ulfast
Forumsvar skapade
-
Ju mer utanför rek. segel man går desto mindre vindomfång får man. Om jag skulle göra nå´t så dumt som att sätta mitt formulasegel på min minsta speedbräda (38cm smal) skulle vindomfånget i seglet ligga helt utanför brädans vindomfång. Tvärt om vore lika vansinnigt: mitt 4,3 m2 speedsegel (som går som bäst i >20 m/s) skulle innebära att formulabrädan inte skulle gå hålla kvar på vattnet när seglet har fullt tryck. -Mao ingen kongruens.
Du ligger dock i gränslandet och bör få skön segling i jämn vind om du sätter på tillräckligt stor fena. Speciellt halvvind/slör bör funka. Om ditt kit är kompatibelt helt igenom får du mycket skönare manövrar, vindomfång (du planar större del av TOW) och upplevelse. Fokuserar du på speedslörar (vilket du knappast gör med en carv) kan du köra rel. stort segel. Jag har kör väldigt mycket med 120-125 lit. och 8,3-8,5 m2 men med slalomkit.
Lycka till!
Mvh Ulf -
Jag håller med dej vind, -det är inte bara lång ostörd fetch (som jag har från norra Finland vid No) som är viktig för bra vågor. Bottenkurvan och strukturen är helt avgörade. Jag har seglat mycket i Apelviken som är näst intill perfekt.
När det gäller vindar mm har jag fått ut mycket av tidskrifter som tex Segling, men jag har även läst allt som finns på biblioteket. Googlar du ett sökord här på nätet hittar du också en hel del. Det stora (som du är inne på) är när man drar slutsatser och ser sammanhang kring vindar och vågors beskaffenhet i olika förhållanden på dina lokala spots utifrån erfarenhet sammanvävd med de kunskaper man skaffat. Det finns så många variabler att ta hänsyn till så jag skrev under många år loggbok över mina lokala spots och hur de funkade vid olika förhållanden. Den källan går jag fortfarande tillbaka till och fyller på när en ny erfarenhet gjorts. Tex är det intressant att se hur en landtunga, vid mulet väder och kall trögflytande luft vid vattenytan, kan dra ner den starkare vinden från högre höjd till vattenytan/seglet när man kommer ut ca 200 m (beroende av landtungans höjd, beräkna ca 5xhöjden) i lä. Men starkvindsbältet kan vara rel. smalt, -längre åt lä lyfter vinden igen över kallluften. Men det kan vara riktigt skönt att ligga och dra fram och tillbaka längs ett sådant starkvindsbälte, när det blåser mindre på alla andra ställen. Det har hänt att jag haft 5-10 m/s mer tryck än kompisar som seglat på andra ställen samtidigt. på 80-talet lät jag mej luras att lämna ett bra ställe där vi hade 12m/s för en kille trodde det skulle vara bättre vågor på ett ställe några mil bort. När vi kom dit blåste det 3m/s och vi ringde lotsstationen (första stället) som sa: här blåser det 12m/s! -Sen dess har jag aldrig lämnat ett bra ställe med mycket vind.
Idag bor jag nära havet, så för mej handlar det mycket om att veta hur länge/mycket det kommer att blåsa, så jag har rätt prylar på vattnet.
När jag var ute och seglade med Dunkerbeck utan för Bahia Feliz, hade han sin caddy ute, med en halv kvadrat mindre, för det skulle öka. -Så skulle man ha det..
-Ulf -
En lång skön dag till havs med 6,8 igår!
Malmkvist: “försök inte lura mej gosse” gäller inte bara i djungelboken. Jag har turnerat med tillräckligt många band för att veta hur öldrickande förstör livet för väldigt många. Själv fick jag mitt 50-årstest nyligen. Mitt kolesterolvärde (3,4) motsvarar en 18-årings och övriga värden en 25-årings. Så skulle inte varit fallet om jag valt ölmage istället för vindsurfing, badminton och allt annat som kräver styrka/uthållighet/smidighet. Alkohol är mer fettbildande än socker.. -Hur coola shades du än sätter på, får du mej inte på kroken Malmkvist. -Är du för ung för att förstå kan du komma igen om 10-20 år och jag lovar att varken du (eller din ev. fru) kommer att tycka ölmage är cool. Det mesta (utom motorer) funkar sämre med alkohol.. (Behöver man alkohol för att funka har man seriösa problem).
Dunkerbeck gick från att vara megastar till något helt annat när alkoholen tog över hans liv (med misshandel av frun och andra traditionella alkoholrelaterade konsekvenser.
Vill du bli snabbare vindsurfare ska du satsa på muskler, -inte fett. Såg du nyheterna igår kväll, vet du att fetma ger sämre hjärnfunktion, vilken knappast förbättras om fetman skapas av alkohol, som dödar hjärnceller.När det gäller avslappning vet jag att många tycker återställaren eller morgonblosset ger skön avslappning, men jag tycker öl och cigg. smakar skunk, så jag har ingen abstinens att stilla pga den typen av produkter. Jag har helt andra sätt att skapa avslappning. Tex en skön kväll med det bästa som finns, efter att hon gjort en underbar middag som avslutning på en lång dag till havs.
De bästa idrottsmän (vindsurfare, badmintonspelare osv) jag känner , dricker ej alkohol. Jag tror inte vi blir bättre vindsurfare (eller duktigare inom meteorologi för den delen) av att dricka öl. Jag fördömer ej dem som dricker alkohol eller röker, men jag anser det vara tragiskt att så många ej kan sluta och ängrar att de börjat när de ser konsekvenserna senare i livet..
Du menar säker väl Malmkvist, -no hard feelings från min sida.
Ha en bra dag ute på vattnet idag!
Mvh Ulf
För den intresserade: Hjärnan är utvecklad vid 25 års ålder, förutsatt att du ej druckit alkohol dessförinnan, vilket medför att utvecklingen hämmas. Dricker man mycket alkohol avstannar hjärnans utveckling partiellt. Dvs vi har många 30-åringar med en 15-årings delvis rudimentära hjärnstatus i samhället. Just förmågan att göra konsekvensanalys av sitt handlande, saknas hos 15-åringen. Hos den som sköter sig, fortsätter hjärnan att utvecklas hela livet. Hjärnforskarna säger: “use it or loose it”. -Då menar de inte att hjärnan ska användas som alkofilter. Du har väl hört om alkisen som med rödsprängd näsa stod längst bak i auditotiet och lyssnade till föredraget om alkoholens skadeverkningar på levande celler, när föredragshållaren släpper ned en levande mask i en kvarting Explorer Vodka. Masken stelnar och dör omedelbart. Det är alldeles tyst i lokalen, förutom en skrovlig röst som säger “vad skönt, då behöver man inte få mask i magen”.
-Ja det var faktiskt det korta svaret på Malmkvists inlägg.
-Då drar vi ut till havs! -D.S. -
Tack för uppskattningen vind !
Övriga: Jag förutsätter att den intresserade vindsurfaren läst om sjöbris, konvergens, divergens mm.
-Jag kan/vill inte skriva den boken här..
Jag fokuserar på hur man implementerar kunskapen i vardagen för att optimera seglingen.
Om du ej kan grunderna, föreslår jag att du slår upp ordet så jag slipper göra den utläggningen här.
Läs sluskens inlägg om du inte gillar mina.
Att jag skriver destillat istället för mångordigt beror på att jag gillar att vara på vattnet istället för framför datorn.
-Nu har jag kollat vädersidorna och drar ut.
Ha en skön dag!
Mvh Ulf Åström -
Jag förutsätter att den intresserade vindsurfaren läst om sjöbris, konvergens, divergens mm.
-Jag kan/vill inte skriva den boken här..
Jag fokuserar på hur man implementerar kunskapen i vardagen för att optimera seglingen.
Om du ej kan grunderna, föreslår jag att du slår upp ordet så jag slipper göra den utläggningen här.
Läs sluskens inlägg om du inte gillar mina.
Att jag skriver destillat istället för mångordigt beror på att jag gillar att vara på vattnet istället för framför datorn.
-Nu har jag kollat vädersidorna och drar ut.
Ha en skön dag!
Mvh Ulf Åström -
Det ligger mycket i det du säger..
-Somliga väljer vuvuzela och en enkel sport medan jag föredrar att lira gura, alt-/tenorsax och keyboard när jag inte vindsurfar.
Det är så skönt att man inte måste göra som alla andra. Min uppfattning är att kvalitet ofta ligger bakom en hög tröskel.:wink: -
Källor till allt jag skriver är förutom erfarenhet, >40 brädor jag köpt/låtit göra och ännu fler jag testat runt om i världen, mängder av seglingslitteratur, >20 år prenumeration av surfen och SURF mfl tidskrifter.
Tex hittar du en mycket bra artikel om corioliseffekten, twist mm. i segling nr 2/2008 sid 82 och framåt.
Bland det bästa med vår sport är att det finns så enormt mycket att lära.
Mvh Ulf. -
Källor till allt jag skriver är förutom erfarenhet, >40 brädor jag köpt/låtit göra och ännu fler jag testat runt om i världen. Mängder av seglingslitteratur. >20 år prenumeration av surfen och SURF mfl tidskrifter. Tex hittar du en mycket bra artikel om corioliseffekten, twist mm. i segling nr 2/2008 sid 82 och framåt.
Bland det bästa med vår sport är att det finns så enormt mycket att lära.
Mvh Ulf. -
Dine tanker om windsurf/ tow er som om jeg skulle skrevet selv. helt fantastisk
Hei!
-Kul att du ser sammanhangen Oddvar!
Seglar du med Kristian Olsen (NOR 110) och gänget i nordnorge? -
För optimal funktion hook up: sätt linorna utåt/nedåt från bommen. Främre fästet lite mer utåt. -Hook up funkar lika bra på sitt- som midjesele. -Krok ner medför nackdelen att midjeselen vill glida upp vid ikrokning med hög bom. -Vill du kolla kastfall med krok ner, kan du tex se speed crashes på You Tube. Vill du istället testa enkel/naturlig i-/urkrokning, bör du ge hook up 9h innan du utvärderar.
-Jag har kört på en säl och varit nära att köra in i en stor havssköldpaddda på G.C. men jag ar aldrig haft problem med kastfall.Det finns enormt många erfarenheter jag skulle vilja dela från alla år inom seglingen/vindsurfingen, men det finns ej tid till det, så jag tar upp några fragment här. Tex: lär dej allt om konvergens, divergens och sjöbris så vet du var och när du får mest vind under dagen. -Tex kan en ökande gradientvind återkomma efter att sjöbrisen avtagit.
En självklarhet jag påpekat i decennier: -kör big kit för TOW. -Detta ger fler timmar på småprylar. -Tack vare mycket TOW tidigare denna säsong höll fingrar, biceps och quads för >7h nyligen när jag fick en dag med 9 m2 i 10 m/s. -Det har hänt att jag kört 9h en bra kulingdag med 6 m2 i 14-16 m/s när otränade fått blåsor och gett upp efter ett par timmar.
Ett bra sätt att få TOW, är att ha två rel. jämnåriga barn och tillbringa vintrarna på Bahia Feliz G.C. där fru och barn har det bra vid Gran Canarias bästa poolområde medan jag seglar. Om ej traden når in kör man norrut till tex Pozo, Ketchup el. Vargas.
Du har lagstadgad rätt till föräldraledighet. Frun tar ledigt för ena barnet och jag för det andra tills de är 8 år gamla. -Utnyttja varenda garantidag till segling. -Ingen i familjen har klagat (min fru är friskisinstruktör och har kört friskis i Bahia, -barnen har älskat poolerna och gräsytorna runtom).Tänk till och du får ett fantastiskt liv. -Man behöver inte göra som alla andra. Hitta din egen lösning for TOW (time on water).
Mvh Ulf Åström -
Bra bild Masse.
För optimal funktion hook up: sätt linorna utåt/nedåt från bommen. Främre fästet lite mer utåt. -Hook up funkar lika bra på sitt- som midjesele. -Krok ner medför nackdelen att midjeselen vill glida upp vid ikrokning med hög bom. -Vill du kolla kastfall med krok ner, kan du tex se speed crashes på You Tube. Vill du istället testa enkel/naturlig i-/urkrokning, bör du ge hook up 9h innan du utvärderar.
-Jag har kört på en säl och varit nära att köra in i en stor havssköldpaddda på G.C. men jag ar aldrig haft problem med kastfall.Det finns enormt många erfarenheter jag skulle vilja dela från alla år inom seglingen/vindsurfingen, men det finns ej tid till det, så jag tar upp några fragment här. Tex: lär dej allt om konvergens, divergens och sjöbris så vet du var och när du får mest vind under dagen. -Tex kan en ökande gradientvind återkomma efter att sjöbrisen avtagit.
En självklarhet jag påpekat i decennier: -kör big kit för TOW. -Detta ger fler timmar på småprylar. -Tack vare mycket TOW tidigare denna säsong höll fingrar, biceps och quads för >7h nyligen när jag fick en dag med 9 m2 i 10 m/s. -Det har hänt att jag kört 9h en bra kulingdag med 6 m2 i 14-16 m/s när otränade fått blåsor och gett upp efter ett par timmar.
Ett bra sätt att få TOW, är att ha två rel. jämnåriga barn och tillbringa vintrarna på Bahia Feliz G.C. där fru och barn har det bra vid Gran Canarias bästa poolområde medan jag seglar. Om ej traden når in kör man norrut till tex Pozo, Ketchup el. Vargas.
Du har lagstadgad rätt till föräldraledighet. Frun tar ledigt för ena barnet och jag för det andra tills de är 8 år gamla. -Utnyttja varenda garantidag till segling. -Ingen i familjen har klagat (min fru är friskisinstruktör och har kört friskis i Bahia, -barnen har älskat poolerna och gräsytorna runtom).Tänk till och du får ett fantastiskt liv. -Man behöver inte göra som alla andra. Hitta din egen lösning for TOW (time on water).
Mvh Ulf Åström -
Bara döda fiskar flyter med strömmen. -Jag gör aldrig en variant bara för att “alla andra gör den”.
Jag,Josh Stone, Roddy Lewis mfl kör hook up trots att de flesta kör krok ner. -Har du någonsin tänkt igenom fördelarna med hook up: -du får helt naturlig urkrokning inför slag, gipp mm. -Du slipper ofrivillig ikrokning. -När du, från lägre tyngdpunkt (vid utgång ur slag, gipp mm)rör dej bakåt utåt mot railen och sträcker på kroppen, får du helt naturlig ikrokning, utan extra kroppsrörelse.1 sek.= 10-20 m i planing. -Om du tänker igenom hand- och fotarbete in i minsta detalj innan du automatiserar dina manövrar får du maximal fart i och ur gipp mm. -Hjärnforskare säger “use it or loose it”. -En kille som använder hjärnan är Stefan Holm, som inte bara vunnit “på spåret”, han har även vunnit OS-guld i höjdhopp trots att han bara är 181 cm kort. Din utvecklingspotential är mycket större när du involverar hjärnan maximalt. Robin Söderlings vinst mot Federer var helt klart en hjärnornas kamp. Under mina 44 år inom segling/vindsurf kan jag konstatera att de som slarvar med de mentala förberedelserna inför ett surfpass eller en tävling utvecklas mycket sämre än de som har full koll på trim och den myriad av variabler som vindsurfingen erbjuder.
Mvh Ulf -
Bara döda fiskar flyter med strömmen. -Jag gör aldrig en variant bara för att “alla andra gör den”.
Jag,Josh Stone, Roddy Lewis mfl kör hook up trots att de flesta kör krok ner. -Har du någonsin tänkt igenom fördelarna med hook up: -du får helt naturlig urkrokning inför slag, gipp mm. -Du slipper ofrivillig ikrokning. -När du, från lägre tyngdpunkt (vid utgång ur slag, gipp mm)rör dej bakåt utåt mot railen och sträcker på kroppen, får du helt naturlig ikrokning, utan extra kroppsrörelse.1 sek.= 10-20 m i planing. -Om du tänker igenom hand- och fotarbete in i minsta detalj innan du automatiserar dina manövrar får du maximal fart i och ur gipp mm. -Hjärnforskare säger “use it or loose it”. -En kille som använder hjärnan är Stefan Holm, som inte bara vunnit “på spåret”, han har även vunnit OS-guld i höjdhopp trots att han bara är 181 cm kort. Din utvecklingspotential är mycket större när du involverar hjärnan maximalt. Robin Söderlings vinst mot Federer var helt klart en hjärnornas kamp. Under mina 44 år inom segling/vindsurf kan jag konstatera att de som slarvar med de mentala förberedelserna inför ett surfpass eller en tävling utvecklas mycket sämre än de som har full koll på trim och den myriad av variabler som vindsurfingen erbjuder.
Mvh Ulf -
Am. cup visade med BMW ORACLE´s vinge att optimal tvist är helt utslagsgivande för överlägsen fart och koll.
Kunskapen gör att du vet om du trimmat rätt.
Två vanliga problen på slör:
1) Du har för lite tvist så segeltoppen trycker ner nosen.
2) Du har mastfoten för långt fram och får samma problem.
-Ju mer kunskap du har, desto lättare är det i dessa exempel att veta om du tex. ska dra mer nedhal el. om du ska flytta bak mastfoten en aning. -Självklart finns det många fler variabler att justera i samma exempel ( tex bomhöjd, stroppar, fena osv ), men det sköna med kunskap och TOW är att vindsurfingen blir mindre tro och mer vetande, även om en bra dag är en närmast andlig upplevelse.
För att trimma optimal tvist är det bra att känna till följande fakta:
-Kallare vatten kräver mer tvist:
Under våren när kall (hög densitet) trögrörlig luft ligger nere på den kalla vattenytan, krävs mer tvist än under sensommaren.
-Ju mindre segel, desto mer tvist krävs generellt:
-På kryss krävs 7-9 graders tvist, halvvind kräver 16-22 graders tvist och slör 26-38 graders tvist enl. följande variabler:
-När fartvinden ( FV) är 0,7x sanna vinden (SV) är tvistbehovet (TB) störst. Det betyder att små segel kräver mer tvist än större segel generellt. Dvs. ju mer vind desto mer tvist.
Om FV-faktorn är mindre än eller >0,7 minskar TB. -Kör du ett litet segel i chop och 50 knop SV är ofta FV 35 knop, dvs FV-faktor 0,7.
-Större segel i plattare vattenkör du ofta med FV-faktor 1,5 (tex 24 knop i 16 knops vind).
Mao: med litet segel kör du ofta långsammare än SV. Med stort segel kör du ofta fortare än SV. -Eftersom FV är kostant öve hela segelplanet, men SV är starkare i segeltoppen blir skenbara vindens (SKV) anfallsvinkel större i segeltoppen (skapar TB). Med större FV-faktor (>0,7) minskar skillnaden (TB).
Mvh Ulf Åström
-
Am. cup visade med BMW ORACLE´s vinge att optimal tvist är helt utslagsgivande för överlägsen fart och koll.
Kunskapen gör att du vet om du trimmat rätt.
Två vanliga problen på slör:
1) Du har för lite tvist så segeltoppen trycker ner nosen.
2) Du har mastfoten för långt fram och får samma problem.
-Ju mer kunskap du har, desto lättare är det i dessa exempel att veta om du tex. ska dra mer nedhal el. om du ska flytta bak mastfoten en aning. -Självklart finns det många fler variabler att justera i samma exempel ( tex bomhöjd, stroppar, fena osv ), men det sköna med kunskap och TOW är att vindsurfingen blir mindre tro och mer vetande, även om en bra dag är en närmast andlig upplevelse.För att trimma optimal tvist är det bra att känna till följande fakta:
-Kallare vatten kräver mer tvist:
Under våren när kall (hög densitet) trögrörlig luft ligger nere på den kalla vattenytan, krävs mer tvist än under sensommaren.
-Ju mindre segel, desto mer tvist krävs generellt:
-På kryss krävs 7-9 graders tvist, halvvind kräver 16-22 graders tvist och slör 26-38 graders tvist enl. följande variabler:
-När fartvinden ( FV) är 0,7x sanna vinden (SV) är tvistbehovet (TB) störst. Det betyder att små segel kräver mer tvist än större segel generellt. Dvs. ju mer vind desto mer tvist.
Om FV-faktorn är mindre än eller >0,7 minskar TB. -Kör du ett litet segel i chop och 50 knop SV är ofta FV 35 knop, dvs FV-faktor 0,7.
-Större segel i plattare vattenkör du ofta med FV-faktor 1,5 (tex 24 knop i 16 knops vind).
Mao: med litet segel kör du ofta långsammare än SV. Med stort segel kör du ofta fortare än SV. -Eftersom FV är kostant öve hela segelplanet, men SV är starkare i segeltoppen blir skenbara vindens (SKV) anfallsvinkel större i segeltoppen (skapar TB). Med större FV-faktor (>0,7) minskar skillnaden (TB).Mvh Ulf Åström