vigla
Forumsvar skapade
-
Vi har alla förstått sedan tidigare att du dissar den, det har klart framgått….med all önskvärd tydlighet.
Du verkar dock ganska ensam om denna uppfattning bland dem som kört ett tag. Vi som inte följer tidningstester i första hand, utan bildar oss en egen uppfattning utifrån andras praktiska erfarenheter och egna timmar på vattnet är ändå hyffsat nöjda.
Har du noterat att Simmer och Fanatic kopierat konceptet. Jag vet inte om deras R&D team har läst testerna i Surf men uppenbarligen har de funnit konceptet tillräckligt intressant för att utveckla egna linjer för att möta en efterfrågan inom detta segment.
Hoppas du hittar något istället som passar dina förväntningar och behov, njut av säsongen…..
-
Håller med RRD att en FW fena är optimal som kompletterande fena till den MFC Liquid 34 eller 36 som följer med 100 respektive 110:an.
Jag byter ut originalfenan till 100l med MFC AR 31 för att få mer kontroll och sväng i chopp och småvågor när man inte behöver sträva efter tidig planing. Var tveksam till FW fena till denna bräda men det har varit väldigt lyckat och ger riktigt bra FW egenskaper om man samtidigt kör enkelstropp.
MFC Liquid som är original till brädorna är mycket bra freeride-fenor och som duger alla gånger, tror inte dessabehöver bytas ut för att höja prestandan men däremot kan det vara bra att komplettera dessa med en mindre för att bättre matcha mindre segel och då är MFC AR eller Freewave 28-31 utmärkta. Eftersom Firemove har ett sådant stort vindregister och matchar en relativt stor segelgarderob kan man gå från freerace till FW genom att använda olika fentyper och ändra stropparna.
-
Har seglet alla varianter men sedan valt för egen del X-tech som jag seglat sedan våren 2012. Har inte kunnat urskilja någon skillnad i prestanda i förhållande till LTD. Den enda skillnaden jag har kunnat märka att Ltd är något lättare att bära till vattnet men väl ute är den skillnaden helt borta, garanterat. Jag tror däremot x-tech är lite tåligare på land där tyvärr de flesta dingar uppstår.
Hör av dig om du har fler frågor, har kört ganska länge med olika Firemoves i varierande förhållanden vid det här laget. -
Om du trivs med BlackTip så tycker jag du ska ge 5.6:an en chans tillsammans med 430 RDM10. Jag tycker att den BT:n är kanon för mellandagar men seglets egenskaper kräver dock 430 för att kunna leverera vilket den verkligen gör (du kommer inte sakna surfbrädan!!!). BT funkar till så mycket mer än vågor….
-
Inga problem, har kört i 12 – 16 m/s med 110:an utrustad med en 31 cm AR MFC, helgjutet med BlackTip 5.0 !!!!!!!
-
Jag har kört Firemoves rätt länge och växlar mellan 100 och 110 beroende på vatten- och vindförhållandena. Det är både mycket sväng och speed i alla storlekar när det drar igång samtidigt som man slipper ploga fram när vindhålen kommer och går. dessutom kan man förändra egenskaperna en hel del genom val av fenor och fotstropparnas placering i en större utsträckning än mer traditionella freerides.
Viktigt att känna till är att du kan lägga på 10-15 liter som upplevd volym på alla storlekar med hänsyn till modellernas mått och volymfördelning. Detta innebär att en 110 motsvarar en 120-125 planka när man inte planar, vilket borde innebära att du nog kan nöja dig med en 110 alla gånger. Inga problem med att köra segel upp till 8 med 110:an samtidigt som du kan köra betydligt mindre när förhållandena tillåter. Just det stora vindregistret med möjligheter att köra allt från 5-8 trasor med samma planka och få ut olika egenskaper gör Firemove till den snabbaste och mångsidigaste freeriden på markanden enligt min uppfattning.
-
Om du tar K-one 23 cm då blir K-One Freeride 34 cm perfekt till 6:1an……vilken var den modellen jag menade även om jag missade att tillägga …freeride till modellnamnet.
-
Håller med om att MFC K-One är kanon i de större storlekarna med både speed- och svängegenskaper men du kan även spana in MFC AR 31 cm hos Surfers även om du kanske ska gå upp någon cm till 6.1:an.
-
Kolla forumet för transport, där hittar du många samlade erfarenheter på området.
Alternativ till buss är http://www.surfbox.de då kan du ha vilken storlek som helst på bilen samtidigt som du slipper surrandet med remmar. Alternativet är betydligt billigare och dessutom underhållsfritt….
-
vigla
Medlem23 februari, 2013 vid 15:57 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!Om någon ska ut å resa har jag en kanonbag som jag kränger för endast 900kr. Simmers dubbelbag från 2012 ligger och tar plats. Med denna ska det till alldeles extraordinära sumpningar av exv flygplatsernas bagagepersonal för att innehållet ska komma till någon skada.
Bag för två brädor eller en bräda plus bom, master och ett par segel -“all in one” utrustad med hjul för enkel transport, mycket välvadderad. Storlek 290×82, nypris 1 900kr, använd endast vid en utlandsresa och därför i nyskick.
Funkar även som en variant av “takbox” vid biltransporter.Bagen finns i Sthlm, hör av er om det låter intressant 0730 768 608.
SÅLD!!!!!!!
-
Tack…vi ses på vattnet nere på Gålö/Dalarö kanske senare i år. Då får vi göra en gemensam utvärdering.
-
Intressant…låter som det kan vara värt att prova. Kan du definera vad du menar med större/mindre segel på ett ungefär.
Det där med mindre variabler för att snabbare hitta rätt positionering är tilltalande. Man flyttar hela tiden och blir aldrig riktigt nöjd.
-
Med många års erfarenhet av diverse surftransporter, såväl bättre som sämre, kan jag sammanfatta detta ämne med ett ord- takbox.
Med facit i hand kan jag konstatera att takboxen borde ha varit det första jag investerade i för då hade man sluppit slänga bort hundratalet timmar med att bara remma surfkit på tackräcken och istället använt denna tid på vattnet. Vad gäller transportmedel finns dessvärre inga alternativ till en bil om man vill ha möjligheten att välja en spot efter prognos, vilket är oundgängligt om man i vart fall mest hänger på östkusten/Sthlm.
kolla http://www.surfbox.de så förstår du
-
JP Young Gun 115 litres, stable and forgiving but still very easy for a lightweight youngster to manoeuvre through transitions which is the reverse of the coin, when using
“big-super-stable-family-boards”. I suppose most brands have an equivalent model, but my kids really progressed on the YG.Cheers,
-
Tack ovan nämnda talare eftersom man ibland på Konfen kan få intryck av att det sällan går att köra på annat än +8 i Sthlm vilket inte kunde vara mer fel, i vart fall vad gäller Dalarö, Skälåker, Fituna och Torö.
Polarna runtom i landet tror att alla i stan enbart åker runt med “jolleriggar” och formulabrädor och det är därför skönt att bli påmind om att man inte lever i en konstant víllfarelse om möjligheterna att faktiskt få bra repor i Sthlm med brädor under 120 liter och riggar <7.
Tyvärr är det alldeles för ofta man kan bevittna många nya i sporten med för stora riggar med följd av att de sällan får någon ordning på vattenstarter, first clew, gippar elller annan kontroll av riggen. Jag tror stenhårt på dessa nya koncept med korta, breda och extremt tunna brädor som möjliggör tidig planing, hög toppfart och stor manöverbarhet, allt med mindre segel än motsvarande brädor med samma volym.