vigla
Forumsvar skapade
-
Finns väl knappast något område med liknande prisdumpning. Man kan ju undra hur återförsäljarna/tillverkarna av olika fabrikat klarar av att bli av med lagren och samtidigt behålla någon form av marginal.
Vi är en allt mindre grupp som ständigt köper nytt och och förser återförsäljare med kapital och beg köpare med godsaker.
Vi borde få ett uppriktigt erkännande !!!!!! eller är de vi som missar något ?????
-
Jag har beställt ett par sådana här dagar till innan juli, så vi kan briljera i vattnen mellan barrskogen. Jag tror det är så sydlänningarna ser på våra farvatten, förmodligen med all rätt.
Ska bli skönt att snart komma ut på öarna !
-
Du skulle ha kommit till Skälåker, Gålö istället – nordost = perfekt
NO är det alltid Gålö som gäller, Vi var tyvärr endast fyra som prickade en hyffsad dag med med 5-8 m/s, sol och närmare 15+ i vattnet !!!
Synd att inte fler chansade trots osäker prognos :confused2:
-
Claes6;689069 wrote:Masse vet vad han pratar om. Körde Skate:n en dag i vågorna i Marocko i april och har själv en 100l twintip som jag körde i Haga i helgen. Snabb planing är bara förnamnet och freestylebrädorna reder sig gott i vågorna (med vågfena!) så länge du inte ska ge dig på några Boujmaa-hopp på runt åtta meter…
Mmmm…. men med en freestyleplanka får du aldrig uppleva någon top-speed med fortsatt ökad accelaration, helt enkelt inte gjord för att bibehålla planing/fart några längre sträckor utan istället snabb kick-start för att kunna få tillräcklig fart för den snurr man önskar. Den tjockare profilen i tailen är utvecklad för freestylemanövrar och inte för att uppnå bra grepp/kontroll när man gippar i full spetta.
freestyle = tidig planing, javisst men någon föraning om lite freerace/slalom-känsla blir det inte fråga om. Du har inte heller samma möjligheter att variera fotstropparnas placering utåt brädans kanter och därför inte få samma kontroll att behålla brädan plan i högre farter.
-
Samma här – RRD Firemove 110 är svaret.
Finns även i 100 och 120 utförande. Större storlekar är visst på gång nu eftersom konceptet fått ett sådant bra mottagande.
kolla surfers.se eller RRD:s hemsida för närmare detaljer och omdömen.
Jag har kört en hel del med 110:an och den leverar både speed och inte minst mycket sväng oavsett vilka riggar man använder. Har stort register om man varierar positioneringen av fotstropparna eller byter storlek på fenorna.
-
Tackar jag med…
Svenne, du tipsade om en annan annorlunda rulle för en tid sedan, Black/Dark Water….eller något liknande med grymt ljus och karaktär,. Den fastnade verkligen men tyvärr hittar jag den inte igen, vet du vilken jag menar. Filmen är mörk, kall och brutal.
Tack på förhand. :confused2:
-
Gustav1980;684804 wrote:Efter googlande och funderande klippte jag till slut till på en av tyskboxarna. Måtten är 265 90 45 och två brädor går in (120 och 100 liter) alt en bräda i boxen + segel master och bommar.
Känns som en rekorderlig pryl men öppna bakluckan fullt ut är nog gjort för sista gången. Nästan så att en sedan baklucka hade varit att föredra.Bära grejer ut och in i förrådet är förhoppningsvis ett minne blott iaf 🙂
Jäklar, va skönt, nu har jag oxå slagit till på likadan box och kan nu efter flera års tvekan se fram emot en säsong utan att behöva hiva upp och ner tunga paket på taket med brädor och riggar och inte minst slippa alla manövrar med spännband.
Takbox-maffian breder ut sig trots risken att stämplas som helylle-surfer. Det ser ändå inte lika coolt ut med berg av bagar och brädor på taket, när man ändå inte kör på palm-kantade vägar till surfet utan istället genom granskogen här hemma.
-
Valet är numera enkelt vad gäller förlängare.
Det finns bara en modell på marknaden – NeilPryde MXT RDM, överlägsen funktionalitet.
Stora rejäla rullar som förenklar nedhalet, inget pin-system som kärvar när sand eller grus kommer mellan mastfot och förlängare mm.Har tidigare använt North XT med arm, som jag länge tyckte var överlägsen, tills jag provade MXt-systemet.
Jag tror alla håller med som provat eller använder MXT. Mastfot och förlängare är förhållandevis billiga jmf med övrig surfgear men kan skapa så mycket onödig irritation.
Konstigt att inte fler märken försöker utveckla dessa delar mer utan håller fast vid samma teknik som funnits i decennier.
-
Vad blev prislappen inkl transport ?
Hur levereras den. Jag är oxå intresserad av de tyska monstren.
-
Här kommer en konkret och ändamålsenligt förslag på alla frågor.
Kolla i Henrik Beyers (vindsurfare och forskare) utmärkta bok “Windsurfing Fitness” med ett komplett program för 52 veckor med funktionell träning.
I programmet ingår grund-, max -och kraftträning samt inte minst specifik uthållighetsträning, som kanske är viktigast. Uthålligheten i musklerna kombinerat med styrka och balans är avgörande.
Viktigast kanske ändå är att fundera på vad man ska uppnå med träningen när man lägger upp ett program och det hjälper nämnd bok till med på ett enkelt sätt.
-
???? Kollade med alla inkl Ving å fick beskedet att det inte fanns några flyg denna tid på året. Du får gärna briefa mig hur du bokar???
Får kolla upp det hela igen. -
Va e de för fel på helvita plankor ?
Jag tycker fortfarande att vågsurfingbrädornas rena och mer diskreta design är ett föredöme vad gäller attityd och stil.
Tycker även att seglenas färgsättning numera kan bli lite för mycket av allt. Hade inte någon segelmakare en helvit linje för ett par säsonger sedan?
Ska det vara färg kan det väl i vart fall begränsas till färre kulörer istället för att dränka hela duken eller plankan med Beckers hela färgkarta.
Framtiden får utvisa hur våra leksaker kommer att se ut, det kan knappast bli ännu mer färg i vart fall !
-
Här får du en av flera recensioner, utsaxat från Surfers hemsida. Jag kan bara själv instämma i Peters erfarenheter eftersom jag själv kört med den under hösten.
Hej Surfers,
Har nog inte återkopplat på brädan…
Det har varit lite dåligt med vind, åtminstone den ljusa tiden som man inte jobbar, men jag har varit ute 3 timmar med den. Körde 7.0 raceseglet. Satte stropparna i slalomläge. Jag gillar den verkligen. Kliver på brädan två pumptag och sedan är det bara att kroka i i full planing. Väl igång var det väldigt mycket slalomkänsla i brädan, gott driv och högt läge i vattnet, precis som en slalombräda. Den låg lugnt i vattnet utan att vara “död” som är lätt hänt med traditionella freeridebrädor. Höjdade upp, inte långt i från en slalombräda. Sedan bar det av på en djup slör och döm av min förvåning, toppfarten matchar säkert vilken freeracebräda som helst. Sedan in i några jippar i full fart. Med den brädan kan man utmana sin förmåga hela tiden. Känns som en go Carvingskida i svängen som nästan ger en acceleration ut ur jippen. Dessutom extremt lätt att hoppa med om man vill skutta lite bland skalpen.Roberto måste haft extremt tur när han fått ihop denna bräda. Det är den perfekta all in one för oss här på ostkusten. Det kommer allt bli många här omkring som kör en RRD Firemove nästa år, garanterat. Kanske till och med en entypsklass :-).
Ok det går inte att komma med denna på någon av speedtävlingarna, men på en kort slalombana tror jag faktiskt den kan vara konkurrenskraftig.
Längtar till nästa tillfälle.
Ha det gott!
Peter -
Kolla in RRD Firemove 110 liter !
Bästa all-in-one kitet på marknaden oavsett förhållanden, mycke sväng och speed om du inte är ute efter en utpräglad freestyle- eller slalombräda.
Flera recensioner på Surfers hemsida 😉