tws
Forumsvar skapade
-
Enig i at det er dumt å kjøre ned til havnen. Jeg gjorde det en gang om kvelden og fikk eieren på nakken. (Ikke meg denne gangen.) En stor kar som blev fysisk da jeg hotade med å ringe politi da han råkjørte og stengte bilen min inne med sin bil. Inne i Åsa fortalte beboerne at mannen var gal og at han ikke hadde Åsa-beboernes støtte.
Å løse problemet er enkelt: Sett opp en bom rett nedenfor parkeringen. Båteierne har kode/nøkkel og da kan ingen gjøre noe uintentionellt galt som å kjøre sin bil ned til havnen.
Som det er nå tycker jeg dere overreagerer litt. Ikke skrem seilere med overivrige innlegg 😉 Vi har det samme problemet i Norge overalt men det løser seg alltid.
-
Nja, jeg mener man bør lære av mesteren og prøve gjøre slik som han selv om vinden er onshore og man bare får et par forsøk før bølgen legger seg ned. Du kan fortsatt vri seilet bak kroppen og fake laydown, men seilet kommer selvsagt raskere opp igjen. Man ender gjerne opp med å seile clewfirst ut av bottomturnen, som er enkelt hvis du holder bredt grep på bommen. Se det positive i Onshore. Det er jo enklere å forsøke upwind360(0) (Taka) 🙂
OK, vil ikke være tråkig men det er en siste ting ‘Flex’ bør vite: Alle bevegelser starter med motbevegelse. Kan ikke ordet på svensk, men det er omvendt bevegelse av bevegelsen du vil gjøre. Er du med Flex?
-
OK, funker denne da?
http://www.youtube.com/v/0GFim2Ss5HY&hl=en&fs=1
Og, slusken. Med utdannelse følger språkforståelse.
-
Hehe, jukse er at å fuske eller ‘cheat’ som det sies på engelsk. Det går på at du ikke legger seilet ned (laydown er fel) men det ser bare slik ut når du vrir seilet bak deg (intill kroppen) og kanter brettet. Seilet må så skyves FRAMOVER for å få brettet under seilet. Se på Pritchard (begge to). Strak framhand, skyv som f… framåt og seglet ser ut som det er helt nede på vatnet.
Hmmm. Beste tips er å se på Kauli for to år siden på Ponta Preta. Forsøk å se efter punktene over i videoen:
-
Njaa, det er nok din bottomturn som må fixes på om du skal få til en bra cutback eller airial. Her kommer en norrbaggares forklaring, om du vil ha
Du skal ta bottomturn med noe som ser ut som laydownjibb. Men du skal ikke legge ned seilet. Det ser bare sånn ut.
Frontside – Sideshore:
1. God fart sidelengs ned vågen. Pump som fan.2. Nå skal du jukse som fan. Styr ifrån vågen med helarna medan du vrider seglet bak kroppen ved å strekke ut framre handen ock trekke inn bakre hand. Stå oppreist. Ikke legg seilet ned. (Forstår du jukset?)
3. Siden du svingte ifrån vågen så har du flere grader å svinge og du kan kanta bredan mer. Når du gjør det så ser det ut som at seilet, som du fører fremover slik at nosen på brettet kommer innunder, faktisk er lagt ned på vannet. Men bare ett kort sekund.
4. Fremførsel av seilet i 2. er allerede starten på cutbacken. Når bottomturnen er ferdig er du på toppen av vågen med seilet pushet laaang fremåt. Nå er det bare å tråkke til med bena og ta leppa på bølgen som kommer imot deg. treff gjerne leppa så sent som mulig, så blir det airial 😉
Der har du det. Hemmeligheten som ingen talar om er jukset med seilet. Leg det på ryggen før svingen medan du står oppreist og efter det skal det bara framåt under bottomturn ock cutback. Slik, nå er katta ute av sekken og alle vet hemmeligheten.
mvh
Thomas -
Ai ai. det var det jeg tenkte. Dro innom Åsa ved 20:00 tiden. Dere var ute på ytterste revet men det var ingen bølger så jeg dro hjem til Oslo. Men tenkte det var swell tidligere da Lejet var bra. Slik er det. Man kan jo ikke være flere steder samtidig. Fint at dere traff swellet som kom. 🙂
-
Veldig fine bilder. Så at du lå i vannet og forsøkte noen loops, men det blev litt for trangt rundt fotografen. Hvilken dag. Tilbake i Oslo i går kveld. 2timer og 50, minutter ned til Åsa onsdag kveld. Sov i bilen. Våknet til regn og sydlig vind. Kjørte til Lejet. Sol og 4.5m2 hele dagen. MacDonalds + Åsa for check men for sliten og ingen vågor. Hjemme igjen 22:00.
Thomas, N-14 (Pink Gaastra)
-
fan for noen priser dere har i Sverige. Jeg forsøker å selge en helt ny 09 RRD twinfin i Norge for 7500,- men det er helt umulig. Kansje fordi den er 66L ? Tar med til Appelvikel på Lørdag om noen vil ha den.
-
Pakker bilen om en halvtime og stikker til Renna. Ser ut til å ta av i morgen med swell og NV. Likner veldig på Ponta Preta nå på vinteren. Med riktig drakt må vite 🙂
-
I SA seiler du i kø, det er kaldt i vannet og beachbreak som er over umiddelbart.
På Cape Verde seiler du i shorts, har forhold hver dag i Nord (Little hookipa, Ali Baba) og du trenger bare litt vind på Ponta Preta siden bølgen beveger seg mot vinden. Offshore vind er fantastisk for å ri den bølgen. Jeg forstår ikke pwa når det gjelder den vindretningen og nevnte det for Mr Angulo også. Jeg tror ikke han liker pure light offshore på PP siden det blir vanskelig å komme inn (du må ri en stor våg inn) og spesiellt når man er stor og feit.
Dra til Sal. Kappstaden er ikke i nærheten, og du får 10 år med experience som du får glede av når du kommer hjem. :tongue:
Bilde: Mads Kopperud får dåp, konfirmasjon, åpenbaring og frelse på samme tid.
-
Det er jævelig enkelt. Lim inn noe skum og laminer et lag på nivå med innerste laget, ofte carbon/kevlar lag. Lim med epoxien på noe divinicell (også på Claes Olsson). Jeg bruker noen sekker med betong for trykk, Den et er egentlig ikke viktig. Du kan teipe hardt med pakkteip, bare divinicellen sitter. Dagen etter sliper du divinicellen slik brettet skal være og laminer på et par lag. Slip igjen og spraylakker.
Med denne metoden kan du shape om nose eller hekk som ofte kan være smart på de fleste boards som er mer enn 4 år gamle.
Pumpa til Slusken ser litt liten ut men funker sikkert bra. Gjør den vondt?
-
Tecno Limits XTR 140cm. Bra beslag som inte er i veien, 28mm diameter, forlenges 60cm, stor vinkel i front. Bra grip. Bra design. Har brukt 2 stk mycket i 2 år og på tide med regummiering. Dessverre umulig å få tag på brukt da de ikke går i stykker. Kan hende er dom bra for deg också?
-
Jeg er litt uenig med Ola H. om at man skal gå opp en størrelse på twin fins. Faktisk vil jeg heller gå litt ned en størrelse men inte mycket. Gikk fra 70L Hardcorw wave + 80L Wavecult til 66L + 82L wavetwin. 82L var bra på Cape Verde og 66L kan jeg ikke leve uten, men jeg savner faktisk 74L.
Bør vel si at jeg veier 75kg og 82L føles litt stor her hjemme hvor vi har mer onshore. Venter på 74L nå og regner med å benytte den mest. (Gleder meg villt).
Tror nok det er fordi brettene legger seg så lugnt i vatnet og finnene som gir så god høyde at jeg anbefaler å ikke gå opp i størrelse. Men det er vel grenser for hvor mye svensker hører på en norrmann. 😉
TW
-
Supercool med slike events og bra for pros som jo skal leve av dette. PWA har alt før få tevlingar tycker jag.
NFC hadde en kul liten pre-worldcup tevling for några av pro-grabbarna tilsammans med oss norrbaggare. Lite bilder og text på http://www.free-wave.no.
Og samtidig: Er det noen vensker som kunne tenke seg å være med på wave/freestyle/slalom tevling på Lista. Tror Lille John er med. Vi arrangerer Norgesmesterskap og alle utlendinger er hjertelig velkommen så vi kan spøa dere (tror jeg det heter på svensk), he he.