the_novice
Forumsvar skapade
-
Lol, så är det kanske men när elektroniken i Porchen lägger av, så fortsätter Trabanten att rulla…
Tyvärr så är inte allt bättre bara för att det är en dyrare och nyare design. Finns många exempel på över-tänk och överdesignade prylar, inte minst ifrån Streamlined. Tag deras bomfäste tex…
Boge med säkerhets remmar (ej sko-snören) är nog det bästa till vågbrädor i vinterkyla.
-
Jag kör med Boge på småbrädorna (där det är mycket “badande” och böjning av mastfoten) och Tendon på race grejor (där man nästan aldrig lägger ned seglet).
Tendon tycker jag tog mycket stryk vintertid på vågbrädor, där verkar Boge hålla bättre/längre.
-
@john1 730246 wrote:
Är glappet mellan 5.6 och 6.4 för stort? Nej det är inte för stort.
Skaffar du massor med segel får du ennu mer problem med val av segel.Jag håller med om att glappet inte är för stort. Det handlar dessutom mycket om vilka brädor man seglar på också. Ibland så går det enklare/fortare att byta bräda, än att rigga om. Har man även olika master till seglen så är det ganska snabbt gjort att flytta över en bom, etc.
Annars är det nog så att det blir mindre veligt (men dyrt förstås) om man har tätt mellan seglen, det kan liksom inte bli helt fel, och vinden ligger inte och variera mitt i mellan två segelstorlekar.
-
Det är som sagt väldigt svårt att ge generella råd på detta, men det blir mindre svårt att välja med tiden. Man blir också bättre både på att rigga och att segla med “fel” storlek.
Jag roade mig en gång med att plotta rangen för olika segelstorlekar, och för mig (ca 64kg) så blir det ungefär så här;
-
Den officiella “bilden” är nog inget foto utan enbart en dator produkt.
Du borde redan ha en plugg i brädan, för en vanlig stropskruv, såsom bild #2 visar. En vanlig stroppskruv håller alltså i den främre delen av stroppen medans den ena fenskruven håller i den bakre delen av stroppen.
-
De äldre brädorna skall ha plats för en enkel chickenstrap i centrum av brädan. Man använder främre fenskruven samt en plugg i brädan för att fästa en ensam fotstropp.
2015 modellen är en helt annan, ny design på brädan. Den ser ut att vara mycket mera lik deras fullblods formula.
För nöjesåkning skulle jag rekommendera begnade brädor. Antingen formula experience eller äldre rena formula brädor. Finns ingen anledning att lägga så mycket pengar på en helt ny bräda om man inte skall tävla….
-
Nej, det går inte att uppskatta, som jag upplever det…
Båda planar ungefär samtidigt men en fullblods formula tar bättre höjd och behåller planingen bättre genom vindhålen. Det som påverkar detta mest är väl en bra fena, väl intrimmad utrustning och en riktigt duktig seglare.
Till “nöjesåkning” så är experience bräda egentligen bättre då den inte är lika extremt bred i aktern som de senaste konstruktionerna. Den är då lite roligare att segla med och gippar lite mera som en vanlig, stor, bräda.
-
Om du inte går direkt ifrån en “fullblods” Formula till Formula experience brädan så kommer du inte att känna av vikten överhuvudtaget. Då är tex fenan mycket viktigare, både för tidig planing och bra vinklar.
-
Det där låter ju lite märkligt, då är väl hela småland och skåne också en ö pga Göta kanal…? :laugh:
-
@Milkman 729398 wrote:
Så här resonerar vi om windchill. Kom gärna med invändningar om ni tycker det är fel.
Windchill är processen när dräkten kyls extra utav att vatten som sitter på ytan dunstar snabbare pga av vinden. Det enda sättet att komma ifrån windchill är att ha en yta på dräkten som inte binder vatten (alltså inte textil). (eller att inte låsa det blåsa på ytan)
Med det sagt så bör man välja kläder som klarar av att isolera bort den kylan under vintern. Under vintersurf är det kyla från windchill som kyler dig snabbast. Vattnet är varmare men där ska man ju inte vara. 🙂
Bäst är förstås en dräkt med så bra gummi att den inte släpper igenom den kylan.
För den som inte har ekonomin för det så andra sätt att lösa det också, tex genom att hålla borta vind från dräkten.Vilka är “vi” i detta sammanhanget och varför skulle windchill dominera om man inte surfar naken?
Jag gissar att det är vindens avkylningseffekten du är ute efter (?) och den är framtagen för naken hud. Den tar alltså hänsyn till hur mycket värme man förlorar genom naken hud vid olika vindhastigheter.
Att översätta detta till andra ytor och medium är inte så enkelt, men man brukar nog snarast säga att avkylningen i vatten är 10-20 ggr effektivare än i luft. Det är alltså rejält “kallare” att vara i vattnet än att vara i luften, vilket nog de flesta vindsurfare kan hålla med om…
-
@bazmei 729245 wrote:
Jag är lite sugen på denna för dagar med mindre vind
Ja, det flesta tillverkare erbjuder en ju lättvindsvariant som inte är riktigt lika vass som en Formula bräda. Det alternativet har ju egentligen alltid funnits där (Starboard hade tidigare en Free-Formula och numera har de en Ultra-sonic) och de erbjuder en nästan lika tidig planing som en Formula bräda men är väl lite enklare att segla kanske med sin lite smalare akter (svänger lite bättre) och en max bredd strax under Formula brädor (90-95cm istället för 100cm).
-
@EMMHMMS 728970 wrote:
Köpte Formula i år men kommer hittills inte överens med brädan så då väcktes tanken att köpa Phantom 320.
Det jag (hittills) inte gillar med Formulan är av/på-känslan. Finns inget mellanläge, antingen går brädan dåligt (icke planing) eller så står jag på den utan större kontroll och känner mig överriggad och rädd.
De där låter mest som en trim fråga, Formulan är väldigt enkel att segla när man har rätt inställningar. Det gäller framför allt att inte slarva med nedhalet, då blir det bara tungt och man får för mycket bakhandstryck utan att det går framåt. Med rätt nedhal så är istället vindregistret väldigt stort och man justerar kraften under segling med ett justerbart uthal.
Vi har haft några som envisats med långboards i Karlstad förut, mest på grund av vana tror jag, men de blir ju alltid omseglade av antingen Formula i lätta vindar och freeride/slalom prylar i lite mera vind. Så de har nog alla bytt till Formula nu…
Om du tar dig till Karlstad så kan vi hjälpa till med intrimmningen. Vi brukar även ha ett Formula läger varje vår, det går bra att segla med andra prylar då också för den som vill det.
-
Tror att sökfunktionen funkar lite för bra kanske när man besvarar ca 9år gamla trådar…. :tongue:
-
@spinL 728951 wrote:
För någon som inte testat en sele med låg krok; Blir det inte svårt att segla ikrokad när man inte planar?
Jovisst är det så, men man seglar helt enkelt inte inkrokad med en sittsele i icke planing. Sittselen är ju perfekt när man har fullt tryck i Slalom och Formula grejor, allt är intrimmat för det (linor och bomhöjd etc). Man krokar alltså inte i förrän man har full planing, normalt sett.
-
Hammarö har ju lite mera och jämnare vind än Kattfjorden. Jag kör mycket Formula och det finns stora fina ytor att segla på, både på östra och västra sidan om Hammarö.
Det kan också bli lite goa vågor på sydliga vindar, man får segla ut en bit ifrån land men sedan kan man hitta lite bryt kring kobbar och skär. Bästa dagen förra året var nog den 22 december på Bomstad, då hade vi kring 20m/s och 3-4°C i både luften och vattnet…