Forumsvar skapade

Sida 3 av 5
  • vasa

    Medlem
    1 mars, 2007 vid 15:02 som svar på: starboard 159 el 158

    Ulf varför inte köpa min sb147 busbilligt :laugh:

    M.v.h. Rune

  • vasa

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 18:30 som svar på: Mera fensnack

    😀 Lite annat jag hittade på http://www.finco.com.au/ ”Stiffness… A property frequently overlooked , stiffness is the most important after foil shape. Two fins of identical shape but different flex characteristics will effect the performance of a board in the following way. A fin that is too stiff will give the board a rough ride and in choppy water will overpower more quickly. It will be more prone to spinout and will give little warning of impending disaster. A fin with too much flex will handle the chop well but will be hard to get on to the plane and will have a lower top end speed. Ideally the fin should be stiff in the base and be flexible in the tip.”

    M.v.h. Rune

  • vasa

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 18:19 som svar på: Mera fensnack

    Titta på denna länk http://www.smartfins.nl/page10.html

  • vasa

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 09:42 som svar på: Radio City 107,3 Göteborg-Skagern

    du får väll dra ihop en just film från någon av följebåtarna :laugh:

    M.v.h. Rune

  • vasa

    Medlem
    14 februari, 2007 vid 15:07 som svar på: Mera fensnack

    Nu var det länge sen jag gjorde några konstruktioner i Carbon men går det inte bra att använda en kombination med riktad fiber (har glömt vad det heter, sist jag konstruerade i kolfiber var det ett kilförbands förslag till vinginfästet på JAS, inte i går med andra ord:tongue: ) och väv där det ska vara flexibelt, alternativt bara riktade fiber där man lägger fiber så den sträcks endast i den riktning man vill låsa?

    M.v.h. Rune

  • vasa

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 08:50 som svar på: Mera fensnack

    GetWet du har blivit katalysator och driver utvecklingen framåt:laugh: bra jobbat :cool2: lite special prylar i din fenväska så det blir en topprankad svenk att glädjas åt, det skulle vara jätte roligt.
    Hot vet du var man kan få tag i Carbon skivor att sätta i NC fräsen, blev sugen på att ta fram några engna modeller.

    M.v.h. Rune

  • vasa

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 21:33 som svar på: Mera fensnack

    skall man ha torsion (vridning) som getwet påpekar då är frågan om man skall tillåta fenan att få en kraftigare anfallsvinkel vid belastning, det skulle rent teoretiskt ge ett lägre mostånd och högre fart i mellan vindbyarna då fenan skulle kunna vara mindre och med tunnare profil, hur den profilen skulle se ut för att klara en kontrolerad avlösning vill jag inte ha nån åsikt om (fet spinout är största risken) men jag vet att det finns en del galna lösningar med höghastighetspropellrar (vilket är långt ifrån samma sak). andra varianten är att fenan minskar sin anfallsvinkel med belastning likt en kontrollerad mini spinout. om det är det du menar getwet så har du lika mycket hår på bröstet som en isbjörn,:grin: fy f..n va läskigt det borde bli, men du får försöka testa kanske blir det galet snabbt :shocked: det är dom galnaste iderna som ger dom största genombrotten.

  • vasa

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 23:12 som svar på: Mera fensnack

    skillnaden är väll att seglet ändrar profil och skotvinkel mot vinden, fenan skulle endast kunna ändra anfallsvinkel vilket skulle ge samma effekt som spinout

  • vasa

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 20:26 som svar på: Mera fensnack

    concord är det enda plan jag vet som har twistande vingar och det är för att fejka en subsonic profil i underljudsfart, men twistande roder, gör att den kan hamna i självsvängning vilket man till varje pris villl undvika, böjning utav vingar och stabbe används som dämpning mots. stötdämpare i en bil, stumma vingar skulle trilla av.

  • vasa

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 16:17 som svar på: Mera fensnack

    problemet med vridning blir att all vriding motverkar anledningen varför fenan sitter där eller? man vill ha en motkraft till seglet, om då fenan vrider sig på grund av kraftbelastingen så upphör den att utgöra just den motkraften, du får utveckla rersonomanget, jag fattar inte.

    m.v.h. Rune

  • vasa

    Medlem
    5 februari, 2007 vid 20:31 som svar på: Hjälp min son att vinna sin första kamera!!!

    nu har jag röstat 🙂

  • vasa

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 15:15 som svar på: Farter i senaste Boards

    läste lite dåliget vad folk skrivit tidigare (några öls fel), GetWet är inne på rätt spår tror jag, om man skall använda fartvinden krävs löjligt mjuka master, vad som händer med resten av egenskaperna i de lägre fartena skulle vara intresant att veta, hur uselt blir det, om det visar sig vara hanterbart i de lägre hastigheterna och accelerationen inte uteblir helt så skulle en stor del av den flexande toppen i seglet kunna tas bort och motståndet minska betydligt. GetWet kan inte du trycka i en mjukare mast i något av dina rejs segel och rapportera vad effekten blev :cool2:

    GET WET låter inte det som ett bra namn på en speedsegel line

  • vasa

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 01:12 som svar på: Farter i senaste Boards

    Med risk att ge sig ut på hal is om man får uttrycka sig så :tongue: , så ger en fast vinge en betydligt högre lift i förhållande till motstånd, då är frågan varför. Ja om man har en flexibel vinge(segel) så går det åt energi då den hela tiden formförändras detta skapar ett större mostånd, öööö ta nu detta nedan med en nypa salt, spånar vilt nu. En vinges lyftkraft och mostånd avgörs av 4 saker om man vill begränsa sig något.

    1 arean: seglet stolek


    mindre segel, mindre motstånd mer fart.

    2 profil: ändras när seglet (läs masten) flexar och uthalet justeras


    plattare profil, mindre motstånd, högre hastighet

    3 alfavinkel: skotvinkeln, maximal kraft i seglet ger alltid maximalt med motstånd—minimal kraft ger litet motstånd, ger högre hastighet

    4 Strömningshastigheten: Luftens hastighet över seglet— låg strömningshastighet, lågt motstånd, högre hastighet

    ok om ni orkat läsa så här långt så fattar ni att mitt resonerande suger å det grövsta då man behöver både storlek, buk och rejält med vind som man skotar generöst för att få fart i grejerna, men jag tänkte komma till en poäng.
    poängen med en twistande top i seglet blir då att den ger en förlåtande rigg som flyttar ner dragpunkten ju mer riggen belastas med andra ord man får en variabel vinge, storleken blir hela tiden maximerad till en viss gräns, eller är det stoleken? nej snarare profilen och skotvinkeln, med andra ord, det fart galne get wet med holländska polare (med flera 😀 ) vill ha är en rigg som hela tiden blir mindre då farten ökar, vilket i praktiken är svårt, då vill man ha minsta möjliga segel med maximalt med buk som blir plattare och plattare(läs mindre buk) då farten ökar vilket ger minsta mostånd och högsta topfart, sen att den största profil förändringen sker i toppen gör att tryckpunkten vandrar ner och gör seglet lättare att hålla tillsammans med en massa cambers och annat humbojumbo, vad ville jag säga med detta öööö, jag får ge fan att skriva en massa skit här när jag druckit öl :crazy: …….. jo pysa ut luft tror jag inte alls på, då detta skulle skapa en massa mostånd till ingen nytta ( om nuvarande segel gör det vettefan)

    M.v.h. Rune

  • vasa

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 16:12 som svar på: Gun sails Mega XR alt Booster ??

    :cool2: som jag sa ingen fara på taket, testa en 100% kol mast så känner du ju om det är värt det, du kan låna min men vet inte bökurvan på den, var det inte nån som hade ett utdrag på master från nåt test, typ tyskasurf?

  • vasa

    Medlem
    29 december, 2006 vid 20:41 som svar på: Snabba grejer

    Och så har vi byggt Svergies vassate EVO6a 😀

    m.v.h. Rune

    http://www.scram.se

Sida 3 av 5
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums vasa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.