

thomme
Forumsvar skapade
-
Hej Jag har en liggande en gammal Fanatic fena C.a 32,5 cm, våtslipad därför ingen dekor se bilder. Intresserad hör av dig finns i Uppsala, åker till varberg i morgon. 250 kr ?
070 7758919 -
Intressant !
Jag kör med X6 mast i min 9,0 men den finns ju bara till 520.
Ingen annan ( ” insatt ” ) som har någon kommentar ?Är det fler än jag som knäckt nedersta lattan i RS5 ?
-
poppo wrote:183cm, midjesele, 28″ till 6,0/freestyle och 26″ till småsegel/wave. Funkar bra för mig. Har bommen högt (som man bör!) skall tilläggas. Med längre tampar får man då en bra stance och kan hålla ned grejerna även om det brallar i. Blir man överriggad sänker jag bommen ett par cm och hjälper inte det flyttar jag eventuellt fram mastfoten nån centimeter. Man ser många som seglar med alldeles för låg bomhöjd som därmed planar väldigt sent…
Ricardo köra med stabilt långa snoddar och han kan ju både det ena och det andra!
[img]http://www.shq.com.au/shq/ktml2/images/uploads/np%202007/ricardo%202.JPG?[/img]
Det behövs väl int möe för att en 50 kilos räa som Poppo ska bli Överriggad !
-
Jag kör med X6 490 i mitt RS5 9,0 som jag blev rekommenderad av J. Vesterstrom ( den-111 )jag köpte det av. Jag har plockat bort alla distanser för att minska trycket mot masten och kollar innan jag sticker ut att alla cambrar trycker vilkel rätt mot masten.
Jag tror masten bryts när camber ligger lite snett, för då blir det två punkt belastningar från kanten på rullarna i stället för hela rullarna.Jag är tveksam till att North masterna skulle passa böjkurvan min viper passade inte i RS5 i.a.f
-
thomme
Medlem6 augusti, 2006 vid 20:51 som svar på: Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?Här finns lite intressant att läsa.
-
Hej
Är det x9 mast som gäller till rs5 seglen eller finns det något alternativ ? -
Stångade du igenom issörjan som denna motorbåt ?
-
Hur lyckades du ta dig igenom det här?
-
Nu har snön gett sig. Nu väntar vi på att oxå isen ger upp. Kanske surf till Valborg !?
-
Tack för svaren.
Jag har nu spänt alla lattorna och riggat på min Viper 490 mast men då blir framkanten väldigt flack och buken långt bak. Ska seglet se ut så ?Enligt NP eget forum skiljer sig NP och norths böjkurvar inte så mycket ?
http://forum.neilpryde.com/forum/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=003259
Jag tycker i.a.f det ser ”fel ” ut och vill ha en rundare framkant på seglet.
-
Hej
Jag har en Diamond race 72 från 99 som jag fortfarande kör på, Den planar tidigt, har bra fart, lite trög i manövrer, jag kör den med fenor 55 – 60 cm och med 9 eller 9,8 segel ( väger 100 kg plus ).
Jag kör inte med mindre på den utan väljer då mindre bräda.
Min har blivit mjuk i däcket och botten ( sviktar på jag pressar på den ), det är frigoliten under sandwich plattan som mjuknat och ”fjädrar”.Om 74 är bra vet jag ej. Priset låter högt tycker jag men det beror oxå på skicket.
Om du vill ha en bräda som planar tidigt och går fort och kan kryssa samt tar stora segel är det ( i.a.f. DR 72 ) en bräda för dig.
-
Jag var i ungefär samma sits som du förra året.
Jag ville köpa en bräda som planade tidigare än min gamla och kunde ta större segel. Mitt val stod mellan ett kitt med starboard/gaastra (4 år gammalt c:a 10´) eller Fanatic/windwing 1-2 år gammalt för c:a 17´. Jag valde det senare (Jesper B gamla) och har inte ångrat mig.
Mitt tips bestäm hur mycket pengar det får kosta och köp så nytt som möjligt.Jag är avsevärt tyngre än du ( + 100) och blev rekommenderad Fanatic brädan j.fr. starboard som kanske passar lättare killar bättre?.
Jag satsade på 12,5 segel för att få maximal planingstid men det är bändigt på land och i gippar. Det använder jag ( planar ) i vindar mellan 3 och 7 m/s.
Jag köpte oxå ett 10.0 segel som är lättare att hantera men när det blåser tillräckligt för det ( mer än 6 m/s ) väljer jag ofta en mindre bräda.Kolla brädor efter mjuka områden ( kläm tryck och knacka ) sprickor och vattenläckage.
Kolla att segel och mast passar ihop, rätt styvhet och böjkurva.
Kolla in belastningspunkterna i seglet topp/nedhal/uthal och cambrar/lattor samt efter veck i monofilmen. Jag har fått laga ett toppband och en reva i monofilmen vid nedhalet och det gick på 500 hos lokale segelmakarn.Träna axlar och armar på gymmet i vinter och räkna med enheldel fixande och trimmande av grejorna innan man får det att funka som man vill.
-
thomme
Medlem10 december, 2005 vid 15:20 som svar på: Vad har ni för bisyssla? Dvs arbete, studier etcNån Guld klocka ?