xhib
Forum Replies Created
-
Någon som tror på tillräcklig sjöbris i Fitua för FW98 & 6.4 ?
Det börja ju bygga upp stackmoln och det är sydlig grundvind. -
Tack för feedback om Atan.
Jag har i och för sig en lite äldre variant som hade en rem över vristen som jag dock har tagit bort.
Får nog åka och kolla på nya. Även neopren-strumpa ser intressant ut.
Fast jag misstänker att största orsaken är att mina fötter är konstiga. Tunna med högt kollapsande fotvalv. Dvs när fötterna är obelastade och man skall få in dem i stropparna så tar de mycket plats. När jag sen står på dem så “sjunker de ihop” vilket gör att jag kasar fram i skon eftersom friktionen i skon gör att den inte kasar fram. -
Jag kör bara med skor när det är för kallt utan. Har följande problem med skor:
– Svårt att få in foten tillräckligt långt i stroppen pga att det är trögt material både i sko och stropp/pads.
– När väl foten är på rätt plats i stroppen så är det svårt att få ut den pga samma orsak som ovan.
– Får ont i framförallt stortån eftersom foten glider fram i skon då skon inte kommer in i stroppen pga trögheten i materialen.Jag använder Atan-skor.
Finns det några skor som funkar bättre med avseende på de problemen som jag upplever?
Dvs skor som tillåter foten att arbeta som om den var barfota och är lika hala som fötterna är. -
@Pedersen 722070 wrote:
Denna tråd visade sig var en guldgruva av tips, stort tack alla.
Riktigt kul!
Bolagsverket kräver tre namn.
Line upen ser ut som följer (ej rangordnade ännu)
Wishbone Engineering AB
Frontside Engineering AB
Forward Loop Engineering ABVad blev det för namn till slut?
Jag sitter i samma sits nu och letar inspiration till namn. -
@mikael 711349 wrote:
Tule wingbar funkar lika bra som vanliga fyrkantsrör. Mitt wingbar takräcke sticker ut från fästet på båda sidor. Det finns vadderande skydd som är bredare och passar Wingbar.
Har du möjligen tips om inköpsställe av vaddering som passar?
Jag har letat på nätet men inte hittat mer än något hemmagjort. -
När man har prylarna på taket lär ju inte lastbågens aerodynamik spela så stor roll. Det som gör att jag funderar på att köpa dem är för att få mindre vindbrus när man kör utan prylar. Jag lär inte plocka av bågarna så fort jag inte använder dem.
-
Tack för svaren.
Nachoman: De jag tänkte köpa sticker ut utanför fästena. Takfot 775 till Saab 9-3 med rails. http://www.carparts.se/product.php?id_product=130
Om brädan hamnar långt ut på kanten så kan jag dra remmen runt railen istället. -
Jag drar nog till Björkvik. 2 stjärnor på windguru i eftermiddag. I värsta fall får man guppa en bit ut på nämndöfjärden så att det blir fri vind.
-
henryk;653753 wrote:Funkar skitbra, risken att aquapacen börjar läcka under dräkten känns minimal, och isåfall e de ju inte jättemycket vatten där…
Det trodde jag också tills det hände en gång. Fjärrkontrollen var dyngblöt och funkade inte alls. Som tur var kunde en släkting komma med reserv-fjärrkontrollen. Efter att jag hade sköljt bort saltvattnet och haft den på tork i två månader så funkar den hjälpligt.
Efter det så har återgått till mer traditionellt sätt att lösa nyckelfrågan. -
Electric:
Finns det någon vindrapport på nätet som du använder för att välja mellan Fituna och Skanssundet?
Var går gränsen i riktning för Fituna? Funkar det tex när Landsort har 170 grader? -
xhib
Member18 augusti, 2010 at 19:34 in reply to: Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är bortaSvenne;625500 wrote:Epoxi tränger in överallt, en pappersbit gör varken till eller från. Att stoppa i skruven samtidigt funkar jättebra, det är bara lite pilligare och det finns en risk att den biter fast ifall det sitter en grad eller liknande någonstans.
5-56/WD-40 eller någon liknande lätt smörjspray funkar alldeles lysande som släppmedel, men torka av sånt som rinner.Om du använder en 24 h-epoxi, vänta 8-10 timmar och skruva ur skruven försiktigt. Känner du att det “fjädrar” för mycket så låt den sitta ett tag till. Använder du något billigt överkatalyserat skrot från exempelvis Biltema som härdar på 8, ta då ur skruven efter sisådär 6 timmar.
Och om det skiter det sig, och du verkligen vill ha en luftskruv trots allt, borra hål i en av stroppluggarna som du inte använder och sätt dit en stroppskruv med en packning på. Packning gjord av tjock cykelslang funkar enligt egen erfarenhet som en räkmacka. 🙂Vad det gäller övertryck i brädan så finns en expert i ämnet, ska inte nämna några namn men det börjar på J och slutar på esper.
Nu sitter luftskruven på plats igen. För den intresserade gjorde jag så här:
Fyllde hålrummet upp till botten på skruven med hopknölad Gladpack plastfolie för att hindra epoxin från att rinna ner till kärnan. Sedan fyllde jag ut hålet med epoxi till den nivån där “sätet” för skruven skulle vara. Efter härdning så borrade jag ett 5.5 mm hål ner till kärnan. Då fick jag även ut en hel del av plastfolien. Sedan borrade jag med 7.5 mm borr så långt som gängan skulle gå. Slutligen gängade jag hålet med en M10 gängtapp (=luftskruvens gänga).Tack för tipsen (även om jag inte följde dem helt).
-
Liseleje har fin lätt tilgänglig sandstrand. När jag var där för 12 år den så var där en del andra windsurfare. Har ingen aning om hur det är idag. Jag var inte där när det blåste så mycket så jag vet inte om det blir bra med vågor.
-
xhib
Member13 augusti, 2010 at 08:39 in reply to: Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är bortaSvenne;625296 wrote:Anders lösning är inte så tokig…
Om du vill ha luftskruv, fyll hela hålet med epoxi och borra upp det i efterhand istället.Fick det här tipset på Fanatic’s forum. Skall nog försöka med det.
Hi,
unpleasant discovery indeed. When you unscrewed it do you remember it being loose?
Anyway, your board is a 2006 model, you mentioned, so the warranty period is long gone.
However, you can do the following:
Place a small piece of paper at the bottom of the hole
Fill the hole with epoxy resin (the piece of paper will prevent the resin going into the foam)
Sink the vent screw in the resin without the rubber seal. You can apply some kind of graphite on the thread of the screw which will prevent the screw getting stuck.
Monitor the hardening process in order to unscrew the vent screw safely before the resin is too hard but NOT when it is too soft either.
If you are familiar with resins and repairs in general you will understand what I am talking about. If not it is best to take it to a repair shop and ask to do it for you.IMPORTANT!
At the end of all this process use a 3mm (about) drill bit and drill the bottom of the resin till you get to the foam (NOT THE BOTTOM OF THE BOARD) so that you board will still breathe.Then put the rubber seal back on the screw (preferably buy a new one) and screw the vent on the board as normal.
I have done this and it has worked fine!
Good luck!