the_novice
Forumsvar skapade
-
@Herr Pelegrin 738239 wrote:
Severne Turbo 2016 (Nytt) – Helt annorlunda att rigga, innan man lärt sig att inte släppa upp nedhalet lika mycket som man annars gör med andra camber-segel. Om man släpper för mycket så hoppar camparna ur vid riggning. Finessen är tydligen att bara släppa ut precis lagom, så går det enkelt att rigga.
Jag vet inte riktigt vad du syftar på där, och jag har inte kört Turbo modellen själv, men Reflex (race seglen) riggar man enklast på följande sätt;
– i med masten och drag nedhal tills masten är lättåtkomlig vid bomuttaget
– på med bommen på masten (fäst inte uthalet ännu)
– på med alla cambers utan den nedersta om den är svår att få på i nuläget.
– fäst uthalet och ta hem lite grann (ungefär som för inställningen på en slör)
– släpp lite grann på nedhalet tills dess att nedersta cambern är lätt att få på masten (övriga cambers hoppar inte av här om man har lagom uthal).
– drag nedhalet och följ efter med bomfästet nedåt om det behövs.Reflex serien har en större, och framförallt “längre” camber jämför med de tidigare Severne race seglen (Code Red) och de roterar mycket bra. Man skall absolut inte behöva kompromissa med nedhalet för att seglet skall rotera osv.
Shimsen är till för att ta bort eventuellt glapp mellan masten och cambern, kollas lätt på land genom att trycka ned buken när seglet ligger ner, det bör alltid finnas ett litet spel, det skall inte vara helt stumt.
-
Det finns också Starboards Ultrasonic och JPs super lightwind, som ser bra ut men de har jag tyvärr inte haft tillfälle att testa ännu.
-
Hypersonicen är lite annorlunda och speciell att segla, jag har själv en slags hatkärlek till den, men skulle inte rekommendera den till någon utan att först ha provseglat.
En äldre Formula däremot är ju fint i lättvind, man behöver inte ha bästa fenan eller de senaste grejorna för att ha kul. Man planar kanske inte riktigt så tidigt som man skulle kunna tro, men man går högre och djupare än med andra brädor. Så när freeride seglarna bara åker fram och tillbaka vid stranden så kan man istället ta sig någonstans och lätt komma tillbaka.
-
Det är väl en windsurfare och en kitare ifrån sverige…
Nu verkar det bli fina hastigheter; https://twitter.com/luderitzspeed
Här är en liten filmsnutt med AA crash;
-
Ser inget vidare ut på lä-sidan av kanalen, det ger ju vindskugga och ett lyft framför också…
-
Trist utveckling av det hela…
Verkar som att de seglar nu men det ser ju inte särskilt optimalt ut med så höga vallar.[IMG]https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlt1/v/t1.0-9/s720x720/12143094_933223070077554_8272118997957584685_n.jpg?oh=9224c5a155e3f7100284431352650c80&oe=56967A70[/IMG]
-
Mät upp fenan som passar med ett digitalt skjutmått och kolla sedan hur den andra ser ut i jämförelse, det brukar bara skilja ngn tiondels mm. Kolla också så att fenhuvudet är parallellt (dvs jämntjockt) innan du börjar slipa. 80 papper av våtslip papper kan man börja med, men avsluta med 100-120 eller ännu finare. Och kör försiktigt, det är lätt hänt att man tar bort för mycket…
-
Kolla först hur det ser ut i själva boxen, ibland kan det sitta lite epoxi ojämnheter där, men om sidorna är släta och fina där så får du slipa på fenhuvudet.
-
the_novice
Medlem26 augusti, 2015 vid 11:36 som svar på: Sökes: Brädförvarning, Karlstad med omnejdKarlstad klubben är tyvärr nedlagd, och själv har jag garaget fullt…
Men du skulle nog kunna ha brädor hos onwater, de har ganska stora ytor i butikslokalen. Så hör med dem; http://onwater.se/kontakt/karlstad
-
Jag gissar att det är solen som har gjort det?
Det behövs inte så mycket på land för att masten skall bli varm och epoxin ändrar sina egenskaper, den blir för mjuk, och sedan går fibrerna av…
-
Om du tightar till lattan för mycket så kan de “ploppa ut” genom väven längs fram vid masten…
För att få mera buk i bomhöjd så är det bättre att gå på ett segel med cambers. Freerace med två eller tre cambers räcker gott. Justerbart uthal gör också underverk för vindrangen.
-
Vinden skall väl ligga kring SV idag så Svalnäs är ju bra, det blir fina vågor där för att vara Vänern.
Lidköping/båtgården är nog inget vidare i frånlandsvind. Läckö slott är väl också frånlandsvind och en massa sten…
Skall själv ut en sväng idag i norra vänern. 🙂
-
Det där ser mera ut som träfibrer som reser sig. Det är inte osmosis problemet i färglagren (vattenfyllda blåsor mellan de översta färglagren) utan det är vatten som når längre in och väter träfibrer i brädan.
Det kan tyvärr bli lite sådant här på brädor med träfaner, särskilt om man lämnar brädan i en blöt boardbag, men det ser lite extra mycket ut på bilderna tycker jag. Hör som sagt direkt med butiken om detta…
-
Tackar, då kör jag vidare som vanligt då…
-