position. På en race-sittsele hamnar den kring höfterna och då får jag problem med att ryggen böjs åt fel håll, påminner lite om att lyfta tunga saker på fel sätt.
Får man upp kroken så att draget istället ligger precis i ländryggen så blir det mycket bättre, man hänger då lättare ut med överkroppen och ryggen är krökt åt “rätt” håll. Hybrid sele (midje-sele med remmar) tycker jag funkar bra, då kan man justera in rätt höjd och selen stannar sedan där också…
-
Det är väl bara fel länk…?
-
@Jester 738267 wrote:
Jag brukar börja med cambern ovanför bomhålet, därefter överst och sen den under bomhålet, och sist den nedersta (här kan man behöva trycka ner på lattan med ena handen istället).
Ja, den ordningen tar jag också men tycker att det blir ännu lättare om bommen är på i framändan (behöver inte klämmas fast). Nedersta cambern kan vara lite pysslig om man dragit för mycket i nedhalet.
Allt är ju väldigt lätt att rigga nu för tiden jämfört med förr, kommer ihåg Arrow WB seglen som krävde en hand på varje camber för att de inte skulle hoppa av…
-
På stora bommar (>2m) så är det stor skillnad på stabiliteten, medans på mindre bommar så är det framförallt livslängden som är bättre. Aluminium blir på ngt sätt svagt/skört av att användas i saltvatten och håller bara ett par år, oavsett hur man seglar (som jag kommer ihåg det). En kolbom däremot håller ju lätt i mer än tio år, oavsett hur man hanterar den (i sverige iaf). Så hellre en dyrare kolbom än flertalet mjuka aluminium bommar…