Forumsvar skapade

Sida 2 av 3
  • ulfast

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 18:13 som svar på: Segel fråga

    Det är öppet i Ursviksfjärden nu..
    -Ulf

  • ulfast

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 18:06 som svar på: Bli bättre seglare..

    En annan viktig aspekt på höjdtagning är när du kör rakt mot strömriktningen. -Går du några grader högre, trycks du åt lovart av strömmen och vinner enorm höjd, medan den som går några grader lägre förlorar sjukt mycket höjd…

    Mvh Ulf Å

  • ulfast

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 18:00 som svar på: Bli bättre seglare..

    Inom FW är det många varialer man måste ha i ryggmärgen, men att slå till styrb. strax före by eller gippa till babord i by (de gånger övr. varialer ej tar överhanden) ingår i den kunskapsbas alla bra seglare bör känna till. (Självklart slår man ej i onödan i hög fart).

    Det underbara med vindsurfing är att det finns så enormt mycket att utveckla!

    Förhärskande SV frånlands vid norrlandskusten med mycket kraftiga vindvrid i byarna, gör stor skillnad för den som utnyttjar byarna, kontra den som inte bryr sig.

    En annan viktig aspekt på höjdtagning är när du kör rakt mot strömriktningen på ena kryssbogen. -Går du några grader högre, trycks du åt lovart av strömmen och vinner enorm höjd, medan den som satsar på fart och går lägre förlorar sjukt mycket höjd…

    Friåkare: om du tappar planing i ett stort hål: kör babord. Slå strax innan nästa by till styrbord, så vinner du mer höjd än du tror. Vem vill inte kunna ligga på 100-110 graders slör styrbord i by utan att tappa höjd. Vridet kan faktiskt vara 10-20 grader här uppe. Även på riktig speedslör runt 130 grader förlorar du förvånansvärt lite höjd och du får rel. liten kontrollförlust i chop pga vridet.

    Ha det bra!
    Ulf Åström

  • ulfast

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 17:03 som svar på: Segel fråga

    Hej Petter!
    Ju större segel, byigare vind, tyngre du är, desto viktigare med profilstabilt segel.
    Jag köper alltid profilstabila racesegel i de större storlekarna, eftersom jag gillar långa pass i hög fart utan riggbrottning. Jag kan hålla större segel, vilket gör att jag slipper parkera i hålen.
    Om du vill kan jag visa dej hur du trimmar bräda/rigg för tidigast möjliga planing nästa gång du kommer till segelsällskapet och kör.
    Du kan även söka här uppe till höger på tips jag tidigare gett frerok angående pumpning mm.
    Vi ses på vattnet!
    Mvh Ulf

  • ulfast

    Medlem
    27 april, 2010 vid 10:50 som svar på: Bli bättre seglare..

    Jag är tillåtande och accepterar att Are/Mahi har vansinningt kul med tobak och förbjudna preparat, jag väljer att ha kul på vattnet istället.

    Devisen: “kasta inte pärlor för svin” eller som Stenmark sa: “he löns in´t förklar för dem som in´t förstå” kommer i mina tankar men jag lägger ej mer tid på detta.

    Det är min kunskap/TOW som gör att jag vunnit över finska eliten och 57 av 60 tävlingar jag ställt upp i nationellt. Men viktigast av allt är att jag nu, när jag friåker, kan njuta så enormt av alla inslipade manövrar mm.

    Jag har sett så många sluta vindsurfa pga för lite TOW/kunskap. Tex. tror den som senare slutar, att för litet kit är bra. Andra har bara stort kit och får aldrig kicken av kuling/storm.

    Den som aldrig söker kunskap/bättre segling hittar sällan de sköna hoppramper som uppstår (likt River-Gorge) när strömmen från en älvsmynning möter jämn vind och vågor från havet, -en bonuseffekt är att du kan köra rel. liten bräda i “konstant slör”.

    Jag håller med om att det i FW är många varialer man måste ha i ryggmärgen, men att slå till styrb. strax före by eller gippa till babord i by (de gånger övr. varialer ej tar överhanden) ingår i den kunskapsbas alla bra seglare bör känna till. (Självklart slår man ej i onödan i hög fart)
    Det underbara med segling/vindsurfing är att det finns så enormt mycket att utveckla!

    Förhärskande SV frånlands vid norrlandskusten med mycket kraftiga vindvrid i byarna, gör stor skillnad för den som utnyttjar byarna, kontra den som inte bryr sig.

    Friåkare: om du tappar planing i ett stort hål: kör babord. Slå strax innan nästa by till styrbord, så vinner du mer höjd än du tror. Vem vill inte kunna ligga på 100-110 graders slör styrbord i by utan att tappa höjd. Vridet kan faktiskt vara 10-20 grader här uppe. Även på riktig speedslör runt 130 grader förlorar du förvånansvärt lite höjd och du får rel. liten kontrollförlust i chop pga vridet.

    Ha det bra!
    Ulf Åström

  • ulfast

    Medlem
    25 april, 2010 vid 18:32 som svar på: Red Marlin, lite info om den?

    Kul läsning, man blir nostalgisk..
    Jag omsatte massor av brädor på 80-talet, -lärorikt.
    Jag hade bla Red Marlin och 007 som var 244×55 cm.
    Det var tider dé.

  • ulfast

    Medlem
    23 februari, 2010 vid 20:28 som svar på: Vad tycker ni om trenden?

    Glader:
    Martin van Meurs/Benke har helt rätt. -Benke får gärna kommentera vidare, jag gör ett bidrag nu:
    Det är inte ovanligt att man ser någon stå rakt upp, underriggad med för stor anfallsvinkel. När man är van att köra med fullt tryck, lär man sig känna om man har för liten anfallsvinkel (brädan suger fast en aning). Med för stor anfallsvinkel får du dålig kontroll. Du reglerar anfallsvinkeln genom att du väljer ett trim som passar dej personligen (rätt bomhöjd,fenstorlek och rake, placering av:hänglinor;fotstroppar och mastfot, samt segeltrim mm.) -När jag hittat skön balans gör jag små markeringar på brädor, segel och bommar, -speciellt på småprylar som sällan används. -Är du ambitiös kan du göra anteckningar om erfarenheter från olika förhållanden (grov sjö,chop osv) med alla olika kombos, så du slipper gå upp på land och trimma om när det äntligen blåser för småprylar.

    Till ämnet: inom utförsåkningen var det ett tag också populärt med extremt korta skidor. -Det gick så långt (kort) att det inte länge fanns tillräckligt långa damskidor för en av tjejerna i absoluta världseliten, så hon fick köra på längre herrskidor för att fortsätta vinna. Om historiken är en indikator för framtiden kommer vi att få se färre 222cm-brädor och fler längre brädor i framtiden. Lite mer längd ger pitchstabilitet pga längre flat och flackare scoop (nos).
    På mina längre brädor händer det att jag planar genom/ut ur slag, vilket jag aldrig sett någon göra på 222cm-bräda, som tvärstannar. I backwind jibe är skillnaden också stor. Jag planar genom/ut ur mina duckgippar från 5 m/s tack vare mastfot relativt långt fram och mina Simmer racesegel med rel. litet underlik som jag slipper få i ansiktet. Jag är långt ifrån lika extrem som Bonairekillarna, men segelsnurrar/lättvindsfreestyle är också mycket kul på mina största brädor, eftersom jag kan stå runt mastfoten utan att nosen sjunker. New School freestyle är däremot så extrem att jag skulle behöva hyra Anna Skipper ett år i någon svältdrabbad del av världen, för att därefter försöka få tjänstledigt minst 2 månader/vinter för att hålla mig ajour på tex G.C.
    Att köra in tex upwind 360/flip 360 på hemmaplan med stor bräda, sedan mindre brädor, kompletterat med sport- och påsklovsresor till G.C. är både lätt och kul!

    Jag skippar både Anna och New School freestyle för att istället hålla igång den repertoar jag kört in. (Jag svälter inte bort decennier av styrkepass för att passa in i New School-formatet). No-handed flaka lockar men får vara. -Precis som Maui`s glassy waves lockade på 80-talet. Beskyll mej gärna för att vara realist, -det köper jag gärna för att min segling ska funka även på hemmaplan. -Mitt upplägg gör att jag orkar långa pass de få gånger det blåser riktigt mycket här hemma. Det är fortfarande så att jag oftast seglar dubbelt så långa pass som mina kompisar.

    Jag är uppvuxen på havet och vill tillbringa så mycket tid som möjligt där. (Seglar kölbåt med fru och barn om det blåser för lite för mina formulabrädor)
    Eftersom jag bor vid öppen kust med lång fetch från Finland, älskar jag den typ av segling Robby Naish bjuder på i Extreme Velocity ctd. (-Bra vind men inte lika stort på G.C.) Normalt är varken vind eller vågor i närheten av Robbys här hemma, men hur kul är det inte att köra sitt för dagen snabbaste kit, med 100% fokus i grov sjö!
    Plattvatten är också kul. -Vi har en flera hundra meter lång vågbrytare vid lotsstationen, som ger plattvatten i jämn pålandsvind.
    I klubben (USS) har vi ett par stora kölbåtar (54-60 fot) som brukar köras i Gotland runt. Riktigt kul är att ställa upp med formula i klubbens kölbåtstävlingar (David/Goliat). Jämfört med kölbåtarna har jag bättre VMG kryss i >5 m/s (i hålen). Senaste rejset i höstas, hade vi 5-7m/s och jag lät båtarna starta före mej, så jag fick köra upp genom hela fältet på kryssen. Jag hade klart bättre VMG. När jag kommer iland får jag alltid en massa lustiga frågor från publiken. Några av de yngre seglarna har blivit intesserade av windsurfing när de sett vilken höjd och fart formulan ger.

    -Det har varit kul att dela tankar med er här på forumet nu när det snöat så fruktansvärt att issurfern är “lagd på is”.

    Slutord: Varför väljs långsmalare brädor (guns är en gammal benämning) i Jaws? Varför körde AA 49,09 knop (500m) med 37cm smal bräda?
    Svar: För kontroll.
    Varför gjordes Apollo längre än 222cm?
    Svar: För tidigast möjliga planing.
    Varför har det gjorts extremt korta/breda formulabrädor?
    Svar: Under en tävling ska en enda bräda funka från 7-30 knops vind, trots att det finns betydligt snabbare brädor i 10-15m/s.

    Ha det bra!
    -Ulf

  • ulfast

    Medlem
    21 februari, 2010 vid 19:26 som svar på: Vad tycker ni om trenden?

    Hej Magnus!
    Jag vill segla mycket och kör mina gamla formulabrädor (som inte hör till de kortaste modellerna) väldigt ofta när HS inte kommer loss. I mitt tycke passar 10m2 bättre på en längre formula än på HS för tidig planing, höjd mm. -Men smaken är som baken. Huvudsaken är att man har kul!
    Mvh Ulf

  • ulfast

    Medlem
    21 februari, 2010 vid 18:57 som svar på: Vad tycker ni om trenden?

    Kinetic: -Självklart har jag nyare segel än Vx.. -Massor!
    Att jag har kvar de små Vx-storlekarna beror på att jag köpte backup (reservsegel) av samma storlet, för att jag tyckte just den årsmodellen var extemt bra. En annan anledning till att de små storlekarna finns kvar är att jag hyr kit utomlands och här hemma är det huvudsakligen de större seglen som gäller för fullt tryck. Ditt MkIV är en äldre generation än mina Vx som har en helt annan skärning.
    -Jag tyckte jag beskrev skillnaden i twist, djupare profil och möjligheten att justera uthalet i vindhål och djupa slörar för bättre bottendrag med nya segel i post 21!
    När jag issurfar kör jag mest 4,9 / 4,4 / 3,4 .. -aldrig 6,8 / 6,0!
    Issurfern är så extremt lättdriven (>3x vindhastigheten) att större segel bara ger friktion (motstånd). -Ganska häftig känsla då det i full fart är meningslöst att försöka rotera seglet i gippen.. -backwind jibe är ett betydligt bättre alternativ (förutsatt att man ej wobblar brädan) när man kör så mycket fortare än vinden. Carv 360 blir löjligt enkel eftersom man har förlig skenbar vind genom hela manövern.

    PGVirtual: Kul att du gillar ämnet! -Om du läste Windsurfing Aug.2009 såg du att John Ingebritsen 95kg (en rutinerad kille) hade Exocet Warp S 145 PRO (250x85cm) som testfavorit “it planed almost as soon as a formula board” 9m2 passar perfekt till den brädan! -Kanske nå´t för dej? (-Lägg den i skugga soliga högsommardagar) -När det gäller trim anser jag att vissa extremt korta brädor kräver mastfot rel. långt bak vilket i vindhål och grov sjö/chop kan ge lovtendens (speciellt om brädan är bred ofo (i häcken)) för den som ej har tillräcklig tid på vattnet.
    Om vi tittar på AC båtarna så är de ej gjorda för storm i södra oceanen, men de är vansinnigt snabba i lätt vind (3x vindhastigheten). Inom FW ska en bräda klara 7-30 knops vind. -Då krävs kort nos (så den ej blåser upp i 10-15m/s, då “normala seglare” väljer en mindre bräda för skönare segling och bättre fart) Om du nöjer dej med 9m2 utan att köra mycket överriggad och dessutom ska glida en hel del utan att plana behöver du knappast de absolut kortaste modellerna. Lycka till PGV!
    Mvh Ulf

  • ulfast

    Medlem
    20 februari, 2010 vid 21:34 som svar på: Vad tycker ni om trenden?

    Härligt getwet, du förstår precis. Samma känsla som när man står och snackar med någon erfaren seglare på G.C. -Skönt att budskapet når fram!
    Sorry Davven, jag vill inte dissa din HS, som tar bättre höjd än många andra brädor! -Min kompis på HS/Tushingham 7,6 är en mycket duktig seglare som bott i England och kört mycket med Peter Hart mfl. -Eftersom han är lättare än jag och hypen var extrem innan HS kom ut på marknaden, hade han högt ställda förväntningar på HS. -Men eftersom jag nästan alltid kör formula i 4-8 m/s var skillnaden i tidig planing mot HS ganska stor. Just 5-6 m/s är en väldigt vanlig vindstyrka hos oss. -Davven, njut av din HS, det finns många som säger att de gillar den.

    Jag håller med dej Ola, -iS 101 är kanske den bästa iS-brädan och de mindre är ju långsmalare, så det känns fel att kalla dem paddor. -Men om man tar en äldre iS runt 222×80 och kör carv 360 bör man nog vara i West Kirby eller på plattvattnet mellan bryt, om man inte accepterar att stå still och trycka sig ur backvinden på slutet av manövern. Å andra sidan finns det knappast någon bräda historiskt som med stort segel i lättvind, snabbt kommit runt i en carving 360, som är en idealisk manöver på kort bräda med rel. kort flat. -Håller även men om att det är kul att köra planande manövrar (en av mina favoriter är backwind jibe som kräver lite längre bräda om man inte vill kliva över masten) på effektiva brädor som planar tidigt och gör att man får köra sina moves ofta även här hemma.

    Safesurfer: -Jag körde Björns segel på G.C. och blev förälskad i den enorma stabiliteten med 7 cams. Jag har kvar ett 6,8 och ett 6,0.
    Vx är för stabilt/flackt för att fila med uthalet under gång. Man kör i princip alltid neutralt uthal. Jag brukar köra det på min speed 45 med bra fart och full koll i 16 m/s. Beroende på vilken slalom jag kör, planar det från 8-10 m/s och är kul från 10-12m/s. På dagens segel har du mer twist och kan släppa på uthalet i djupa slörar eller vindhål för bättre bottendrag. Vx hade rel. tjock monofilm och maststrumpa samt hållbara cams. Om du hittar ett högprestandasegel idag som ej går sönder (pga tex utstickande akterlik som kan slå mot stenar i strandbrytet, eller sprucken maststrumpa, monofilm, latta, camber) så kommer det nog också att ge dej prestanda i många år. Jag har ej kört Vx mot evo, men det vore intressant, speciellt i pålandsvind. -I byig frånlandsvind är justerbart uthal en klar fördel. Jag gillar enkelhet och har en speciell bom för Vx som har mycket snabbriggat uthal utan öljett. Jag har satt på extra “microbattens” och mylartejp i toppen för att få monofilmen att hålla extra länge.
    Dags att gå ner till familjen..
    Ha de!
    -Ulf

  • ulfast

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 13:38 som svar på: Vad tycker ni om trenden?

    Tjena Jester!
    Jag vill inte dissa HS, men jag tycker den hade små svagheter i tidig planing, fart genom/ur gipp och v-max. Jag har aldrig varit någon fan av kompromisser, jag har hellre flera specialiserade brädor.
    Jag tror du har gjort ett mycket bra val Jester!
    Både Warp 71 och CA 53 har rel. lång flat och är precis som du säger ett steg bort från trendens vändpunkt. Du bör få mycket skön segling på ditt val Jester!
    Get Wet är inne på vad jag menar med denna tråd, när han skriver att vissa av Rick Naish´s shapes var för korta för 120-130 graders slör i chop, där Green´s shapes har bättre släpp. Man måste få gå för långt i en tend för att definiera gränssnittet för när en bra ide blir mindre bra. Tex gjorde SB 125cm breda protos..
    Trots att slalomföreskrifterna möjliggör 85cm, nöjer sig vissa producenter med runt 82cm på sina största slalommodeller, för fart och full koll.
    Jag har en känsla av att AA inte var helt nöjd med SB´s bredare brädor när han övergick till JP.
    Det är kanske lättare att prata om förra trendens vändpunkt (när det gjordes en “tandpetare” på 280x52cm) men det är i mitt tycke långt ifrån lika intressant.
    För oss som kört >30 år är det kul att se mycket erfarna seglare som tex Andrew Duff (>60 år) köra fortare än de flesta svenskar (han kör också CA). Duffy impar speciellt när man tänker på att han är rel. lätt. -OK Sandy Point är extremt bra..
    Oj vad man längtar till säsongsstart!
    Ha de.
    -Ulf

  • ulfast

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 21:50 som svar på: Vad tycker ni om trenden?

    Hej Anders!
    Jag hoppas du inte försöker raljera, -jag har inte för avsikt att gå i polemik med dej. -Den här tråden skrevs med glimten i ögat. -Läs mina inlägg lugnt och eftertänksamt så förstår du nog vad jag menar.
    I Pozo brukar jag hyra brädor av Jonas (Cutre shop) eftersom jag väger 85 kg och det oftast blåser runt 35 knop när jag är där, är det vågbrädor runt 85 liter och 5 m2 som gäller, -driv inte med mej är du snäll Anders! Ingen är betjänt av ett otrevligt tonläge.
    Christian Olsen (NOR 110) bodde hos mej och vi körde formula tillsammans ett par veckor innan VM i Leba Polen. Han körde 32,8 knop med sin SB 158 och 11m2. Du har helt rätt Anders. Självklart kan du hitta plattvatten och köra fort när du rider fenan på en mycket kort bräda. Men Anders.. -ta en titt på reklamsnuttar med de allra kortaste brädorna och fundera lite på varför man 9 ggr av 10 klipper vid segelplippen.. -Nu pratar jag inte smala speedbrädor. När jag ska köra in till startplatsen med mina 45cm och 38cm smala speedbrädor har det hänt att jag nästan kört upp på land för att jag skotat ut lite väl sent och brädan fortsatt plana likt en vattenskida när du släppt linan..
    Ha det bra Anders!
    Mvh Ulf

  • ulfast

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 20:20 som svar på: Vad tycker ni om trenden?

    Förlåt mej!
    Jag var inte tydlig. Jag brukar köra Vargas, Pozo, Bahia, Aguila, Hurgada, El Gouna, Rhodos, Apelviken osv.
    Som alla vet körde Chris Lockwood 43,5 knop v-max 28/9 2009 på Carbon Art speed 44 (som ej är en padda enl. min definition) med 7,8 m2 !!
    -Fantastisk prestation!!
    Som jag ser det, producerar tex JP och Exocet inte några paddor (dvs för korta brädor (runt 222cm) som har en tendens att bromsa i segelflippen, istället för att behålla full fart ut ur gippen).
    Jag märker att jag är ett par år för tidigt ute med den här tråden.
    Jag återkommer.
    Mvh Ulf Åström

  • ulfast

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 11:33 som svar på: När började ni andra windsurfa?

    Putte.
    Köp en rymlig vinterdräkt.
    När den börjar ta in vatten, kör du den som vår-/höstdräkt och köper en ny rymlig vinterdräkt. -Då gör det inget att den “krymper” eller din “muskelvolym” expanderar (-ett inte helt ovanligt fenomen..)
    En för tight dräkt som stryper blodflödet är inte kul, speciellt ej när samtidigt kyla gör att kroppen ej vill skicka blod ut i extremiteterna.
    När dräkten tar in ännu mer vatten kan man klippa av den vid biceps, så har man en dräkt för svensk sommar, förutom högsommardagarna då man kör formula i shorts.
    Mvh Ulf Åström

  • ulfast

    Medlem
    16 februari, 2010 vid 20:02 som svar på: När började ni andra windsurfa?

    På 70-talet fanns en fantastisk tävling som hette 70-iaden (en rikstäckande tävling för ungdomar upp till 15 år och de flesta idrotter). Inom seglingen (optimistjolle) sponsrades vi av idrottsförbundet som betalade våra resor (inkl. frakt jolle mm). Även MER för god att kolsyra var med och sponsrade. Efter att ha vunnit distriktsmästerskapen och regionsmästerskapen gick jag vidare till riksmästerskapen (ett år i Halmstad, ett annat år i Båstad och det tredje året jag körde riksfinal var i Vättern).
    Efter att ha kört OK-jolle övergick jag till vindsurfing, där jag köpte i princip alla brädtyper som gick få tag på (inkl customs av Mikael Delfs och Ulf Larsson). De brädor jag ej köpte testade jag i POZO (Cutre ) ,Vargas, Bahia Feliz och Dunkerbeckcentret (-kul att träffa Eugene och Björn. Ännu mer lärorikt var att segla med Björn och få köra Björns kit). Jag har seglat Torbole, Hurghada, EL Gouna, Rhodos mm. (Självklart en massa somrar i Apelviken boende i bla Uffes små stugor).
    Trots >30 år vindsurfing tycker jag att jag aldrig har haft det så bra som nu, med allt jag behöver från formula till min lilla 38 cm custom speed.
    När man testat och kört igenom alla trender ( no-nose, flapper osv)
    vet man till slut vad man vill ha och inser att TOW och inkört material/ utprovat trim (VANA) ger fart! -Backwind jibes mm är också skönast när jag kört in mej på brädan och dess mastfotsplacering mm.
    Skönt att ej ha en sponsor som “tvingar” en att säga att årets modell är mycket bättre än fjolårets..
    Ses på is och vatten!
    Mvh Ulf Åström

Sida 2 av 3
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums ulfast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.