

olle-2
Forumsvar skapade
-
yesbox, det är Robbie på sista bilden
-
Lite mer ”jaws-porr”. Sjukt kul att få uppleva ett riktigt swell på nära håll! Mest Kai Lenny, lite Jason Polakow och Robbie Naish
-
Åker med familj, barn 7 och 9 samt fru till El Gouna Mövenpick just den veckan. Hoppas att det är bra…..
Har varit med familjen på Cap Verde (ganska trist för alla som inte gillar vind) samt Guadaloupe (suveränt men långt och dyrt)
mvh
Olle -
matsbohlinsson;585543 wrote:Hej,
Skarpa bilder men jag tycker det rycker mycket i filmen, som om den vore editerad på 25p timeline eller dålig konvertering till 25? Rycker rå-filmerna direkt från kameran lika mycket?
Vore intressant o höra om du gjort någon konvertering av något slag o ändrat bildhastigheten?Kan rekommendera deshaker om man har problem med skakningar. Blir fantastiskt bra om man filmar med snabb slutare. Fixar även en del rolling-shutter problem. Hjälper även om man kört med IS på.
/Mats
Inga konverteringar gjorda annat än de som iMovie själv gör. Borde dessutom vara 29 fps då det är den enda frame rate 5Dn kör på.
Skaket beror nog uteslutande på en kombination av vind och 400 mm brännvidd. Skall prova deshaker eller dylik vid tillfälle.
-
sourra;584991 wrote:Det lilla jag filmat med 5D har jag upplevt att IS är mer eller mindre ett måste om man ska filma med bra brännvidd. Är du av samma uppfattning eller har du nåt knep?
Tror faktiskt inte det spelar ngn roll när man filmar. Faktum är att jag brukar stänga av IS pga att micen tar upp ljudet och om jag inte missminner mig har jag läst i post på cinema5D att man rekommenderar att ha den avstängd under filmning då den inte gör ngn skillnad, i.e. IS är till för stillbild endast, trodde jag…..
Knepet för filmning på 200-400 mm är att ha ett riktigt bra stativ som står stabilt, helst i lä (ofta en utmaning för oss). Jag brukar lägga handen på objektivet för att få ner vibrationerna men resultatet blir sådär. Blir alltid lite skak, i synnerhet när man tvingas fokusera. Har inte gett mig på de mer extrema varianterna för efterredigering av skakningar.
De riktiga essen kör med speciella fokusringar och en sladdliknande mojäng som frikopplar ens fumliga fingrar från kameran.
-
sourra;584902 wrote:Vad har du använt för gluggar Olle?
Sourra, jag har kört Canon rakt igenom. Har dock förstått att de riktiga connaisseurerna kör manuella Nikon- eller Zeissgluggar.
EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM
Ger sympatiskt perspektiv och skärpedjup men blir såklart svår att hålla helt stilla under blåsiga förhållanden, trots bra stativ med videohuvud. Denna gluggen använder jag helt klart mest vid filmning av kite då den ger största friheten samt att ljuset sällan är ett problem.EF 24-105 f/4L IS USM
Fantastiskt objektiv som jag kanske borde använda mer vid filmning men detta har blivit min primära stillbildsglugg, förutom när jag filmar hockey.EF 50 f/1.8 I – bra inomhus vid dunkla ljusförhållanden. Extremt grunt skärpedjup vid öppen bländare (2-3 cm) vilket gör den ganska svårfokuserad.
Önskeobjektiv
EF 135 f/2.0L IS USM -
Brushanen;584794 wrote:
Båda är riktigt grymma men måste säga att den andra har mer story och därmed faller min röst på den. Gillar dessutom känslan av flera kameravinklar i ”final cut”.
-
mjersen;584387 wrote:najs! kul att man fick va med en liten kortis =)
Om det var du som körde hårt i Ljunghusen var det din förtjänst att detta inte bara blev en kraschkavalkad med old school halvfeta medelålders youngster wannabees
-
sourra;584241 wrote:Hehe, det skulle inte vara fel. Jag har en hyffsat fet Core 2 Duo md 4 Gig ram och ett rätt vasst grafikkort men jag får lik förbannat sitta och traggla med proxyfiler. Dock så gör ju Final Cut om allt till sitt pro-format som tar sjuukt mycket plats men är lättarbetat så det går kanske inte att jämföra rakt av.
Min första Mac Sourra. Det satt långt inne ska du veta. Är/var egentligen en hängiven Mac-hatare.
Fick den för 48 h sedan och har bara klippt ihop ovan rulle och det i iMovie, ska ge mig på Final Cut till nästa projekt, får se hur det går. Måste dock säga att iMovie är sjukt nimm trots sina begränsningar.
-
above_the_law;584238 wrote:Grym kvalité!
Så, vilken dator blev det? Gissar på MAC…
Hur löser du det där med zoomen på kameran?Tack
Det blev en 2,26 8-core Mac Pro med fetaste grafikkortet och diskspegling. Helt underbar att redigera med. Allt sker mer eller mindre i realtid och då skall man ha i åtanke att kameran jag använder genererar .mov med 5 MB/s
-
Larssa;584234 wrote:Jävligt shysst kvalitet.
Gillade dock inte musiken, så efter 0,40satte jag på spotify 😉
Är det en systemkamera du filmat med?
Mer sånt.Jag är en hockeyfarsa på väg in i 40-årskris, därav valda soundtrack….trodde jag skulle få lite ungdomspoäng, det sket sig….
Kameran är mycket riktigt en systemkamera, Canon EOS 5D Mark2
-
sourra;584233 wrote:Gott att höra. Jag har en sjua on the way =)
Vad var skillnaderna som fick dig att tippa över åt 7D?Film
50 fps, grovklippning i playback mode, mer användarvänligStillbild
8 b/s, grym AF, samma eller mindre brus vid höga ISO som 5DJag är mycket impad och har faktiskt inte kunnat se annat än fördelar med 7Dn. Jag trodde att den skulle vara sämre vi dåligt ljus men jag tror fan den är bättre. Sköt en hockeymatch och använde båda kameror, 7Dn slaktade, även på stillastående motiv.
-
sourra;584225 wrote:5D for the win Olle!
Sålde faktiskt 5Dn och köpte mig en 7D. Hade båda två i en vecka och var ganska sugen på att behålla den men efter lite jämförelser måste jag säga att 7Dn är överlägsen, iallafall utifrån mina krav.
Filmen i denna posten är dock helt och hållet skjuten med 5Dn
-
Snygg film sourra, visst är 5Dn grym!
Är dock lite bister just nu pga 7Dn som verkar ha allt man vi vill ha, i.e. 60 fps och 8 b/s mm…dock ej ff
Vad har du för program / hårdvara till efterarbetet?