ulfast
Forumsvar skapade
-
frerok;555625 wrote:Att komma igång i lätta vindar är verkligen en övningsgrej. Jag har testat med stora kraftiga pumpningar och det funkar ju men tar otroligt mycket på krafterna, så den late lär sig genvägar! Jag kör med en alternativ teknik där jag fokuserar på att pumpa brädan/fenan istället, -mycket lättare. Jag håller brädan vinklad lite åt lä, skotar in och hoppar/gungar brädan upp och ner så fenan flexar och driver framåt. Med seglet gör jag endast små inskotningar/pumpningar samtidigt med tryckökningen på fenan och det räcker för att driva upp i planing. 🙂
Javisst, teknikerna kommer med TOW. -Igår passade jag på att ta höjd under förmiddagen mellan Gåsören och Skötgönnan i mycket grov sjö, som jag sedan “vågred” (underbart!) under eftermiddagen när det avtog. Trots för lite sann vind kunde jag använda vågorna upp i planing och tack vare ökad SKV (skenbar vind) pga fartvinden kunde jag köra långa repor mellan halvvind och slör på vågorna. -Det blåste inte mycket efter avtagandet, ändå hade jag bra fart och kul på vågor och SKV!
FW ger mej dubbel TOW, utan att ta tid från småprylarna ( slalombrädor, speedbrädor mm). Blåser det småprylar kör jag smått!
Jag såg vindsurfarna i tv4 sport ikväll, -programmet visar hur sällan det blåser mycket hos oss.. och hur kallt det är de få ggr hård vind (ofta byig) snabbt drar förbi (när man jobbar en mörk höstdag). Så jag är mycket glad över att få segla istället för att vänta på vind, som jag gjorde under slutet av 80-talet och större delen av 90-talet. Kvällens film påminde om vansinnet (tex killen med 3/2 mm dräkt i kyla och hagel), man brukar säga att visdom kommer med åren..
Prognos: tisd no 7-11, onsd no 7-11, torsd n 7-11 och fred nord 10-14 m/s kan det bli bättre! Vind vågor och semester!
Ha det bra på vattnet!
Hälsningar Ulf -
frerok;554587 wrote:Hej Ulf,
Jo jag tackar för tipsen, det handlar mycket om att ta det lugnare som sagt.. Det funkar bättre och bättre för varje gång och jag imponeras över hur ruggigt effektiva formulaprylar är – vilken prestanda! Oftast planar jag igång med endast en eller två pumptag om jag vinklar brädan litet åt lä och skotar in, viktigt att hålla balansen också så att brädan håller kursen man tänkt sig – träning ger färdighet.. Jag har labbat lite med nedhalet också, senast med “originalinställningar” med min NP-förlängare och drog ner enl. instruktion och då fick jag en ny känsla (och ny tryckpunkt). Riggen hanterar vindbyar helt fantastiskt nu men ser verkligen konstigt ut på land. 😉
Mvh FredrikKul att du njuter formulans enorma prestanda Fredrik!
Jag tycker den ger fantastisk TOW (jag körde 7h igår i 4-7 m/s sjöbris), idag har jag drygt 29 grader på termometern och sjöbrisen har precis dragit igång, -just another day in paradise.. jag tar på mina shorts och sticker ut på vattnet, där jag är snabbare än klubbens största/snabbaste “Gotland runt-båtar” på 16-17m med 8 mans besättning. -Härlig David/Goliat-känsla! (-Båser det mer än 6 m/s har jag även bättre VMG kryss) -Vanliga segelbåtar runt 10 m är chanslösa, jag körde 2 varv på en kryss/läns-bana i 7 m/s medan de körde 1 varv. -Att ligga på svallet och vågrida efter 6 ton tunga motorbåtar är också kul.
Nu drar jag ut, får se vilka som är ute idag..
Ha det riktigt bra!
Hälsningar Ulf -
[ Jag var ut igår, för första gången med mitt nyinköpta Formula-kitt (SB147 & RS5 11,6). Det blåste 3-5m/s och jag kunde inte komma på hur man pumpar med detta enorma segel. Hur gör ni?
/FredrikFår du fart i ditt formulakit Fredrik?
Det vore kul att höra om du gör framsteg!
Mvh Ulf -
Hej Fredrik!
Vi har träffats när du hälsade på i Skelleftebukten.
Kul att du skaffat FW-Kit.
Förra säsongen blåste det rel. lite och jag körde mycket med min Starb. Formula. -Några tips:
Tänk på att frekvensen ej är lika hög, som på ett litet vågsegel, när du pumpar 11,6 -och se till att stå tillräckligt långt bak så du ej skapar onödig bogvåg.
Som du märker kan du belasta fenan mycket mer och i mycket lägre hastighet på FW.
Prova mastfot längre fram om du ej kommer igång i 4 m/s.
Pumpa på slör och gärna på våg/chop (som på ditt lilla kit).
Häng i riggen och se till att lovartskanten är högre än läkanten när du kliver i straps, så du rider fenan med effektivt lyft!
På slör/läns kan du släppa på uthalet.
Ska du ligga och dra på halvvind behöver du ej lika mycket buk.
När du höjdar är det bra att dra ännu mer i uthalet.
Helt flackt trim kan göra att seglet dör och ej planar lika tidigt.
Som sagt tajma pumpfrekvensen (ta det lugnt) och känn hur skönt det är att kunna belasta fenan (utan wash out) när du pumpar!
Ska du till Skellefteå en blåsig dag med sköna vågor kan du även lasta FW, så kör vi aftersurf med FW i dyningarna när det avtar fram mot kvällen.
Välkommen!
Hälsningar Ulf