

trasurfarn
Forumsvar skapade
-
Efter rekandet tisdag 29/12 seglade tre kitewingar på hela fjärden mellan Haggtornsvägen och badudden (Skogås). Det kom lite, lite snö, men den var torr, lätt och hindrade inte. Kitewingseglarna kommer att träffas vid Hagtornsvägen/badet vid 10-tiden imorgon 30/12. Det skall vara 10 grader kallt i morgon o blåsa 4m/s enligt DN.
Jag kommer dit och seglar på torsdag.
Träsurfarn -
Södra Drevviken är på G!
I morgon skall Sture & co reka. Tydligen är snön genomstöpt där och häftig kyla är på G. Härligt! Tyvärr blir det knega fram till på onsdag, men på nyårsafton är jag ledig, så det kunde bli ett ballt sätt avsluta årets sista dag 🙂
Träsurfarn -
Yess 🙂
Äntligen! Jag kommer i morgon till Älta IP/Ältasjön! Siktar på att vara där till 9. Tyvärr lovar de svaga vindar 4 m/s på morgonen avtagande till 2m/s.
Kitewingen är ju lättdriven plus det ligger lite ”lappmögel” på isen. Men ”joggingfart” skall man väl kunna komma upp i.
Take it isy brothers!
Träsurfarn -
stefanlindmark;589826 wrote:Helt rätt att sätta på fullt med skydd. Jag proppade på mig alla skydd jag hade* när jag körde soppslev i vintras och jag sjönk inte. Bara att ösa på sedan och slippa tänka så mycket på hur ont det kommer göra!
(* hjälm, ryggplatta, knä, armbåge, handled, höftkam+svanskota)Jag gör vågen för dig Stefanlindmark! Länge leve soppsleven och de billiga isseglingsalternativen! Nu lever jag visserligen inte som jag lär eftersom jag skridskoseglar med en Kitewinge. Men å andra sidan sparar jag ju in en och annan krona genom att inte ha bil och åker ofta kollektivt till isarna.
Träsurfarn -
stefanlindmark;587801 wrote:Tja, min bräda är ju försäkrad som småbåt så då lär jag väl vara båtägare i försäkringsbolagets ögon.
Tror ändå att den sista ”catch it all”-regeln kommer tillämpas vid bedömning om något skulle inträffa (i en civil situation utanför tävling) dvs blir det kollision kommer den förare som medvetet gjorde nada för att undvika krock få en del av skulden, oavsett vem som egentligen skulle väjt.
Jaha, det är Schweizerbadet det pratas om. Hittade inga askfat i spotguiden.
Nada-beteende är ju definivt inte bra samtidigt som en övertro till sin och brädans snabba väjningsförmåga är lika korkat som att tro att man undviker olyckor med Stridsbåt90 eftersom den stannar på bara någon båtlängd.
Ni vet nog alla hur det gick i Sollenkroka för några år sedan tror jag!
Man skulle nog kunna sammanfatta detta med att det alltid behövs ordentligt med drullemarginal eftersom vi alla bara är människor och den mänskliga faktorn kan spela oss ett spratt när som helst. Det vet nog de flesta att det kan drabba oss alla på till lands och till sjöss, men samtidigt är ju människor sociala varelser som vill vara nära varandra :crazy:
Schweizerbadet ligger på andra sidan bortom både den långa bryggan ut till kobben och sommarstugeägarnas småbåtshamn. Man får bara gå ut med brädorna vid den bortersta ändan av den stranden. Den andra delen är reserverad för badande. Askfatshamnen är den hamnen som ligger nämast återvändsgatan ner mot vattnet och piren. Blåsiga sensommar och höstdagar tror jag är de mest populärt bland vindsurfare att starta utanför vågbrytaren vid Askfatshamnen. Där är även den absolut kortaste sträckan att bära till. Men som skrivet så många gånger: Var ödmjuk och vaksam när du vindsurfar här eftersom farleden går precis utanför!
Träsurfarn -
wilund;587788 wrote:Stefan,
det är nog sällan( läs aldrig) båtar över 20 meter där inne . och du ska inte bli rädd för stället , sådan kaos som träsurfaren får det att låta som, har jag aldrig sätt där.Om inte ser problemet så finns det inte! Är det så Wilund?
Gå det att se denna plats och situation med vidare blick? Eller är det först efter att en olycka har skett som man möjligtvis får upp ögonen?
Jag tror faktiskt att denna tråd är rätt unik eftersom det är en av de få tillfällen där man får möjlighet att höra hur både Vindsurfare/kitare och båtfolk upplever mötena vid Askfatshamnen. Jag vet inte om det är bra eller dåligt att inte medlemmar i Dalarö Båtklubb eller ”kanalfolket” hittar denna tråd. Risken är att detta kanske skulle bli ett för hett ämne och utmynna i låsta positioner. Så därför vill jag uppmana till ödmjukhet och nyfikenhet över hur andra ”båtfolk” än den som man själv tillhör upplever siituationerna vid Askfatshamnen.
Träsurfarn -
stefanlindmark;587725 wrote:Låter på beskrivningen som om Askfatshamnen (även fast jag inte vet hur den ser ut) faller inom:
”Regel 9b: Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled.”och rent generellt:
”Vid tolkning och tillämpning av dessa regler skall tillbörlig hänsyn tas till alla navigerings- och kollisionsfaror ävensom till alla särskilda omständigheter, inbegripet förekommande inskränkningar i berörda fartygs manövreringsmöjligheter, vilka kan göra en avvikelse från dessa regler nödvändig för att undgå överhängande fara.”
”Enligt denna regel skall t.ex. en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående, sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enligt andra regler inte är väjningsskyldig. Regeln kan vara tillämplig även i en situation mellan fritidsbåtar.”
http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf
Ok Stefan!
Men vad räknas då en vindsurfingbräda och en kite som?
Har dess befälhavare några skyldigheter eller består surftillvaron endast av frihet, rättigheter och underbara lyckokör?
Det kan var bra att känna till att den segelfria höjden genom kanalen vid Dalarö är 2,5 meter och är bara ca 8 meter bred vilket innebär att det enbart är små båtar som passerar där. Men även om de är små så kan de både vara många och snabba som oftast drar på/drar av precis utanför Askfatshamnen. Jag tror det är väldigt sällan att fartyg dvs båtar som överstiger 12 meters längd och är över 4 meter breda lägger till vid Askfatshamnen efter som det är så trångt där. Men även stora fritidsbåtar kan få det tufft att lägga till där och behöver så stora utrymmen som de kan få för att lägga till /lätta.
Gå gärna i på http://kartor.eniro.se/ och sök på Dalarö Haninge så tror jag att den kan bli lättare att förstå behovet av drullemarginal vid Askfatshamnen
Träsurfarn -
crash151;587697 wrote:Har inte all trafik som korsar en markerad farled väjnings plikt mot trafik som går i farleden?
Har för mig att farleden inte behöver va bouyad, utan det räcker med att den finns med i sjökorten.Där det är smalt som vid Askfatshamnen är det logiskt att det är så. Det innebär i så fall att kitare och vindsurfare skall väja för båtarna. Men hur är de när farleden går över större vatten, där det finns gott om segelbara ytor utan grund typ Görveln och Lambarfjärden?
ibland tror jag att den är den lokala trafikkulturen som råder mer än de lagar som verkligen gäller. I Stockholm är bilisterna betydligt bättre på att släppa över gångtrafikanter vid övergångsställen än vad man gör i t ex Västervik.
Jag blev rätt frustrerad över det när vi var där för förra året, men det var bara att försöka gilla läget. Det är bättre att vara hel och ha självbevarelsedrift än att bli halv för att man ville hålla på sin rätt.
Men jag vill nog ändå belysa att den lokala ”trafiksituationen” vid Askfatshamnen är farlig och manar därför de som vindsurfar/kitar där till att vara prestigelösa och ha en stor drullemarginal till alla båtar. Om inte för andras skull så i alla fall för sin egets framtida välbefinnande och surfmöjligheter.
Träsurfarn -
Zurfman;587687 wrote:Har man väjningsplikt så har man, oavsett grund eller inte…..självklart!
Det är just den inställningen som blir så farlig vid detta tillfälle som jag försökte beskriva! Normalt skall de som går för motor väja för de som seglar/(surfar).
I de här fallet så är det alltså segelbåtar som går för motor för att lägga till/lämna askfatshamnen,plus en mer eller mindre strid ström med motorbåtar till och från kanalen. Med andra ord ett mycket utsatt område där man utsätter både andra och sig själv för fara om om man hävdar sin rätt i regeln: Motor väjer för segel.
I tidningen På kryss två senaste nummer diskuterades ett liknande fall där en fanatisk kryssande erfaren seglare hävdade sin sätt i en smal farled in mot Mönstrås.
De var två segelbåtar på väg åt samma håll var av den andra gick för motor. Farleden var som sagt smal och hade ca 30 utprickningar in mot Mönsterås. Är det då verkligen läge att både segla och hävda sin rätt till väg? Jag tvivlar på att den seglaren skulle gå fri om det hade blivit en rättslig process.
Fram för mer ödmjukhet och vett på vattnet!
Träsurfarn -
Rasmus_W;568138 wrote:Och just det, kanske dags att köpa ny bom Träsurfarn, det har hänt lite på den fronten sen du knöt dit den där saken för första gången. 😉
Förresten,Det är ingen knytbom! Det är en av de första varianterna med snabbkoppling som bestod av en mantel runt masten med en ögla och en liten krok fram på bommen. Tji fick du Rasmus 😉
De enda moderna surfprylarna som jag äger är våtdräkten, surfdojjorna , sittselen och seglet. Handikappseglarklubben som jag är med i äger de gamla riggarna och seglen till tandembrädan som jag tidigare har visat bilder på här. När den långa ”knytbommen” gick sönder köpte vi en modern variobom med snabbkoppling. Det har gått alldeles utmärkt att kombinera gamla och nya prylar!
Träsurfarn -
Bee;567818 wrote:Cyklade du? Hoppas det gick bra för dig i så fall.
Trodde jag hade fått upp farten… Får jobba på det där modet lite :blush:Jag/vi kom med bil till Mora efter att ha varit på en släktträff i trakten av Vika. Det är väldigt sällan som vi är i Dalarna. Innan denna helg så var det midsommardagen för 2 år sedan som jag var i Dalarna. Då åkte jag till Falun och köpte min mahognybräda av en snubbe där. Han i sin tur köpte brädan i Rio under de åren då han jobbade hos ABB där. Jag passar på att ännu en gång tacka den snubben på konfen som lag upp blocket-tråden på min blivande bräda! Jag blev kär direkt i Grego (brädan heter så. Namnet är inbränt i akterspegeln) och åkte 44 mil för att köpa min favobräda 🙂
Jag har inte så mycket erfarenhet av att surfa på mindre brädor men mycket erfarenhet av att segla olika jollar där viktplaceringen är A och O om du tidigt skall få bra fart på ”lådan”. Jag fömodar att det är samma sak som gäller även när man vindsurfar när man inte kommer upp i planing.
kan det vara så BEE att du är så inställd på planing och fart att du överskattar den farten som du uppnått? Eftersom både du och jag noterade att brädan sitter på häcken är jag säker på att farten skulle öka och lovgirigheten skulle minska om du ställer dig längre fram tills du uppnått högre fart. Jag tror faktiskt att det är samma sak som med jollesegling.
Det gäller att uppnå ett släpp i aktern flytta dig bakåt först när nosen börjar gå tungt och tenderar till att dyka. Jag vet att duktiga vindsurfare kan plana både tidigare och längre genom att pumpa med seglet. Men det tror jag tillhör den högre skolan.
En liten parallell till detta kan jag se hos en del isjaktseglare i lättvind/låg fart. De skotar alldeles för hårt innan de har fått upp farten! På så vis stryper de den vinden som ändå finns. Jag har fått medhåll för detta av en mycket duktig Isabellaseglare som redan vid ett par sekundmeter kan uppnå farter på över 30 km/t. – Man skall inte skota för fartvinden innan man har fått ordentlig fart, säger han.
Samma sak tror jag att det är med att stå långt bak på brädan: Det skall man göra först när man har fått upp farten ordentligt eller då vinden är så stark att den tillsammans med seglet och surfaren kan bära upp brädan tillräckligt på en gång.
Nå erfarna vindsurfare: Kan min teori stämma?
Träsurfarn -
Bee;567803 wrote:Om det var ett orange Simmer segel på Saxviken i Mora så var det mig du såg. Byigt som fan var det och jag känner igen mig i beskrivningen med nedgrävd häck och lov… Före lunch var jag uppe på Orsasjön och körde men det var för tuff sjö för mig med ibland meterhöga vågor och kraftigt byig vind (runt 7 m/s med ca 12 m/s i byarna). Kan inte vattenstarta än…
Tack för tipset om att stå längre fram. Jag vet också att jag är för feg för att falla av ordentligt eftersom jag upplever det svårt att börja ta höjd när jag planar (tappar farten direkt) så det är en annan grej jag jobbar på.
Om du såg något mer är jag mycket glad för mer tips.
Kan i alla fall tillägga att det var min bästa dag hittills då jag lyckades plana i stroppar och sele mer än 100m (hände väl 2-3 gånger men ändå… 🙂 )
Jag kör på en RRD Avantride 150l från 00/01 med lika gammalt Simmer Freezone 7.1 som jag köpte beggat denna sommar.Sorry om jag kidnappade tråden
Tänk att surfvärlden kan vara så liten Bee!
Det gläder mig även att du är öppen för förbättrad din surfteknik.
Det viktigaste rådet för dig tror jag är att ställ dig inte i stropparna för än du fått upp farten ordentligt. Är brädan ändå lovgirig bör du flytta fram masten.
Träsurfarn -
stefanlindmark;567775 wrote:Men jag tycker det är vansinnigt roligt att plana, så får jag välja fritt själv så…. (men det får jag ju inte för jag bor i Stockholm)
Intressant! Visst är det så att vi stockholmare är inte lika bortskämda med mycket vind som västkustsurfarna t ex? Kan även det vara en av anledningarna till att det visas/pratas så lite lättvindsurf här?
Självklart har var och en rätt att välja de tillfällen som han/hon vill vindsurfa i, men om lättvindsurf får en tönt/tråk-stämpel på konfen ger man inte vindsurfingen här möjlighet att få samma breda spektra som t ex hojåkande och skidåkning kan få. Dessutom minskar man möjligheter till att få nya aha-upplevlelser om man snöar in sig på att att bara vara vindsurfingsugen när det går att plana. För att uppnå en korrekt ballans i ämnet måste jag understryka att lättvindsurfare går också miste om en dimension om om de aldrig /sällan får uppleva en underbar planingskick.
Mina planingskickar fick jag framför allt när jag hade min Lorch silver Dolphin. Men eftersom vi inte har någon bil och brädan förvaras på segelbåten så kommer jag/vi sällan ut till de fina surfspotsen.
De går ju inte att förtöja segelbåten i ett blåshål!Träsurfarn
-
Det visas hela tiden så mycket bilder med planande brädor här på konfen samt de allra flesta inläggen och ämnena handlar även om detta, men det är ytterst få vindsurfare som är förunnade eviga planingsvindar! Vad gör man när planing inte för tillfället/dagen /helgen/veckan går att uppnå?
Deppar och krökar till?
Packar ihop och drar hem?
Skall man behöva deppa över att vindsurfinghelgen/semestern inte blev som PLANerat?
Det är den vind som det är och då tycker i alla fall jag att det bästa man kan göra är att försöka gilla läget som det är. Därför tycker jag att det är extra trevligt här på konfen när det kommer trådar och bilder med lättvindsurf FAST det ÄR MYCKET ROLIGARE när det blåser planings-vindar! Jag tycker även det var extra roligt att storsurfaren Knatte uttrycker sig så positivt om lättvindssurf!
Träsurfarn -
Rasmus_W;567375 wrote:Men vad är det som är extremt med att plana?
Självklart är det inget extremt med att plana! Men om om man bara kan och vill vindsurfa då det är ”planingsvindar” så blir vindsurfingen mer begränsad. Fast det beror nog även mycket på om man bor/surfar i ett ”blåshål” eller inte. Jag förmodar att vindsurfarna på västkusten; Öland och Skånetrakten är betydligt mer bortskämda med starkare vindar än de som bor och vindsurfar runt Mälardalen och i Stockholmstrakten. I går såg jag en vindsurfare utanför Mora med moderna grejer som det inte uppnådde planingsfart. Trots det verkade han redan stå i stropparna vilket innebar att brädan lovade och häcken grävde ned sig. Jag tror att han/hon skulle fått bättre fart om han/hon stod längre fram på brädan i de vindar som var eller om möjligt använt en bräda med mera volym.
Träsurfarn