vindsokaren
Forumsvar skapade
-
Igår foilade på Gålö med 6.9 , är nöjd som andra gg på foil fick några flygande repor men hade behövt 7.7 för att flyga kostant. Idag drar jag till Fudde vind/foil vi för se.
Ge 6.9an en chans till med supercruiser ska du inte behöva större och när du blir bättre så kommer du komma igång tidigt.
-
Med SB 1100 freeride foil så funkar den grymt bra med 5.4 segel.
Nån dag kanske jag provar med SB supercruiser med större vingar.
Behöver kanske 6ms för att komma igång sen är grejorna så lätta att man glider igenom några vindhål. -
Idag har jag labbat vidare med foilandet. Stora vingen och nu ett 6.5 med två mini cams (severne turbo). En hel del nya erfarenheter.
ang segel så finns det för och nackdelar med att köra med ett stort segel. Den uppenbara fördelen är ju att de fyller mer vind, vilket är märkbart när man lever på att komma upp i byar.
Nackdelen är dock att det finns en gräns för hur stort segel man effektivt kan pumpa. Min gräns går ngnstans kring 5.7-6.5. Detta kopplar ju till foilen också. En stor foil under brädan = mkt motstånd. Stark byvind, för mkt motstånd under vattnet och lite för mkt tryck i seglet = pinsamt kastfall i kallt vatten.
Det har ju kommit en hel del foilspecifika segel på marknaden, och ett gemensamt drag jag läst mig till är att dessa inte har någon loose leech. Jag tycker dock att det är riktigt bra om seglet fortfarande kan släppa byvindar som är för hårda, annars blir det liksom raketbränsle helt plöstligt under vattenlinjen..
Ang. brädan så tyckte jag att jag hittade en bättre position än vad jag tidigare lyckats med. Jag har nu flyttat in och bak stropparna så mkt det går. avstånd mellan masfot och foilcenter är nu ännu kortare, mindre än 90 cm (!). normalt för denna bräda är ngt kring 115/125 eller så. Jag kan tänka mig att flytta bak ännu lite mer faktiskt, den vill fortfarande gärna dyka när trycket i segelt ökar. Men det var bra mycket enklare idag än tidigare, ingen överbelastning i bakbenet.
Jag står numer mkt kompakt på brädans bakre tredjedel. Jag kollade noga var framvingen var placerad i förhållande till fötterna. Och i detta fall ligger den precis framför bakstropparna. För bra balans måste den verkligen ligga lite längre fram, mitt emellan ungefär. Det visar verkligen behovet av att kunna justera både foil och mastfot tycker jag. Speciellt om man tänker sig lite olika foilar, vilket det kanske blir om man köper beggat mm, då dessa kan har olika långa fuselage, vinklad mast mm..
Det blir mer och mer begripligt varför foilbrädor har så mkt volym i häckan, jag ser verkligen behovet när man står så långt bak.
Idag blev det även rätt svårt att ta sig in, då vinden ökade mkt och 6.5 var på tok för stort (4.7 hade nog vart lagom). Att ta sig in väldigt överriggad på foil är inte jättelätt faktisk. Fast jag sloggade mig i typ läns började allt foila av sig själv, klart sketchy. Bra tung för armarna också, pga av allt motstånd under vatten.
Cs på vattnet.
Bra info😀
Brukar också be nybörjare höja bomen när dom foilar mot slalom eller våg.
Jag har typ2dm högre bom höjd än slalom
Får en mer en bättre åkställning tycker jag.
Idag körde jag 5.4 o freeride foil.
Märklig känsla att ligga brevid nån som kör slalom med 8.6 och komma upp lika tidigt eller tidigare med foil.
Ibland var dock så bra vind att 6.4 o slalom var bra drag. -
Vindarna var lite upp o ner på Kappis igår.
Hade med mig vågisen men blev foil istället med 5.4 o 4.0.
Bäst blåste det på slutet. -
https://www.reptilesports.com/en/product/reptile-r-foil-1500/
Hoppas att Surfspot tar in denna för test.
Vet inte priset blir här men billig just nu.
Hmm kanske bara tooplate huvud på denna.
På Fre blir det test av SB supercruiser och 5.4
Den moddade100litarn blir perfekt kombo tror jag.
Har bara kört med SB GT och SB freeride -
Sen är ju foil världen lite upp o ner då
Det går alldeles utmärkt att köra Racefoil, 165lit bräda o 5.2 vågsegel.En race foil lyfter väldigt tidigt.
Den AFS R1000 jag har motsvarar SB race med 1000cm franvinge.
Men de klart att svänga upp o ner på dyningar eller vågor med 100lit bräda, stor foil o 5.4 är ju rätt trevligt.
Har nu fått köra 3 sessions med 9.0 foilsegel
Allt mellan 3 o 10ms funkar.
Varför stort? Kryssvinklar och läns och varierande vind under race.
Alltså kan man i samma vindar använda 6.4
Vilket jag körde med innan jag fick tag i 9.0
Man tycker också att ett 9.0 borde bromsa men hittills kunnat köra 24knop. -
Choppade precis av en gammal jp freestyle 109 – 05
Den är numera 212cm
Grymt! Ska du prova den imorgon?
Tors på Fågelöudde kan bli bra med 5.4 o foil
-
Choppade precis av en gammal jp freestyle 109 – 05
Den är numera 212cm -
Dags att väcka denna tråd! Våren är på g och i år har jag två mastboxar i brädan. En som sitter precis bakom den andra. Som jag tidigare skrivit så upplever jag att mastskenan på vanliga freeridebrädor sitter för långt fram för foil, åtminstone när man startar. Tycker även den ofta sitter lite långt fram under gång oxå, väl uppe. Med denna mastbox hoppas jag kunna få lättare att trycka på foilen när mam väl börjat få lite glid, och inte stå dubbelvikt framåt när det är som mest kritiskt..
Återkommer med rapport!
Blev det nåt test?
Har fortfarande både race och freeride foul
En racefoil kräver helt klart en bredare bräda
Även med mindre segel 6.4 o neråt så känner man att bredden behövs för att klara kraften från foilen. Alltså en SB Alu race som många har köpt nu. Betydligt billigare än full carbon
Patrik foil 91 165lit släpper tidigt från vattnet tycker jag även med 5.2 segel, kräver förstås lite vana och att man faller av ordentligt
Och såklart pumpa.
Nytt för iår är 9.0 foilsegel nåt som aldrig jag trott jag skulle prova.men foil seglen är så lätta och kort bom så blev lite överraskad när slöt gick så lätt.
Min jp 109 freestyle ska jag ta bort en del av nosen på då den pendlar lite för mycket av vikten fram.
Till den kör jag freeride SB 1100 och
Max segel 6.4 men helst 5.2
Sen har jag provat att bygga om en vågsup
106lit som nu går att köra med uppblåsbar vinge och foil.
Men också funkat som windfoil med SB supercriuser.
Hoppas på att få testa dom nya korta SB brädorna i vår(dom minsta var väl bara 180
Allt det här låter som en prylberg.
Så när nån frågar så brukar jag fortfarande säga att köpa en foil till sin befintliga freeride/freerace/race bräda på 130 lit
Med dagens bra alu master blir det prisvärt också. -
Har kört en Duotone 4m2 med en Hypernut 106l med foil
När vinden var svag så var det svårt att kryssa både på knä och stående.
När vinden ökade till 8ms så gick det bättre
Och kunde kryssa och luta mer.
Ganska mycket chop o dyningar.
Nu kunde jag foila efter ca 1tim men gick
Bäst sista timmen.
I lättvind skulle jag vilja prova en 5m2 för att se om man kommer upp i foilläge tidigare.
Har en del erfarenhet av windfoil tidigare så det hjälpte nog en hel del. -
I början av november är det svårt att se någon speciell utveckling inför kommande säsong. Antagligen kommer en del att handla om vilka segel som är snabbast nu när många hittat sitt koncept för bräda, truckar, truckplankor och medar.
Har bunkrat upp med alla möjliga segel.
Ett 4.7 fullcambrat kan bli bra till speed
Även ett 5.8 ART blade pro från typ 92
Kan också bli bra. -
Verkar som vi blir några som hoppas på både slalom o foil på Kapellskär.
Hyffsat tidigt verkar vara bra också -
Dlind!
Vilket underbart kit du fått tag i
Har haft läger med ungdomar som använt supercruiser och Glide
Dom kunde efter lite teori få sina första lyft efter 15min.
Har kört supercruiser ett flertal gånger och ett 5.6 quad segel är ju en härlig kombo.
Prova gärna i lite dyningar och små vågor barnsligt kul.
Kör JP 135 med starboard freeride 1100
Och för mig som kört ett tag är det ingen skillnad mot supercruiser men ibörjan så är det ju bättre.
Kör annars Racefoil AFSmed Patrik 91foil
Går att leka med den också sist med 5.2 freestyle segel.
Alltså 165lit o 5.2 måste ha sett lite konstigt ut
Men gick hur bra som helst även i när det blåste 12ms. -
Jag kör på RRD firemove 110 och en NP glide foil, har inga problem att pumpa upp på foilen i 5-6ms med 5,7. Gliden lyfter väldigt lätt/snabbt vilket för min del innebär vinglig resa i och ur vattnet med brädan för att kompensera att foila ur . Fått tips om att sätta brickor på bakvingen för att minska lyftet, inte testat än dock.
Aha prova gärna mastfoten längre fram
När man sen lyfter så brukar brädan hålla sig i nivå.
Påverkar väldigt lite på tidig takeoff -
För de av Er som går i tankar att bygga en isbräda inför kommande säsong så finns ju mycket information att hämta på nätet, bland annat i FB-grupper (som hänvisats till i andra trådar här på Surfzone). Under hösten kommer jag att sammanställa några uppdaterade tips, helt utifrån egna erfarenheter. Som förstabräda är det enklast att laminera en lätt välvd bräda i några lager plywood, tillverka egna truckplankor och till det köpa färdiga gängor för mastfot, truckfästen, medfästen och medar.
I det fall Ni helt klart fullt ut och seriöst bestämt Er för att det ska bli ett första bygge inför kommande säsong så är Ni välkomna att skicka ett meddelande till mig med Er mailadress. När jag jag satt ihop några grundtips så skickar jag då dessa till Er. Jag hoppas bli klar i oktober någon gång…
Jag tror att det blir stort iår.
Många som frågar och letar beggat.
Kan säkert dra ihop funrace i vinter.
Har lite nya uppdateringar på gång.