xhib
Forumsvar skapade
-
Jag kollade vid Näsby Park idag. Var samma sak där, ovanpå kärnisen var det 1-2 cm nerstöpt is som var för mjuk för medar. Om det blir någon minusgrad inatt så tänker jag testa med isbrädan där imorgon.
-
Hur mycket snö ligger det på Drevviken?
Är den fastfrusen så att det går trögt?
Jag väljer mellan att köra isbräda eller snökite med skidor. Körde skridskor på Norrviken i helgen och där kändes det som att det skulle vara för trögt med isbräda. -
@bananen 516812 wrote:
Alla har väl sina egna favisar, men min RRD FSW 94 uppfyller alla din krav förutom kanske att du inte kommer att vara snabbast i viken längre. Jag har 4.0, 4.7 och 5.3 (har även haft 6.0) och de funkar alla bra på den brädan.
Jag väger som du och planar vid 8 m/s med prylarna. Det går bevisligen att lära sig segla vågor med detta kit, även om jag hellre min vågbräda till det.
FSW är ett suveränt koncept och det finns många bra beg brädor att köpa.
Om du skall ha _en_ bräda och seglar mestadels stockholm tycker jag att inte du skall köpa mindre än 90 liter, utifrån det du skriver. Fast, kanske får jag mothugg 😉
Kör hårtoch ha kul!
Jag håller med bananen. Om du inte gillar att köra ubåt så ska du inte köpa mycket under 90 liter om du väger 80 kg. Tyvärr är det ju ofta ganska byigt i Stockholm och med för liten bräda kommer du att sjunka igenom snabbt. För mig som väger ca 85 kg ligger gränsen för hyfsat bekvämt guppande på ca 95 liter, så för dig borde gränsen ligga vid ca 90 liter.
Om du vill prioritera egenskaper för <4.5 så bör du nog välja en mindre bräda trots allt. Men i Stockholmstrakten är ju de dagarna lätträknade.
Har själv en Fanatic FW 98 från 06 som jag är helnöjd med. Planar upp otroligt tidigt och är skönt svängig. Har bara kört den med 5.0 och 5.7 ännu och det funkar den jättebra med. Köpte den begagnad tidigare i höstas efter att ha letat FW-bräda i den storleken några år med mycket läsande av tester. Fanatic FW har genomgående fått bäst testresultat i alla tester jag sett. Tror visserligen inte att andra märken är mycket sämre men oftast är det alltid något testarna klagar på hos andra märken.
-
@pressfotograf.se 505536 wrote:
Det som gör bilderna bra är jobbet med dom när man kommer hem, det är bara halva jobbet man gör på fältet, resten återstår i datorn hemma. Jag tar alltid mina bilder i RAW, sedan gäller det att beskära dom rätt och sedan ställa kurvorna rätt och slutligen skärpa upp dom. Ett 300/2,8IS eller 500/4IS som jag använder är långt ifrån lösningen på bra bilder, men det är till god hjälp 🙂
Nästa gång ska jag plåta i RAW. Ska bli intressant och se hur mycket man kan förbättra bilderna . Den här gången körde jag med JPEG och gjorde inget med bilderna efteråt förutom att komprimera dem mer.
Ett irriterande problem jag upptäckte på många bilder var att autofokusen hade låst där jag inte ville ha fokus. Ofta långt bort i bakgrunden. Blir kanske lätt så när man inte fyller största delen av sökaren med det man vill ha fokus på. Hade i och för sig minimalt skärpedjup för att få hyfsat snabba slutartider, men jag skall försöka labba med autofokus-inställningarna så kanske fler bilder blir skarpa. -
Här finns lite fler bilder från Torö:
http://picasaweb.google.se/MatsB65/Tor081005#Tyvärr inte samma skärpa och klarhet som pressfotografen, men alla har ju inte ett 500 mm tele att ta till.
-
Det var nog mitt inlägg du tänker på.
Det var fel på både VTS (nedhal) och HTS (hängsele tamp). Seglet är ett ICE 5.7 från 2006. Efter lite tjat med Keppler där jag köpt seglet fick jag kontakt med North i Tyskland och så småningom de rätta måtten av Kai Hopf. Fick även nya klistermärken att sätta på.
Jag har eller har haft totalt 8 North-segel med VTS/HTS och det funkar jättebra på allihop. Varför det var fel på mitt ICE vet jag inte, men det var samma fel på ett likadant segel som jag hyrde på Maui förra hösten. Däremot på de andra storlekarna på ICE 2006 verkade det stämma på hyrseglen. -
xhib
Medlem8 maj, 2008 vid 19:09 som svar på: Har RDM-mastens styrka försämrats jämfört med standard de sista åren?@Ola H. 463884 wrote:
PX har ju bytt leverantör, men jag tror de håller lika bra. Det verkar så enligt ryktet på Maui i alla fall. Så i den meningen tror jag inte det blivit sämre.
Men samtidigt ser man en hel del riktigt lätta rdm, typ 400 runt eller under 1.5kg. Personligen tror jag inte det håller alls lika bra. Någonstans runt 1.6-1.7 verkar vara vad man kommer under med och även då gäller det verkligen att hålla tungan rätt i minnen för tillverkaren och designern.
En ytterligare faktor som jag tror kanske spelar störst roll är att folk blivit mindre försiktiga. Förr visste man att masten skulle gå om man “slarvade” när man blev spolad. Nu antar man att det kommer gå bra och kanske håller i för länge eller släpper ifrån sig prylarna på ett ogenomtänkt sätt etc. Jag har ingen direkt statistisk säkerställd analys på detta, men jag vet själv att jag agerade så här på Maui 05 och då gick det ett par master. I år seglade jag både större vågor, laddade mer, och blev hårdare spolad men klarade masterna ändå – kanske för att jag igen var lite mer “omtänksam”. Det är inte så mycket att inte ladda utan mer vad man gör _när_ man trillar/crashar. Man kan givetvis inte immunisera sig mot mastbrott, men med en bra mast smart agerande i vattnet kan man komma rätt långt.
Vad är bästa sättet att lägga prylarna när man blir spolad då ?
Jag brukar försöka trycka riggen ner under vågen med masten parallell med vågen. Brädan får hamna som det råkar bli. Har funkat bra för det mesta men i höstas knäckte jag en mast på Kanaha trots det. Finns det något bättre sätt? -
Hyr man länge kan man få lite bättre priser. Jag hyrde 63 dagar i höstas hos Maui Windsurfing Company för 760$. Det var de som gav lägst priser, även om några andra shoppar sa att de kunde matcha det priset. HiTech gick dock inte så lågt i pris, å andra sidan betalar du bara för de dagar du verkligen använder grejorna där. Dessutom fick jag intrycket att det är det stället där de har bäst skick på uthyrningsgrejorna. Maila shopparna och fråga vilket pris du kan få.
Det är ganska billigt med begagnat där. Nytt är dock nästan samma priser som hemma.
Att få hem grjorna kan nog variera mellan 0:- och några tusen. Enligt prislistan skall tex StarAlliance (SAS mfl) ha 360$ enkel väg. Vet dock flera som slapp betala när de åkte hem.
Jag hade med egen sele och rushguard. Hyr man prylar är det ju inget problem att ta med lite egna grejor. Kan ju ha 2×23 kg på flyget.Vet faktiskt inte om det ingår i hyrpriset. Maila och fråga. -
Efter att ha sålt min bil så hyrde jag på Maui windsurfing vans (http://www.mauivans.com/) idag för min sista vecka här. De krävde inget internationellt körkort. När jag försäkrade min egen bil verkade det som att det var bra att ha däremot.
Jag har bara liability försäkring på hyrbilen liksom på den jag ägde.
Kan vara svårt att få tag i hyrbil under den perioden du är här. Kommer väldigt mycket folk hit över helgerna. Köp en billig bil istället. -
Tog några fler bilder idag. Var inte lika stort som igår och bara tow-in surfare. Gick ner till stranden och ut på udden, så vinkeln är lite annorlunda än igår.
Har tyvärr bara 200 mm tele så de senaste bilderna är lite beskurna. -
Vad jag har förstått så har lagen funnits hela tiden, men det är först nu man börjar tillämpa den. De som trots allt hyr ut talar ganska tyst om att de hyr ut så det gäller nog att ha bra kontakter för att hitta något bra boende.
-
Jag är på Maui nu och har hyrt grejor på Maui Windsurfing Company. De har Goya brädor och segel. Jag betalar 760$ för 63 dagar. HotSailscentret skulle ha ca 900$. Alex på HiTech ville inte ens ge mig ett pris eftersom han tyckte jag skulle hyra på Maui Windsurf Co om jag fick så bra pris.
Sen beror det ju på vad du vill ha för prylar att hyra. Det kan ju motivera ett högre pris. -
http://www.surfkeppler.de/ till exempel.
Jag beställde en 400/19 75 % RDM för 250 € för en vecka sen.