xhib
Forum Replies Created
-
BA/Quantas funkar bra om du inte behöver grejorna förrän 1 vecka efter ankomst. Eftersom du flyger via Heathrow så kan du räkna med att grejorna blir kvar där ett tag. Jag var nere förra vintern och hade allt i boardbagen = 23 kg och betalade inget extra. Fick prylarna efter 5 dagar och då var brädan skadad i bakändan så att jag fick vänta 2 dagar till innan den blev lagad. På vägen hem blev bagaget bara försenat 1 dag och dessutom oskadat.
Jag har passerat Heathrow 4 gånger med skrymmande bagage. 3 av gångerna så blev bagaget försenat.
Försök hitta något annat bolag. -
Visst finns det en del tyskar där. De finns ju överallt. Men mest är det engelsmän. Lite fransmän, schweizare och svenskar fanns där också. Åtminstone när jag var där i ca 2 veckor förra vintern. Kan rekommendera att bo på Lancelin Lodge.
Ute vid revet kan det bli riktigt fina vågor. Se bilder från förra veckan på http://www.outdoorshots.com.au/session_list.php -
Jag köpte 2 par från http://www.bigwinds.com i september. Det tog 2 veckor innan de fick hem dem sedan 1 vecka med post hem till mig. Slapp både tull och moms.
Jag köpte storlek L och har normalt storlek 9 i tex skidhandskar. Passar perfekt.
Dessa handskar förlängde min säsong med 1 månad mot förr om åren. -
DaKines går fortfarande att få tag på. Beställde nyligen 2 par från http://www.bigwinds.com för 30$ styck. Frakten är 15$ med UPS. Tull och moms tillkommer troligen.
-
Jag åkte med BA till Perth förra vintern och var där en månad. De har samma bagageregler, max 23 kg, över hela världen förutom om man passerar USA på vägen. Det kan finnas begränsningar i storlek på vissa avgångar pga att de kör med för små plan till London.
Jag hade med mig en bräda, 2 segel (5.0 och 4.1), 1 mast. Allt packat i en boardbag och det vägde in på 23 kg => ingen extra avgift. Hade kläder i handbagaget. Funkade bra med så strippad utrustning eftersom när det blåste så var det nästan alltid 5.0 segling. Hade 18 seglingsdagar utav 28 möjliga.
Vet dock inte hur det är i SA med vindsäkerhet om det funkar med lika lite utrustning.Angående BA måste jag varna för deras hantering av skrymmande bagage. På vägen ner blev brädan försenad 5 dagar och var dessutom skadad. På vägen hem blev den försenad 1 dag. Efter en del ilskna brev här hemma fick jag ersättning för extra kostnader. Har tidigare fått skidor försenade när jag åkt med BA. Tror att problemet är på Heathrow. Hörde av flera engelsmän att de också hade haft problem.
Jag kommer knappast att välja BA igen, även om de råkar ha lägre priser. -
Jag kör 5.0 och 4.1 och det funkar, men kan ändå inte rekommendera det. Är lite för stor skillnad.
Kommer att skaffa 5.3 och 4.5 när jag byter nästa gång. -
Ja det är inte så vanligt att man träffar på någon med samma kombinationer.
Vad kör du för segellinje på dina brädor ? -
Tack för svaret.
Jag är inte någon extrem freestylare så det får bli ett Natural 7.5.
Tyvärr måste jag ha en längre bom för det. Det var därför jag sneglade på discot. -
Jag har varit i liknande situation. Slutade med att jag skaffade en Cross 120 och en vågis på ca 85 liter (AHD 257).
Till dessa har jag linjen:
North Pyro 7.5 (freeride
North Volcano 5.9 (frestyle), körs på båda brädorna
North DrX 5.0 (våg)
North DrX 4.1 (våg)Detta har funkat bra även om 4.1 – 5.0 är lite väl stort steg.
Har nu funderingar på att byta till:
Disco 7.3
Duke 6.2
Superstar 5.3
Superstar 4.5Detta för att det nästan aldrig blåser tillräckligt för 4.1. Om det gör det så är det ändå inte så länge.
Min vågbräda känns mest optimal runt 5.0. Då tycker jag att det är bättre att ha 2 segel på varsin sida nära det optimala än att ha ett optimalt och två halvdana.Jag tror att om du kör 5.4 på tripleX 119 så kommer du tycka att brädan känns väldigt stor. Jag tycker att min cross 120 är på gränsen när det blåser för 5.9. Åtminstone om det är lite vågor.
Jag väger också ca 85 kg.